Chcete podnikať? Pripravte sa, že to budete musieť na čas odložiť! Najväčší predajca registračných pokladníc vysvetľuje, v čom je problém

15.4.2019 0:00

Chcete si zajtra otvoriť krčmu alebo holičstvo? No neotvoríte si ho. Dôvodom je, že nemáte šancu splniť zákonom stanovené podmienky v oblasti prijímania platieb v hotovosti. Od apríla totiž musíte okrem vlastnenia registračnej pokladnice spĺňať ďalšiu podmienku: byť spojený online s Finančnou správou. Ale práve to nie je možné, pretože nekúpite potrebný softvér. Prečo sa tak stalo, odpovedá Ľuboš Bodiš, zástupca najväčšieho predajcu registračných pokladníc na Slovensku.

Chcete podnikať? Pripravte sa, že to budete musieť na čas odložiť! Najväčší predajca registračných pokladníc vysvetľuje, v čom je problém
Foto: TASR
Popis: Pokladne, ilustračný obrázok

Od 1. apríla sa do systému eKasa musia zapojiť všetky nové prevádzky s novými pokladnicami. Tie však nemôžu začať fungovať, pretože sa do systému nemôžu dostať. Prečo?

Problém je v dvoch rovinách. Tá prvá je, že slovenský výrobca pokladníc získal certifikát od Finančnej správy až 26. marca tohto roku, teda tri pracovné dni pred termínom spustenia ostrej prevádzky. Jednoducho povedané, na poslednú chvíľu. Tá druhá, ktorú môžeme považovať za kardinálny dôvod omeškania distribúcie pokladníc pre klientov je, že následne došlo z Finančnej správy k zmenám v takzvanom komunikačnom a integračnom rozhraní. Výrobca musel opätovne upravovať svoj už naprogramovaný softvér a znovu to všetko testovať. Kumulácia týchto skutočností spôsobuje omeškanie v distribúcii pokladníc pre klientov.   

Čo to ale znamená pre takéhoto podnikateľa, ktorý chce dnes otvoriť prevádzku a musí prijímať platby v hotovosti?

Znamená to, že nemôže začať podnikať, alebo s obmedzeniami, použitím zariadenia využívajúce virtuálnu pokladnicu. Toto riešenie je však veľmi obmedzené alebo nevhodné pre viaceré prevádzky. Noví podnikatelia sa na eKasu nevedia pripojiť, keďže nie je k dispozícii a nemajú ako tento systém obísť.

Stáva sa vám, že k vám chodia podnikatelia, ktorí chcú otvoriť prevádzku a nemáte pre nich potrebné riešenie?

Denne k nám príde niekoľko podnikateľov, ktorí by chceli otvoriť prevádzku, chcú si kúpiť pokladničný systém, ale my im nemáme čo predať. To, čo hovorím, sa týka celého Slovenska, nielen Bratislavy alebo nejakého regiónu. Podnikateľ, ktorý už má pridelené DKP na pokladnicu a potrebuje otvoriť ďalšiu prevádzku, si môže ešte zakúpiť fiškalnú pokladnicu slovenského výrobcu, ktorý ponúka takzvaný kupón na následný bezplatný upgrade - prerobenie na pokladnicu podľa nového zákona. Podnikateľ takto nie je nútený platiť za niečo dvakrát.

Realita teda ukazuje, že zákon počítal s istým termínom, tesne pred ním sa zmenil spomínaný komunikačný protokol a predajcovia, ktorí by mali systém ponúkať, nemajú na sklade nič?

Áno, k dispozícii nie sú zatiaľ ani upgrade moduly na prerobenie aktívnych pokladníc, ktoré ešte klienti používajú podľa „starého“ zákona.

Ale nový systém mal pre podnikateľov znamenať zníženie administratívnej záťaže pri obstarávaní hardvéru či zníženie nákladov pri prevádzke pokladnice. Aké sú výhody eKasy z pohľadu užívateľa?

Vďaka novému systému nebudú prevádzky musieť vystavovať uzávierky, archivovať žurnál. Nebude musieť viesť knihu pokladnice a lepiť do nej výtlačky uzávierky. Novinkou je nutnosť mať potrebné internetové pripojenie a to bude potrebné platiť. Z používateľského hľadiska však bude nový systém komfortnejší. Nestotožňujeme sa však s mediálne prezentovaným názorom, že zákon ruší servisné organizácie, pretože od klientov len vyťahovali peniaze za servisné prehliadky. 

Máloktorý z klientov je schopný si pokladnicu prerobiť na novú pokladnicu, nastaviť si internetové pripojenie, nastaviť pokladnicu a mnoho iných činností. Pre všetky investície je rozhodujúcou ich udržateľnosť, teda uvedenie do prevádzky, programovanie, zálohy, školenia personálu prevádzkovateľa, údržba, opravy, dostupnosť náhradných dielcov, implementácia zmien a podobne. V tomto zohrávajú servisné organizácie zásadnú a nenahraditeľnú úlohu.

Viete si predstaviť, že by ste si mali kúpiť napríklad auto bez dostupného servisu? Do servisu chodíme úplne dobrovoľne. Servisné organizácie dokázali doteraz zabezpečovať plynulú prácu pokladníc potrebných pre podnikateľa, aj štát. Zabezpečili požadované zmeny pri prechode na menu euro, fiškalizáciu a zabezpečia aj eKasu. Súčasným upgradom prinesieme pokladniciam navyše viacero najmodernejších funkcií. Na trhu máme úplne funkčné pokladnice, ktoré majú aj 20 rokov.

Zákon podnikateľom ako druhú možnosť ponúka prejdenie na virtuálnu pokladnicu, tá však nie je pre všetky typy prevádzok. Navyše evidencia na daňovom úrade trvá vyše dva týždne. Čiže ak by takýto podnikateľ dnes chcel začať podnikať, aj tak nemôže - buď musí čakať na komponenty, alebo na evidenciu na Finančnej správe?

Presne tak. Takémuto podnikateľovi v dnešnom stave, kedy je niečo zákonom stanovené a nie sú vytvorené možnosti na jeho zabezpečenie, zostáva len čakať na prvé certifikované zariadenia. Čakať a odložiť svoje podnikateľské zámery o niekoľko týždňov. Otázkou je aj budúca dostupnosť nových zariadení eKasa v potrebnom množstve. Veď dodaných a uvedených do prevádzky má byť podľa Finančnej správy SR asi 200 tisíc zariadení, čo je v takom krátkom čase poriadna výzva.

To znamená, že dnes sú na tom lepšie súčasní podnikatelia, ktorí sa musia pripojiť až od júla?

Áno, jednoznačne. A tí z nich, ktorí si zabezpečili upgrade zariadenia alebo kúpu nového formou zálohy u predajcu, majú istotu - počas trojmesačného prechodu budú mať čas preklopiť sa na eKasu..

Dnešné prevádzky si budú musieť súčasné registračné pokladnice pripojiť na finančnú správu cez modul. Koľko je takýchto prevádzok?

Približne 200 tisíc, ostatné sú virtuálne registračné pokladnice.

Čo keď bude k začiatku júla situácia rovnaká?

Dúfame, že situácia bude diametrálne lepšia. Nakoľko si väčšina majiteľov zariadení neobjednala potrebný upgrade alebo novú elektronickú registračnú pokladnicu, očakávame v júni (posledný mesiac pred spustením), zložitú situáciu. Tá bude pre predajcov veľmi náročná v tom, že v časovo obmedzenom priestore budú musieť zabezpečiť upgrade desiatok tisíc systémov. Pri potrebnom počte 200 tisíc zariadení v takom krátkom čase, môže byť ich dočasný nedostatok.

Dnes je teda nemožné ani súčasné registračné pokladnice „preklopiť“ na nový systém?

Nie. Asi 90 000 kusov pokladníc musia podnikatelia prispôsobovať cez aktualizáciu softvéru a hardvéru. Mnoho distribútorov či predajcov deklaruje, že zariadenia majú skladom a sú k dispozícii, no realita je úplne iná.

Ministerstvo financií predpokladá zníženie daňovej medzery na DPH v hoteloch, reštauráciách, v službách a maloobchode o 15 percent. Sú tieto očakávania reálne?

Pravdepodobne áno, nakoľko je to segment, v ktorom sa registračné pokladnice zneužívajú najviac. Ale toto nechcem hodnotiť. Mňa len mrzí, že podnikatelia musia zo zákona spĺňať isté podmienky a my nemáme možnosť, ako im tieto podmienky zabezpečiť.

 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Odsúdený Rybanič: Naďalej zostávam poslancom v Rači

21:52 Odsúdený Rybanič: Naďalej zostávam poslancom v Rači

Filip Rybanič bude aj po utorňajšom (25. 6.) verdikte Krajského súdu (KS) v Bratislave vykonávať fun…