Automobilový priemysel sa sťažuje na nedostatok pracovníkov

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: TASR)

    Zväz bol iniciátorom myšlienky zákona zavádzajúceho duálne stredoškolské vzdelávanie. „Po tom, ako sa zmenila situácia na ministerstve školstva, došlo k zmenám vo vedení a prístupe, musíme znova ťažko bojovať za to, aby sa zákon správnym spôsobom implementoval do praxe,“ uviedol pre TASR jeho generálny sekretár Ján Pribula.

    Problém vidí aj vo vysokoškolskom vzdelávaní, kde je nevhodná štruktúra a nízka kvalita absolventov. „Treba urobiť systémové kroky tak, aby sa tento stav zvrátil. Všetky tieto kroky v oblasti vzdelávania sú potrebné, ale nedá sa očakávať, že výsledky uvidíme zajtra. Tam sú tie cykly štvor- až päťročné, no problémy sa začínajú už v kvalite základných škôl a predškolskej príprave,“ vysvetlil.

    Akútny stav s nedostatkom pracovnej sily preto treba podľa ZAP riešiť doplnkovými spôsobmi a krátkodobými opatreniami. Sú nimi rekvalifikácia a otvorenie trhu práce ľuďom z tretích krajín. Miera nezamestnanosti je totiž historicky najnižšia a osoby bez práce sú zväčša ťažko zamestnateľné, pretože nemajú pracovné návyky.

    Zväz v spolupráci so zástupcami ďalších zamestnávateľských zoskupení vypracoval štúdiu, ako by sa mali rekvalifikácie v priemysle urýchlene naštartovať. Zadefinoval potrebné odbornosti, znalosti a zručnosti, čo a v akom rozsahu by mali ľudia ovládať, aby boli použiteľní na trhu práce a koľko by to mohlo stáť. Rezort práce však podľa Pribulu vzhľadom na kritickosť situácie v tejto veci podnikol zatiaľ len veľmi málo.

    „Pokiaľ sa toto nerozbehne, a popri tom na niektoré špeciálne projekty nebude umožnené aj otvorenie trhu práce pre tretie krajiny so súčasným skrátením a zjednodušením povoľovacích konaní pre pobyt takýchto pracovníkov, sú vážne ohrozené mnohé projekty, povedzme aj v Jaguar Land Rover. Tam sú záväzky, obrovské investície a pokiaľ ich bude chcieť investor naplniť, bude zháňať pracovnú silu všade, kde to bude možné. Potom môžu trpieť nižšie úrovne reťazca alebo iné odvetvia, a to by bolo neprijateľné,“ zdôraznil.

    V priebehu nasledujúcich troch či štyroch rokov bude automobilový priemysel podľa ZAP potrebovať 14.000 nových pracovníkov. Zo škôl ich pritom vyjde najviac 4000, zvyšok musia firmy získať práve rekvalifikáciami alebo otvorením trhu práce.

    „Rokujeme, ako to zjednodušiť. Reálne tu už pracovníci z tretích krajín robia, ale prenajímajú si ich od agentúr z Česka alebo Poľska, tam to vedia vybaviť rýchlo. Je to úplne choré, lebo náklady sú pre zamestnávateľov ešte vyššie. Prečo to tam ide, a u nás nie?“ pýta sa Pribula. Dodal, že úradníci na ministerstvách si neuvedomujú, aké dôsledky môže mať tento problém pre hospodársky rast a budúcu dôveryhodnosť Slovenska v očiach investorov.

    Za jedno z riešení považuje ZAP aj podporu mobility pracovnej sily zo strany štátu napríklad infraštruktúrnymi projektmi, ako je rekonštrukcia železničných tratí a ciest v súvisiacich regiónoch, či budovaním nájomných bytov. S nástupom štvrtej automobilky v Nitre očakáva prirodzený presun ľudí medzi závodmi v Bratislave, Trnave a Žiline.

    - Reklama -