Čína v hre o bratislavské letisko. Aké dôsledky to bude mať na naše cestovanie? Siahneme si hlbšie do vrecka? Takto mohol Kiska ohroziť finančnú injekciu

    0
    Letisko M. R. Štefánika v Bratislave. (Autor: TASR)

    O Číne ako potenciálnom investorovi Letiska M. R. Štefánika sa hovorí už takmer rok. Podľa jeho šéfa Ivana Trhlíka potrebuje silného hráča, ktorý ho nakopne o krok vpred a vytrhne ho z provinčnej stagnácie „lowcostového“ zariadenia. Vedenie letiska malo rokovať s megakoncernom Hainan Group, ktorý má pod svojimi krídlami 14 leteckých spoločností a disponuje viac ako tisíckou lietadiel.

    Veľké tajnosti?

    Svetlejšiu budúcnosť mala letisku priniesť privatizácia. No podľa premiéra s týmto krokom neráta a na začiatku mesiaca počas rokovaní v Rige sa konkrétnejšie vyjadril k rozvoju letiska. „Hovorím o výstavbe úplne novej časti letiska, ktorá by sa zaoberala nákladnou leteckou dopravou,“ podčiarkol Fico. Akú budúcnosť teda čaká najväčšie slovenské letisko a čo by znamenalo, ak by sa ho sčasti ujala ázijská megafirma?

    Na tieto otázky v súčasnosti ale odpoveď od samotného letiska určite nečakajme. Po otázkach PL na adresu problematiky sme sa od hovorkyne Veroniky Ševčíkovej dočkali len stručnej odpovede. „V súčasnosti sa nebudeme k tejto téme vyjadrovať,“ uvádza sa v oficiálnom stanovisku.

    Exriaditeľ letiska: Toto treba dať do poriadku!

    K aktuálnej téme sa pre PL vyjadril aj Karol Biermann, exriaditeľ Letiska M. R. Štefánika. Podľa neho sa môže rozvíjať aj bez priameho vstupu investora, no zároveň upozorňuje, že disponuje limitovanými finančnými prostriedkami. „Vzhľadom na obmedzené zdroje je vstup investora žiaduci a správny. Samozrejme, za jasne nastavených podmienok,“ konštatuje Biermann.

    Môže potenciálny investor ovplyvniť chod letiska? Podľa Biermanna to záleží aj na konkrétnom výbere spoločníka či firmy, no zároveň dodáva, že bežný pracovný proces letiska by mal zostať v normále. „Pokiaľ prinesie zvýšenie počtu cestujúcich, tak to bude len pozitívny vplyv…“ uvádza.

    Bývalý generálny riaditeľ podčiarkuje, že súčasný stav letiska volá po revitalizácii či rekonštrukcii. „Myslím si, že oprava dráh a rozvoj carga by mali byť prioritou,“ upozorňuje. Zároveň si myslí, že s prínosom know-how a čerstvých investícií by sa mali zlepšiť služby. Zvýšenie poplatkov za služby jednoznačne odmieta a takýto scenár nepredpokladá za reálny.

    V prvom rade biznis

    „Treba si povedať, že Číňania sú v prvom rade obchodníci a až potom politici,“ skonštatoval pre PL politický analytik Ján Baránek.

    Ten naráža na slovensko-čínske obchodné vzťahy, ktoré sa mali podľa niektorých politikov naštrbiť potom, ako sa Andrej Kiska v priateľskom duchu zvítal s náboženským vodcom dalajlámom. Práve ten je pre čínsku vládu tŕňom v päte a berú ho ako disidenta a bojovníka proti režimu. „Číňania predrokované zmluvy úplne nezrušia, ale nastane v nich časový posun,“ prezradil analytik.

    - Reklama -