MOST-HÍD opäť kritizuje vládu. Na paškál si vzali pozemky pri Nitre

    0
    Logo strany Most-Híd (Autor: Most-Híd)

    “Ak aj akceptujeme, že iná možnosť na lokalizáciu investície nebola, mohli by sme očakávať, že zahraničný investor uhradí aspoň odvod za trvalé odňatie poľnohospodárskej pôdy. Opak je však pravdou,” povedal Csicsai. Vláda podľa neho vyšla investorovi veľmi rýchlo v ústrety už v lete, keď oslobodila veľkých investorov od platenia tohto odvodu. Zároveň zdôraznil, že podľa expertov automobilka takto ušetrí zhruba 23 miliónov eur. “Teraz je na stole ďalšia úprava nariadenia vlády o odvodoch za odňatie poľnohospodárskej pôdy, ktorej skrytým cieľom je zvýšiť celkovú sumu investičnej pomoci zahraničnému investorovi,” uviedol Csicsai. Suma 23 miliónov eur sa podľa neho v nových podmienkach neodpustí priamo firme Jaguar, ale štátnej spoločnosti, ktorá výkup pozemkov organizuje. “Týchto 23 miliónov sa preto nezapočíta do limitu pre investičnú pomoc, čím štát získa priestor na poskytnutie ďalšej investičnej pomoci v tejto sume. Štát sa teda vzdáva vzácnej pôdy a investor nemusí zaplatiť ani cent,” povedal poslanec. 

    Csicsai zároveň zdôrazňuje, že pôda využitá pri výstavbe priemyselných objektov je pre poľnohospodárstvo navždy stratená. “Pôdny fond Slovenska pritom nie je taký veľký, aby sme si tieto straty mohli dovoliť,” povedal s tým, že nespochybňuje, že plánovaná investícia automobilky bude prínosom pre budúcnosť slovenskej ekonomiky. Na druhej strane je však podľa jeho slov cena za investíciu z cudziny privysoká. “V tomto prípade z poľnohospodárskeho pôdneho fondu bude nutné vyňať až 440 hektárov pôdy, pričom 160 hektárov patrí do skupiny chránených pôd. Som presvedčený, že skutočne schopná vláda by vyjednala pre automobilku lokalitu, v ktorej by sa štát nemusel nevyhnutne vzdať tak rozsiahleho územia kvalitnej ornej pôdy,” dodal poslanec. 

    Nová automobilka Jaguar Land Rover, ktorá plánuje postaviť pri Nitre svoj závod, vytvorí priamo od dvoch- do štyritisíc pracovných miest. Počíta sa však sekundárne aj so vznikom ďalších nových pracovných miest v subdodávkach. To, že by mala automobilka vytvoriť spomínaný počet nových pracovných miest a preinvestovať viac ako jednu miliardu eur, zverejnila Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) v investičnom zámere, ktorý už v mene závodu Automotive Nitra Project predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA). 

    Podľa zverejnených údajov v investičnom zámere by mala nitrianska automobilka vyrábať ročne od 150- do 300-tisíc vozidiel. S výstavbou závodu sa má začať už v budúcom roku. Začiatok prevádzky je naplánovaný na roky 2018 až 2019. Závod novej automobilky sa má rozprestierať na ploche 200 až 300 hektárov.

    - Reklama -