Voľby sú na spadnutie, politici na seba kydajú. Antikampaň stále nie je prežitkom

    0
    Volebná miestnosť. (Autor: SITA)

    Znemožniť svojho politického rivala, upozorniť na negatíva v snahe prilákať si voličov nie je v rámci slovenskej politiky nič nové. Antikampaň, ktorej cieľom je odradiť, sa tak, prirodzene, vyskytla aj pred tohtoročnými voľbami.

    Hrozí aj pokuta

    Obyčajný človek Igor Matovič mal vydavateľstvo, ktoré ale dávnejšie prepísal na svoju manželku. Matovičovo podnikanie však teraz poniektorým padlo vhod. Do boja vyšiel premiér Robert Fico, ktorý ho obvinil z daňových podvodov. Ako však upozornil denník Sme, svetlo sveta teraz uzrel aj bilbord s Matovičovou karikatúrou, ktorý sa pýta, či môže mať obyčajný človek na účte 17 miliónov eur z daňových podvodov. Okrem toho sa na ňom píše: „Igor + Pavlína = regionPRESS“. Pavlína je Matovičova žena, na ktorú v roku 2007 prepísal svoje vydavateľstvo.

    Strana SDKÚ na svojich bilbordoch už dlhšie deklaruje, že je „čas bez Fica“. Pedseda Mosta-Híd Béla Bugár sa zas posťažoval na falošné letáky s klamstvami o strane. Čo sa týka Fica a Smeru, niektoré strany by ho chceli zastaviť, o čom svedčí napríklad heslo Šance: „Zastavme ho, bratia“ a s malou úpravou vytvorené nálepky strany SaS: „SaStavme ho, bratia“. A čo hovoria na takúto kampaň odborníčky?

    Politiologička Darina Malová z Katedry politológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského si myslí, že dobrá antikampaň môže pomôcť tomu, kto ju organizuje. „A to tak, že demobilizuje voliča, ktorý sympatizuje s nejakým politickým lídrom či stranou,“ uviedla.

    Odborníčka na reklamu Simona Bubánová si pomohla s asociáciou správy žene, že jej muž má milenku. „V prvej chvíli mu bezvýhradne dôveruje, že žiadnu nemá, ale časom ju to aspoň nahlodá,“ vysvetlila. Odhadnúť mieru negatívneho tónu je ale podľa nej náročné. Politologička Malová si myslí, že negatívne posolstvá môžu mať úspech hlavne u mladých, ktorí sú ľahko ovplyvniteľní a nemajú jasnú preferenciu pri výbere strany.

    Antikampaň ale nemusí zavariť len samotným politikom, na ktorých sa „kydá“. Problémy si môže narobiť aj jej zadávateľ, a to v prípade, ak anonymná antireklama nespomína jeho meno alebo meno dodávateľa. Podľa volebného zákona je to ale povinný údaj pri každej politickej strane. V opačnom prípade hrozí desať- až stotisícová pokuta. Ministerstvo vnútra už potvrdilo, že podobné nedostatky sa týkajú šiestich politických strán.


     

    - Reklama -