Aká nás čaká predvolebná kampaň a čo bude jej hlavnou témou? Analytička odhaduje budúci vývoj

3.1.2016 13:15

Do volieb neostáva už veľa času, iba dva mesiace. Je preto podstatné, ako bude vyzerať kampaň jednotlivých strán v najbližšom čase a či sa vôbec nájde nejaká hlavná predvolebná téma. Na možný vývoj aj s ohľadom na doterajšie prieskumy preferencií upozorňuje Kristína Šabíková z Európskeho analytického centra (EAC).

Aká  nás čaká predvolebná kampaň a čo bude jej hlavnou témou? Analytička odhaduje budúci vývoj
Foto: archív
Popis: Kristína Šabíková z Európskeho analytického centra

"Prieskumy preferencií sa v roku 2015 vyznačovali dvoma zaujímavými črtami. Jednou z nich bola, samozrejme, neohrozená dominancia strany Smer-SD. Druhou, nemenej dôležitou, bola apatia veľkej časti Slovákov voči politike. S výnimkou utečeneckej krízy, ktorá najmä v úvode mimoriadne zaujala aj tých ľahostajnejších, sa rok 2015 v prieskumoch volebných preferencií politických strán vôbec nejavil ako predvolebný rok," konštatuje v úvode svojho komentára Šabíková.

Zároveň si však všimla jeden naozaj zaujímavý fakt. "V priemere 22 percent respondentov v prieskumoch volebných preferencií sa počas roka 2015 nevedelo rozhodnúť pre konkrétnu politickú stranu či hnutie. Niektorí z týchto nerozhodnutých respondentov uvádzali ako dôvod, že nie je koho voliť, iným sa zase zdalo strán priveľa a nevedeli sa rozhodnúť. Dôvodom nerozhodnosti však nemusí byť, a pravdepodobne ani nie je, počet strán na slovenskej politickej scéne. Skutočnou príčinou váhania voličov je skôr neprehľadný chaos, ktorý sa usadil v mediálnom obraze slovenskej politiky a zotrel rozdiely medzi politickými stranami aj medzi politikmi. V spleti zaručených informácií bol škandalizovaný už hádam každý politik, ktorého meno pozná viac ako 10 Slovákov. Samozrejme, každý škandál trval pár dní (v najhoršom prípade týždňov) a všetko išlo ďalej po starom - pátraním po novej zaručene prelomovej kauze, ktorá minimálne zmení beh dejín. Výsledok tohto naháňania politických bodov a lákania voličov je však úplne opačný jav. Snaha o vzbudenie záujmu voličov o tú-ktorú stranu prispieva k obrovskému nezáujmu o politiku ako takú."

Ako analytička upozorňuje, práve tento jav môže mať veľmi výrazný vplyv na výsledok parlamentných volieb. "Hovorí sa, že zatiaľ nie je jasné, čo bude témou volieb. Ale do marca ostávajú už len dva mesiace, takže namieste by bola otázka, či bude vôbec nejaká ´téma volieb´. Ak nepríde zvonka, bude veľmi pravdepodobné, že žiadna veľká téma, na ktorej by sa kryštalizovali názory politických strán, a ktorá by mohla  ovplyvniť výsledok marcových parlamentných volieb, sa nevyskytne. Takže sa zrejme musíme pripraviť na sériu viac, či menej intenzívnych pokusov o škandalizáciu kandidujúcich strán, ktorej výsledkom môže byť tak mobilizácia voličov, aj ešte rozsiahlejšia skepsa z politiky a nízka volebná účasť," uzatvára odborníčka.

 

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor:
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Nagy: Koalícia by bola ohromným rizikom, otvorená spoločná kandidátka je jediným riešením

0:03 Nagy: Koalícia by bola ohromným rizikom, otvorená spoločná kandidátka je jediným riešením

ROZHOVOR Stále rokujeme, hovorí o možnosti predvolebnej spolupráce s SMK a Maďarským fórom bývalý eu…