Na čisté financovanie nie je politická vôľa a transparentné účty kandidátov na županov sú pre verejnosť neprehľadné, odkazujú analytici

17. 10. 2017 11:40

Boj o župy sa s blížiacimi voľbami zintenzívňuje. Najmä bratislavskí uchádzači o županskú stoličku si posledné dni nič nedarujú a najväčším kameňom úrazu sú transparentné účty. Čo to vlastne sú transparentné účty, aký je ich účel a čo na to hovoria analytici?

Na čisté financovanie nie je politická vôľa a transparentné účty kandidátov na županov sú pre verejnosť neprehľadné, odkazujú analytici
Foto: pixabay.com
Popis: Transparentné účty majú za cieľ informovať verejnosť o tom, odkiaľ majú kandidáti peniaze a na čo ich počas predvolebnej kampane míňajú

Transparentné účty majú za cieľ informovať verejnosť, odkiaľ majú kandidáti peniaze a na čo ich počas predvolebnej kampane míňajú. Takéto účty sú pre kandidátov na predsedov samosprávnych krajov zo zákona povinné. Nezávislí kandidáti majú účty písané na svoje meno, stranícki na svoje politické strany. Politické strany môžu na propagáciu kandidáta minúť 500-tisíc eur, kandidáti 250-tisíc a tretie strany 25-tisíc eur.

„Zriadenie transparentných účtov bol krok vpred, ale oháňať sa v dnešných časoch iba účtom, nestačí. Vidíte tam pohyb peňazí, ale reálne nezistíte, odkiaľ prichádzajú,“ upozorňuje politický analytik Eduard Chmelár a podotýka, že ide o politickú hru, v ktorej sa verejnosť úplne nevyzná.


Eduard Chmelár Zdroj: TASR

Transparentné účty by mali ukazovať, kto na ne vložil peniaze, akú sumu a aj na čo bola v rámci kampane využitá, ibaže takto sa to nedeje vždy. Ak by naozaj mali všetci záujem o čisté financovanie, tak by podľa Chmelára súčasné pravidlá nastavili inak, „na to však nie je politická vôľa,“ poukazuje pre denník Plus JEDEN DEŇ.

Známe tváre vo výhode

Politický analytik Ján Baránek s Chmelárom súhlasí v tom, že transparentné účty nie sú pre verejnosť práve prehľadné. Riešením by podľa neho bolo, ak by každý kandidát mohol dať na kampaň, koľko chce.

V súčasnosti je podľa Baránka jedným z problémov súvisiacich s obmedzeniami na kampaň to, že nováčikovia potrebujú na budovanie mena viac financií ako známe tváre. „Na tento problém zákon nemyslí a núti kandidátov ku kľučkám,“ vysvetľuje.

Ján Baránek Zdroj: TASR

Výhodu známej tváre má v Bratislave podľa Chmelára napríklad bývalý primátor mesta Milan Ftáčnik, ktorý sa prezentuje ako slušný a kultivovaný politik. V Bratislave je známy vďaka svojmu pôsobeniu na poste primátora a aj tomu predchádzajúcej kampani.

V súvislosti s transparentnými účtami čelí kritike súčasný predseda BSK Pavol Frešo, ktorý účet nevyužíva, ale aj nezávislý kandidát Rudolf Kusý. Ten zatiaľ nevysvetlil pozadie financovania svojej kampane, ktoré spochybňuje jeho súper Daniel Krajcer, ale aj líder opozičnej SaS Richard Sulík.

Takto vyzerali transparentné účty kandidátov v BSK k 16. októbru 2017:

 

S podporou Suma (eur)
Daniel Krajcer   Most-Híd

49 306, 30

Juraj Droba  

SaS, OĽaNO, KDH 32 048, 40

Milan Ftáčnik   

nezávislý 9594, 59

Rudolf Kusý

nezávislý 5681, 08

Jozef Uhler 

nezávislý 5382, 19

Ján Mrva

nezávislý 1229,38

Martin Jakubec

nezávislý

771, 28

Pavol Frešo   

nezávislý 0,26

 

 

 

 

 

 

 

 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: df
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Politická kultúra na Slovensku degraduje: Ide to dolu vodou, konštatuje Pellegrini

17:18 Politická kultúra na Slovensku degraduje: Ide to dolu vodou, konštatuje Pellegrini

Apatia je nebezpečná a nie je správne, ak občania rezignujú a prestanú veriť tomu, že systém je scho…