Kampaň o Brexite v Británii bola veselá aj absurdná. Pozrite sa na najvydarenejšie kúsky

    0

    „Briti sú možno stereotypne vnímaní ako zdržanliví, upätí ľudia vyjadrujúci sa politicky korektne, avšak mnohí z nich počas vypätej kampane pred štvrtkovým referendom tieto vlastnosti odložili,“ uvádza iDNES.cz na úvod svojho zhrnutia najbizarnejších snáh ovplyvniť výsledné rozhodnutie.

    Dohromady za kampane dali ich tvorcovia viac ako deväť miliónov eur, pričom určité percento išlo z verejných peňazí. Medzi tie najpamätihodnejšie chvíle možno zaradiť „námornú bitku na Temži“.

    Jeden z hlavných propagátorov vystúpenia z EÚ, predseda euroskeptickej strany UKIP Nigel Farage, vyrazil s flotilou rybárskych lodí do Londýna. Rybárom totiž prekáža únijná regulácia rybolovu. V ústrety im na vlastných lodiach vyšli aj priaznivci EÚ, čo vyústilo do situácie, keď okolo seba na Temži preplávali dva rady lodí, ktorých osadenstvo na seba vzájomne pokrikovalo. Na jednej strane Farage, na strane druhej hudobník Bob Geldof, ktorý predsedu UKIP označoval za klamára.

    „Čo multimilionár, pán Geldof, ukázal, je jeho absolútne pohŕdanie mužmi a ženami, ktorí sem priplávali… pretože ich ničí spoločná politika rybolovu,“ burácal späť Farage, pričom Geldof kontroval slovami, že Británia z rybolovu ťaží najviac v celej EÚ. „Bol si v komisii rybolovu v Európskom parlamente a zúčastnil si sa jedného zo 43 rokovaní,“ kričal na Faraga Geldof.

    Podobne hlasným prejavom sa nebránil ani bývalý londýnsky starosta Boris Johnson, ktorý počas svojho prejavu vyzýval všetkých prítomných, aby prerušili živý vstup reportéra televíznej stanice Channel 4, k čomu napokon naozaj došlo. Ten už potom nebol vpustený na žiadnu ďalšiu akciu odporcov EÚ.

    Jednou z hlavných zbraní kampane za vystúpenie bol aj „bojový autobus“, ktorý v mnohom pripomínal „legendárny Zemák“ Miloša Zemana. „Nie je to nádherné, vidieť náš bojový autobus, ktorý nie je hradený z peňazí daňových poplatníkov?“ vyhlasoval Johnson s tým, že stúpenci EÚ čiastočne hradili svoju kampaň z verejných peňazí, na rozdiel od neho.

    Kampane však mnohokrát naberali bizarné obrátky, ako možno vidieť napríklad na videoklipe dvoch Britiek oblečených do britských vlajok, ktoré spievali o tom, ako sa tešia na odchod z EÚ.

    Stúpenci EÚ prišli s vlastnou piesňou, v ktorej speváčka zdôrazňovala dôležitosť zotrvania v EÚ hlavne pre mladých ľudí, ktorým je politika cudzia. „Som v kúte, deprimovaná a bezmocná,“ spievalo vo videoklipe dievča s namaľovanou vlajkou na tvári a chcelo tak vyjadriť svoje pocity z toho, keď Británia EÚ opustí. Stúpenci zotrvania prišli ešte s jedným krátkym videoklipom, ten sa však stal cieľom kritiky, keďže bol pre mnohých až príliš direktívny.

    UKIP následne prišiel s klipom, v ktorom prirovnal Európsku úniu k obriemu kurníku, z ktorého sa nesmie odísť preč, pretože jeho majiteľ tvrdí, že je to v ňom lepšie, a to aj napriek tomu, že vonku je slniečko, príroda a mnoho iného.

    Kampaň sa však otrela aj o britskú módu, pretože sa na pultoch údajne opäť objavil sveter, ktorý v roku 1975 pred referendom o členstvo v Európskom hospodárskom spoločenstve nosila Margaret Thatcherová. Na svetri sú vlajky deviatich pôvodných štátov EHS.

    Odporcovia išli ešte ďalej a na trhu sa tak objavili prezervatívy s nápismi „je riskantnejšie zostať“ vnútri či „bezpečnejšia voľba“.

    - Reklama -