Medzinárodné právo na mori nepočíta s prípadmi zachránených migrantov

    0
    Migranti na lodi Open Arms (Autor: TASR)

    De Giorgi v rozhovore uviedol, že medzinárodné právo na mori vzniklo už pred mnohými rokmi a je prispôsobené najmä obchodným lodiam a pripomenul, že záchrana ľudí na mori je povinnosťou kapitána každého plavidla

    “Loď však musí byť v súvislosti so záchranou čo najskôr zbavená záťaže s cieľom minimalizovať hospodársku škodu pre majiteľa plavidla,”  povedal. “Preto je veľmi náročné zahrnúť situácie týkajúce sa migrantov do medzinárodného práva na mori,” pričom dodal, že prístupy jednotlivých krajín sa môžu líšiť.

    De Giorgi takisto uviedol, že podľa neho úpravy v medzinárodnom práve v súvislosti s migrantmi v najbližšom období nenastanú.

    De Giorgi poukázal aj na presah záležitostí týkajúcich sa pátrania a záchrany do problematiky migrácie, v dôsledku čoho sa ľudia zúčastňujúci sa na záchrane často stávajú terčom “slovných útokov a kritiky”. Tieto dve oblasti by podľa neho mali zostať oddelené.

    “Každá krajina však má povinnosť zúčastňovať sa na pátracích a záchranných operáciách na mori,” povedal a dodal, že sa to vzťahuje na krajiny, ktoré sú signatármi dohovorov o pátraní a záchrane na mori.

    “V minulosti sme sa stretávali najmä s malými skupinami ľudí plaviacimi sa na jachte alebo na inom type komerčnej lode a každý z nich mal potrebné dokumenty,” uviedol v rámci svojej prednášky. Situácia sa v oblasti záchrany na mori v období posledných rokov výrazne zmenila, keď došlo k nárastu nelegálnej migrácie.

    “Kritickým bodom je vylodenie,” povedal a dodal, že medzinárodné právo veľmi jasne pokrýva otázku pátrania a záchrany na mori, za ktoré je zodpovedná pobrežná krajina, vo vodách ktorej sa krízová situácia vyskytla. 

    “Oceány sú rozdelené na oblasti a každú z nich má na starosti istá krajina,” vysvetlil a dodal, že krajina je zodpovedná za koordináciu v súvislosti s poskytnutím bezpečného miesta pre zachránených. Medzinárodné právo však podľa neho nevyžaduje nevyhnutné poskytnutie prístavov na vylodenie.

    “Medzinárodné normy však nešpecifikujú vzdialenosť alebo polohu tohto bezpečného miesta,” povedal a vysvetlil, že ide o “miesto, dosiahnutie ktorého si vyžaduje čo najmenšiu odchýlku od pôvodného kurzu lode”.

    Záchranná loď Open Arms patriaca španielskej humanitárnej organizácii po takmer troch týždňoch čakania na mori zakotvila v noci na stredu v prístave na talianskom ostrove Lampedusa, kde mohlo vystúpiť na breh všetkých vyše 80 migrantov, ktorí ešte zostávali na palube. De Giorgi pripomenul, že to bolo na základe rozhodnutia prokuratúry.

    “Prokurátor vyšetruje, na základe akého talianskeho zákona boli migranti držaní na palube lode,” povedal.

    De Giorgi pripomenul, že počet ľudí, ktorí prichádzajú do Talianska cez oblasť Stredozemného mora v porovnaní so situáciou spred niekoľkých rokov klesol a dodal, že väčšina takýchto ľudí prichádza priamo na pobrežie Talianska s využitím malých plavidiel a “len sedem percent prichádza s na lodiach mimovládnych organizácií, ktoré ich zachytili na otvorenom mori”.

     

    - Reklama -