Bez dodržaného termínu, ale bez pokuty. Veľkorysý Nesrovnal ukazuje v praxi, ako sa jej vyhnúť

    0
    Primátor mesta Bratislava Ivo Nesrovnal (Autor: SITA)

    Dôvodom, pre ktorý spoločnosť Eurovia obíde bez pokuty, je vraj strach, že jej udelením by sa na dokončenie stavby vykašľala. Vo svojom blogu na portáli Denníka N na to upozornil Michal Feik, zakladajúci člen iniciatívy Bratislava INAK.

    Firma stavbu nezvláda

    Zmluvný termín na dokončenie nosného systému MHD z dlhodobo rozkopaného Šafárikovho námestia po Bosákovu ulicu v Peržalke skončil posledným augustovým dňom. Dodatkom bol predĺžený na 15. decembra. Bratislavský primátor však vysvetlil, že práve pre to sa nedá hovoriť o zmluvnom meškaní. To by totiž vzniklo len vtedy, keby sa dodatok nevytvoril a za každý deň by bolo účtované omeškanie. „Dôvodom na predĺženie termínu bolo, že primátor sa bál, že zhotoviteľ nakoniec povie – skončila nám zmluva, tak sa balíme a ideme,“ vysvetľuje Feik. 

    Primátor sa okrem toho vyjadril, že takýmto spôsobom nakoniec predsa len ušetrili sami sebe peniaze, veď keby zhotoviteľ odmietol stavbu dokončiť, museli by to urobiť sami. Podľa Nesrovnala by sa náklady potom vyšplhali do závratných výšok. „Tomu, kto pozoruje meškajúcu výstavbu električkovej trate do Petržalky, musí byť jasné, že zhotoviteľ stavbu nezvláda,“ upozornil Feik.

    Vhodná kompenzácia

    Zakladajúci člen Iniciatívy INAK sa zamýšľa aj nad Nesrovnalovým návrhom dvojnásobne zvýšiť daň z nehnuteľností pre Bratislavčanov. Mestu by to prinieslo takmer deväť miliónov eur. „Inak povedané, Bratislavčania majú z vlastných vreciek zaplatiť podstatnú časť pokuty, ktorú Nesrovnal odpustil zhotoviteľovi. Pretože sa bál, že odíde,“ kritizuje Feik, ktorý však dôvod na neudelenie pokuty nevidí. Problematický zhotoviteľ totiž podľa neho očividne nezvláda ani vlastné termíny. Na druhej strane, skutočne by to v prípade udelenia pokuty zabalil? Podľa Feika ide len o primátorove nepodložené obavy, nakoniec, zhotoviteľ vraj sám nenaznačil, že by mal niečo také v úmysle.

    „V každom prípade je parameter „obava“ mimoriadne netradičný spôsob rozhodovania sa vo vážnych veciach,“ myslí si Feik. Navyše, mesto má na tieto peniaze nárok a podľa neho by sa mohli použiť aj na odškodnenie skrachovaných prevádzok na Štúrovej ulici. To by bola zaiste férová kompenzácia.

    Feik sa však obáva ešte niečo ďalšieho. Svojou argumentáciou totiž dal primátor návod problémových zhotoviteľom, ako sa vyhnúť zmluvnej pokute pri omeškaní diela. Jednoducho, stačí postrašiť, že sa zbalia, odídu a stavbu nedokončia.

    Celý blog Michala Feika si môžete prečítať TU
     

    - Reklama -