Aká je pravda o Višňovom? Matovičovci to nepochopili? Kampaňujú? NDS: Nerešpektujú fakty, strašia

11. 7. 2019 21:15

Vyjadrenia hnutia OĽaNO o stavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala svedčia o zásadnom neporozumení zmluvám a ich prílohám alebo o začínajúcej sa predvolebnej kampani, ktorá nerešpektuje fakty a len ich účelovo prekrúca. V reakcii na štvrtkovú tlačovú konferenciu opozičného hnutia to uviedla hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Michaela Michalová.

Aká je pravda o Višňovom? Matovičovci to nepochopili? Kampaňujú? NDS: Nerešpektujú fakty, strašia
Foto: TASR
Popis: Na snímke poslanci NR SR vľavo Igor Matovič a vpravo Ján Marosz (obidvaja OĽaNO)

Upozornila na to, že nie je pravda, že cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi je vyššia, ako sa plánovalo.

"Pôvodná požiadavka zhotoviteľa bola podstatne vyššia, pričom minimálna hraničná suma na doplatenie bola spomínaných 23,5 milióna eur. Ide o číslo teoretické a niekoľkokrát sme vysvetlili, že po inventarizácii môže byť vyplatené viac alebo menej, a to na základe skutočnosti a dôkladnej kontroly," ozrejmila. 

Suma 24,8 milióna eur podľa nej bola uhradená po inventarizácii a na základe znaleckého posúdenia.

Na snímke TA SR stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala.

Pozostáva nielen zo sumy za technologické zariadenia určené na výstavbu a zabudovateľný materiál, ale aj zo sumy za riadne zrealizované stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného.

Dielo kontroluje nezávislý stavebný dozor, pripomína NDS

Michalová zdôraznila, že pravdivé nie sú ani tvrdenia o kvalite diela. Jeho stav bol podľa nej priebežne kontrolovaný nezávislým stavebným dozorom a z toho obdobia sú známe nedostatky, ktoré je potrebné odstrániť.

"Všetky tieto nedostatky má právo na svoje náklady odstrániť pôvodný zhotoviteľ. Na dlhodobé zádržné (60 mesiacov) nám zhotoviteľ zložil novú bankovú záruku nad rámec 40,9 milióna eur. Táto bude použitá ako záruka na odstraňovanie chýb a nedorobkov," podotkla.

NDS zároveň podľa jej slov prevzala len materiál a vybavenie, ktoré bolo výhodné odkúpiť, a to nielen z pohľadu ceny, ale aj časovej úspory, keďže nový zhotoviteľ bude môcť s týmito položkami ihneď pracovať.

NDS trvá na tom, že ukončenie kontraktu s pôvodným zhotoviteľom stavby, ktorý nebol schopný vo výstavbe úseku pokračovať, bolo správnym krokom a odobrila ho aj Európska komisia.

"Všetky ostatné varianty by znamenali presne to, čím poslanci z OĽaNO strašia - oddialenie dokončenia úseku, zvyšovanie finančných škôd vrátane prepadnutia eurofondov, a najmä nevyplatenie subdodávateľov," skonštatovala Michalová.

Marosz: Nevieme, za čo vlastne máme Talianom doplácať

Poslanec OĽaNO Ján Marosz vo štvrtok vyhlásil, že cena za doplatenie pôvodnému zhotoviteľovi diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, ktorým bolo taliansko-slovenské konzorcium, je vyššia, ako pôvodne mala byť.

Zároveň vyjadril podozrenie, že dielo je v zlom stave.

"Podľa pôvodne podpísanej dohody mala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zaplatiť Talianom 23,5 milióna eur. Táto suma sa napokon zvýšila o viac ako milión eur na 25 miliónov eur. Prečo došlo k tomuto navýšeniu, nevieme. A nevieme ani to, za čo vlastne máme Talianom doplácať," vyhlásil Marosz s tým, že podrobný účet nebol zverejnený.

Domnieva sa, že by tieto peniaze mohli predstavovať "odstupné" pre odchádzajúce konzorcium za to, že sa nebude súdiť. Ešte nedávno boli podľa experta OĽaNO na dopravu Jiřího Kubáčka v tuneli popraskané betónové konštrukcie.

"Ak doteraz neboli opravené, tak ich bude treba vybúrať a vybetónovať nanovo," podotkol. NDS si podľa jeho slov objednala aj analýzu stavu tunela, ktorá mala dopadnúť zle.

Marosz zároveň upozornil na riziká v prípade, ak sa zistí, že pôvodný zhotoviteľ nechal dielo v zlom stave až po tom, ako zo stavby odíde.

"Následne sa opäť všetko predraží a predĺži sa aj lehota na dokončenie tohto tak dôležitého úseku diaľnice D1 a taktiež môžeme prísť o financovanie z európskych zdrojov," dodal.

Na stredajšom (10. 7.) brífingu pri tuneli Višňové informoval generálny riaditeľ NDS Ján Ďurišin o tom, že NDS v auguste vypíše súťaž na zhotoviteľa hlavnej trasy úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

Náklady na výstavbu celého úseku odhadujú diaľničiari do 540 miliónov eur bez DPH a jeho sprejazdnenie v roku 2023.

NDS podľa jej investičného riaditeľa Jiřího Hájeka vyplatila odchádzajúcemu zhotoviteľovi za stavebné práce vyše 165 miliónov eur a v rámci procesu inventarizácie mu bolo k tejto sume doplatených 24,8 milióna eur.

Zhotoviteľ by mal 12. júla definitívne odísť zo staveniska.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: TASR
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Matovič: A čo sa zabijem, keď som dobrý? Fanúšikom zaludov a péeskarov sme vyrazili dych

9:19 Matovič: A čo sa zabijem, keď som dobrý? Fanúšikom zaludov a péeskarov sme vyrazili dych

Líder OĽaNO Igor Matovič čelí kritike, že spája ľudí, ktorých by spájať nemal. Kameňom úrazu má byť,…