Nová parkovacia politika v Bratislave. Cezpoľní to budú mať ťažšie! Poriadok ale musí byť

    0
    Ján Buocik (Autor: Archív: JB)

    Dnes bratislavskí mestskí poslanci schválili všeobecne záväzné nariadenie, podľa ktorého budú Bratislavčania a návštevníci hlavného mesta parkovať. Stručne váš názor, je to dobré znenie VZN?

    Pôvodný návrh, kde hrozilo, že budú Bratislavčania za parkovanie platiť vysoké sumy, najmä mimo svojej rezidenčnej zóny, bol výrazne zmenený, teda pre Bratislavčanov zlacnený. Dokonca až tak, že jedno auto na byt bude môcť mimo svojej rezidenčnej zóny, teda aj v iných mestských častiach, parkovať zadarmo. Druhé auto, ak také v rodine majú, bude parkovať mimo svojej rezidenčnej zóny so zľavou 50 %. Ale za najdôležitejšie považujem, že prešiel návrh, ktorého som spoluautorom, že rezidenčné karty v mestských častiach môžu byť na dva roky zadarmo. Táto lehota slúži na otestovanie celého systému.

    Prečo vlastne hovoríme o parkovacej politike?

    Je to prvý krok k sprehľadneniu parkovania v Bratislave. Bratislavčania nemôžu donekonečna akceptovať stav, že viac ako 20 % áut na uliciach je mimobratislavských. Takýto nápor nemá žiadne mesto na Slovensku.

    Kedy začneme teda za parkovanie platiť po novom?

    Platiť by sme nemali najbližšie 2 roky po zavedení parkovacej politiky v našej mestskej časti. Teda bude záležať na tom, kedy parkovaciu politiku zavedie mestská časť, v ktorej máme trvalý pobyt.

    Čo Mimobratislavčania, teda ľudia s trvalým pobytom mimo Bratislavy, ktorí, povedzme, dochádzajú do hlavného mesta za prácou?

    Podľa schváleného nariadenia majú platiť hodinové parkovné vo vyznačených zónach od 0,20 eura do 3 eur alebo zaplatia za abonentskú kartu od 100 – 1 000 eur za auto, ak ju mestská časť bude vydávať… Pre mimobratislavských vodičov je riešením abonentská karta, ktorú budú vydávať jednotlivé mestské časti, a tiež sa nevyhnú spoplatnenému hodinovému parkovaniu.   

    Problémom Bratislavy však nie sú len poplatky za parkovanie, ale hlavne počet parkovacích miest. To však VZN nerieši. Nie je to chyba? 

    To nie je úlohou VZN, výnos z parkovania sa delí v pomere 75:25 v prospech mestských častí, teda najmä mestské časti budú niesť najväčšie bremeno v investíciách do výstavby nových parkovacích miest. Tu je potrebné uviesť, že by malo ísť najmä o hromadné garáže alebo podzemné parkoviská. 

    Hovoríte o odklade platenia až na 24 mesiacov. Myslíte si, že sú takto mestské časti nastavené? Nečakajú práve na možnosť tohto príjmu do svojich rozpočtov?

    Parkovacia politika tu nie je na to, aby sa naplnil mestský alebo mestskočastný“ rozpočet. Samospráva má v súčasnosti najvyššie príjmy v histórii, preto považujem za správne, že najskôr parkovaciu politiku zatiahne“ samospráva a po odstránení všetkých múch systému môže mestská časť parkovanie spoplatniť. 

    Mimobratislavčania takýto odklad nedostanú?

    Nie. Parkovacia politika je v prvom rade pre Bratislavčanov, predsa keď prídem do ktoréhokoľvek krajského mesta na Slovensku, tiež tam nemôžem parkovať bez pravidiel a zadarmo.

    Po dnešnom schválení VZN bude nasledovať zmena Štatútu hlavného mesta SR Bratislavy, ktorou sa mestským častiam zveria mestské komunikácie na účely parkovania. Konkrétne podmienky parkovania v jednotlivých mestských častiach si budú následne schvaľovať zastupiteľstvá v jednotlivých mestských častiach. Čo keď sa napríklad niektorá z mestských častí rozhodne, že sa v danej lokalite vôbec nebude parkovať? Bude to aj vtedy prínosom pre občanov?

    Nemyslím si, že dlhodobo sa dá parkovacej politike vyhnúť. Skôr či neskôr si poriadok na uliciach vyžiadajú sami občania mestských častí. Regulované parkovanie je normálne všade vo svete. 

    - Reklama -