PROGNÓZA: Smer ešte voľby nevyhral, všetko sa môže zmeniť

    0
    Volebná miestnosť. (Autor: SITA)

    Ako podkladový materiál použila agentúra EAC vlastné výsledky prieskumov verejnej mienky, ktoré uskutočnili v mesiacoch august až december 2015 a v mesiacoch január a február 2016, a výsledky prieskumov agentúry Focus z rovnakého obdobia. Ako informovala Kristína Šabíková z agentúry EAC, referenčný materiál na overenie výsledkov použili údaje spoločnosti Focus.

    Do prognózy zaradila agentúra EAC sedem politických strán, ktoré majú podľa väčšiny prieskumov verejnej mienky najväčšie šance dostať sa po marcových voľbách do parlamentu. Podľa priemeru prognóz agentúr EAC a Focus by Smer-SD vyhral marcové parlamentné voľby s výsledkom 29,7 percenta. Na druhom mieste by skončila strana Sieť so ziskom približne 19,9 percenta. Tretia by skončila strana Most-Híd (10,8 %), nasledujú strany SNS (9,8 %), KDH (7,5 %), SaS (6,8 %) a sedmičku parlamentných strán by uzatvorilo hnutie OĽaNO-NOVA so ziskom 5,8 percenta.

    “Samotné voľby však ovplyvní množstvo faktorov, ktoré prieskumy verejnej mienky nezachytávajú,” uviedla Šabíková s tým, že pod volebný výsledok Smeru sa podpíšu aj udalosti posledných dní, počas ktorých klesol premiér dokonca aj v rebríčkoch osobnej popularity.

    Volebná kampaň Smeru sa podľa Šabíkovej zúžila na chválenie sa výsledkami svojej vlády, zľahčovanie zlyhaní či osobné vybavovanie si účtov s Igorom Matovičom. Strana počas svojej vlády nezabránila vysokej miere korupcie v zdravotníctve na úkor občanov, čo sa podľa nej prejaví v ich jasnom odkaze v týchto voľbách. “Myslím si, že môžeme vylúčiť vládu jednej strany,” dodala.

    Nováčikom volieb je strana Sieť, ktorá je podľa prognózovaného modelu s takmer 14 percentami najsilnejšou opozičnou pravicovou stranou. Sieť má zároveň najväčší potenciál tzv. efektu snehovej gule, ktorý môže zabezpečiť vyšší výsledok než má v prieskumoch. Procházka je presne ten typ politika, ktorý síce nie je idolom voličov, ale po zvážení pre a proti, vychádza Sieť pozitívne. Nerozhodnutí pravicoví voliči sa v deň volieb pravdepodobne priklonia k Sieti, lebo šanca na vládu bez Smeru rastie so silou Siete, čo si pragmatickí voliči pravice uvedomujú.

    V prípade strany Most-Híd Šabíková očakáva, že si v porovnaní s minulými voľbami polepší. Obe prognózy, EAC aj Focus, mu odhadujú dvojciferný výsledok. “Béla Bugár síce patrí k starým politikom, no v rebríčkoch osobnej popularity sa objavuje na popredných priečkach,” uviedla Šabíková.

    Kým kampane ostatných strán sú podľa Šabíkovej jasne postavené na lídroch, KDH nedokáže získať politické body z charizmy svojho predsedu Jána Figeľa. Ich prognózované preferencie sú v priemere 7,5 percenta, no napriek tomu sa agentúra EAC prikláňa k 6,3 percenta z prieskumu agentúry Focus. Na výsledok KDH sa podľa agentúry EAC najviac podpíšu televízne debaty.

    “Kým prvé reakcie na kauzu Fico/Matovič vyznievali pre lídra Obyčajných ľudí z hľadiska preferencií negatívne, po nadpráci polície je možné, že percentá im pravdepodobne nebudú klesať,” prognózuje Šabíková s tým, že nadmerná publicita hnutia OĽaNO-NOVA pred voľbami vôbec nemusí byť na škodu. “Bude zaujímavé sledovať, či vo voľbách preváži vnímanie Matoviča ako martýra, alebo nedôveryhodného politika a podnikateľa,” dodala.

    Strana SNS je podľa prognóz EAC druhým adeptom na zisk väčšieho množstva hlasov priamo vo voľbách, než má v prieskumoch verejnej mienky. “Danko bude jeden z tých, ktorým môžu televízne debaty výrazne pomôcť a z volebného výsledku SNS môže vzísť prekvapenie,” povedala Šabíková.

    Pre SaS bude podľa nej 5. marec dňom pravdy. V ich prípade bude zaujímavé sledovať, či u ich voličov preváži dobre mierená kampaň, alebo výčitky pre pád Radičovej vlády a strach z prepadnutia hlasu.

    Tabuľka predpovedného modelu:

      EAC prognóza na marec Focus prognóza na marec Priemer prognóz EAC a Focus
    Smer-SD 27,3 32 29,7
    #Sieť 13,9 13,8 13,9
    Most-Híd 11,4 10,2 10,8
    SNS 9,9 9,6 9,8
    KDH 8,6 6,3 7,5
    SaS 7,5 6,1 6,8
    OĽaNO-NOVA 5,2 6,4 5,8
    - Reklama -