Dnešní učitelia sú starí a pedagogiku na univerzitách chcú študovať väčšinov hlúpejší stredoškoláci. Myslí si europoslankyňa Žitňanská a chce zmenu

0
Podpredsedníčka strany NOVA Jana Žitňanská (Autor: SITA)

“Podľa vyjadrení absolventov sa často cítia doslova stratení. Trápia sa s elementárnymi vecami, ako je prezentovanie učiva, hodnotenie žiakov alebo príprava rodičovského združenia. Ako majú potom vedieť pracovať s integrovanými deťmi so zdravotným postihnutím alebo s deťmi z chudobných komunít?“ pýta sa Žitňanská, podľa ktorej je základom úspešného vzdelávacieho systému kompetentný a spokojný učiteľ. Podľa nej aj odborníci na školskú politiku sa zhodujú, že problematické sú najmä atraktivita učiteľského povolania a kvalita prípravy učiteľov.

Žitňanská upozorňuje aj na vysoký počet vysokých škôl, kde sa dá učiteľstvo vyštudovať. Problémom je aj to, že sa na pedagogiku hlásia najmä študenti so slabšími vzdelávacími výsledkami. Dodáva pritom, že trend v zahraničí je úplne opačný. “Fínsko si dlhodobo vyberá študentov učiteľstva spomedzi najlepších 10 percent uchádzačov. Iné krajiny, napríklad Veľká Británia či Nórsko, zase prostredníctvom televíznych spotov ukazujú mladým ľuďom, že byť učiteľom je ´cool´ a snažia sa ich inšpirovať, aby svoju kariéru robili práve v školstve,” hovorí Žitňanská s tým, že treba zlepšiť finančné ohodnotenie učiteľov aj ich pracovné podmienky. Študenti učiteľstva však podľa nej upozorňujú aj na to, že pre zvýšenie atraktivity je tiež dôležité zlepšiť uvádzanie učiteľov. Študenti totiž praxujú minimálne, a aj to nie aktívnym vyučovaním, ale skôr pasívnym sledovaním služobne staršieho učiteľa.

Europoslankyňa ako riešenie navrhuje napríklad prijať politické návrhy zamerané na zvýšenie atraktivity učiteľského povolania, zvýšiť náročnosť prijímacích skúšok na pedagogiku, zmeniť pravidlá akreditácie vysokých škôl, aby viac zohľadňovali kvalitu výučby či otvoriť vysoké školy učiteľom s praktickými skúsenosťami a odborníkom z profesií. Ďalej tiež navrhuje zmeniť obsah študijných programov tak, aby absolventi vedeli nielen čo, ale najmä ako učiť, navrhuje tiež podporiť pedagogickú prax a upraviť prípravu budúcich učiteľov tak, aby vedeli vzdelávať inkluzívne.

- Reklama -