Komentátor nechápe zákaz reklamy: Rúhanie a urážka náboženstva? V 21. storočí…

26. 12. 2017 16:00

Komentátor servera Reflex.cz Jiří X. Doležal sa zamyslel nad tým, že urážka náboženstva do 21. storočia nepatrí. Napísal to v súvislosti so zákazom reklamy z dôvodu rúhania. „Áno, ešte v roku 2017 – dokonca na jeho konci – sa v našej krajine operuje s termínmi rúhanie a urážka náboženstva. Ale čo by to bolo za Boha, keby sa nechal uraziť jedným vtipom?“ pozastavil sa Doležal.

Komentátor nechápe zákaz reklamy: Rúhanie a urážka náboženstva? V 21. storočí…
Foto: Hans Štembera
Popis: Jiří X. Doležal
reklama

Ide o zákaz reklamy zo strany českej Rady pre rozhlasové a televízne vysielanie na službu odloženej platby v e-shopoch. V klipe sa totiž objavuje bližšie nešpecifikovaný prorok a texty „v Twistovi spoznáš spásu“ či vyvolávanie Twista a odloženie platby v mene Twista. Ľudia sa začali sťažovať a problém bol na svete.

„Hoci Arbitrážna komisia uznáva, že motívom zadávateľa pravdepodobne nebola snaha zasiahnuť do náboženského cítenia spotrebiteľov, upozorňuje, že rozhodujúcim prvkom nie je subjektívne vnímanie reklamy zadávateľom či motivácie zadávateľa, ale to, ako reklamu vníma verejnosť,“ poznamenala Arbitrážna komisia rady a reklamu zakázala.

„A ja sa pýtam – úplne dezorientovane – prečo vlastne. Kristus hlásal lásku, spásu a odpustenie. Skutočne si niektorý kresťan myslí, že to uráža jeho Boha, jeho vieru a tradíciu?“ poznamenal Doležal sa slovami, že nebola preliata krv, len si niekto urobil žart.

Pôvodný text TU.

On sám ako budhista toto podľa svojich slov nerieši, keď zazrie Budhu niekde v reklame. „A ako naozaj dôverujúcemu a zásadovému budhistovi je mi úplne jedno, či si z Budhu niekto robí žarty. Je to medzi ním a Budhom. Ja dobre viem, že Budha sa na vtipkára nehnevá, a rozhodne ani mňa, ani Budhu tie reklamy neurážajú,“ povedal Doležal.

„Prečo má byť kolektívna iracionálnosť viery chápaná vyššie a posvätnejšie ako iné iracionálnosti a kolektívna identita? Je úplne v poriadku, kóšer a prijateľné, keď si niekto strieľa z fanúšika Baníka. Je úplne v poriadku a kóšer, keď si robí niekto žarty z vegána. Hneď ako však hrot vtipu zamieri na ľudí postihnutých kolektívnou náboženskou iracionálnosťou, je zle a spoločnosť sa tvári, akoby náboženstvo bolo nejakým nadradeným, posvätným a osobitnú starostlivosť zasluhujúcim si fenoménom, ktorý má nárok požívať zvýšenú ochranu. Ktorý má nárok nebyť používaný v reklame, nebyť zosmiešňovaný a znižovaný,“ uzavrel so slovami, či prehrešky ako rúhanie nepatria skôr minulosti.

„Zoberme si napríklad rybárov – skupinu spojenú podobne ako katolíci nejakým spoločným záujmom a spoločným videním sveta. Rybárov sme štandardne zvyknutí nazývať frázou ,tichí blázni'. Je to urážlivé, je to dehonestujúce, a nikomu to neprekáža. Tak prečo majú mať veriaci nejaké nadštandardné výnimky?“ uzavrel otázkou Doležal.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: vef
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Šichtařová: Peniaze všetkým. Z helikoptér. Úplné šialenstvo

23:59 Šichtařová: Peniaze všetkým. Z helikoptér. Úplné šialenstvo

Ekonómka Markéta Šichtařová sa vo svojom blogu na serveri iDNES.cz zameriava na to, že je nová doba.…