Dobré správy o finančnej situácii Slovákov. Možno neuveríte

    0
    Eurá. Ilustračná fotografia. (Autor: TASR)

    Ako druhý najfrekventovanejší nástroj si klienti na Slovensku volili penzijné fondy, do ktorých sústreďovali 12,7 % svojich financií. V podielových fondoch mali domácnosti uložených 8,42 % finančného majetku, čo radí Slovensko na 12. priečku z 30 hodnotených krajín, pred Českú republiku a Poľsko a za Rakúsko a Maďarsko.

    V cenných papieroch mali Slováci podľa OECD uložených 2,5 % majetku, pričom v akciách len 0,2 %, čo je posledné miesto rebríčka. Na jeho opačnom konci boli obyvatelia Estónska, Fínska, Švédska a USA. Podiel investícií do akcií v týchto krajinách presiahol 35 %. 

    Z údajov ČSOB vyplýva, že viac investujú starší klienti, nad 40 rokov. Môže to súvisieť napríklad s tým, že klienti sa vekom čoraz častejšie začínajú zaujímať o možnosti zhodnocovania ušetrených prostriedkov a pripravujú si aj finančnú rezervu do budúcnosti.

    “Na základe našich skúseností môžeme povedať, že ochota klientov podstúpiť mierne riziko výmenou za potenciálne vyšší výnos sa o niečo zvýšila. Do istej miery to môže súvisieť aj s tým, že nízke úroky na termínovaných vkladoch či sporiacich produktoch motivovali klientov k tomu, aby sa viac poobzerali po iných možnostiach zhodnocovania ich úspor,” hovorí riaditeľka Odboru prémiového segmentu ČSOB Mária Horváthová. 

    Jej slová potvrdzujú aj výsledky prieskumu spoločnosti Ipsos, pripraveného pre ČSOB. Podľa neho sa od roku 2014 medzi klientmi na Slovensku mierne zvýšila ochota podstúpiť vyššie riziko v záujme vyššieho výnosu. Najbežnejšou alternatívou ostáva mierne vyšší zisk s toleranciou mierneho rizika. Opýtaní si najčastejšie volili možnosť, že budú akceptovať 3-% riziko straty pri možnom 7-% zisku.

    Podľa Horváthovej investovanie by nemalo byť vnímané ako záťaž, ale ako príležitosť. Odporúča pritom dodržiavať niekoľkých základných zásad, vďaka ktorým môžu investovať aj opatrnejší klienti. Prvou z nich je diverzifikovať peniaze do viacerých investícií.

    Zároveň si treba uvedomiť, že investovanie nie je otázkou niekoľkých týždňov, preto netreba investovať peniaze, ktoré môže klient v krátkom období potrebovať.

    - Reklama -