TEST Citroën C5X Plug-in hybrid: Exkluzivita vo francúzskom štýle

0
Typická predná maska s dvojitým šípom a predné svetlá vytvárajúce siluetu písmena Y. Foto: netcarshow.com

Mnohí si iste ešte pamätáte na fenomenálny Citroën C5 sedan alebo kombi. Najmä dokonalé vzduchové pruženie ho robilo výnimočným a hlavne mimoriadne pohodlným vďaka veľkosti a úžasnému interiéru. Doba však pokročila, ale C5 stále žije. Tentoraz však v modernom poňatí.

Karoséria

Doslova nabitá stredná trieda automobilov je pre Citoën výzvou a snahou vrátiť sa k úspechom predchodcu. Nedá mi nepovedať, že nový Citroen C5X je asi najkrajším vozidlom zo súčasnej ponuky tohto výrobcu. Auto má dĺžku 4 805 mm, šírku 1 865 mm, výšku 1 485 mm a rázvor 2 785 mm. Slušný obor s ešte impozantným vzhľadom. Vpredu je výrazná maska s typickými delenými svetlami v tvare ležiaceho písmena ypsilon. Túto výraznú grafiku preberajú aj zadné svetlá. Zaujímavo je riešená zadná časť, ktorej dominujú hneď dva spojlery. Jeden na konci dozadu sa zvažujúcej strechy, druhý je na odtrhovej hrane kufra. Nechýba pomerne masívne ochranné oplastovanie blatníkov, spodku prednej časti i pozdĺž spodnej časti karosérie pod oboma dverami. Mali sme k dispozícii plug-in hybrid, takže kufor musel ustúpiť danej technológii a tak má objem 485 litrov. Ale je dostatočne hlboký, takže odvezie aj väčšie batožiny.

Interiér

Vstup do kabíny iba potvrdzuje to, čo sme hovorili o dizajne. Priestranný interiér s pohodlnými sedadlami. Celému vnútornému priestoru na prvý pohľad dominuje veľký 12-palcový centrálny dotykový displej infotainmentu. Práca s ním si vyžaduje trochu trpezlivosti a hlavne si naň treba zvyknúť. Oceňujem, že klimatizáciu môžete okrem displeja nastavovať aj hardvérovými ovládačmi. Je to jednoduchšie a oceníte to hlavne počas jazdy, kedy nebudete musieť obracať pozornosť z cesty pred vami na displej. Ten je naozaj kvalitný, farebný a moderný. Ďalšou technologickou zaujímavosťou je rozšírený head-up displej, ktorý vám na čelné sklo pokojne na plochu s uhlopriečkou až 21 palcov premietne aj celú navigačnú mapu. Okrem toho má vodič pred sebou 7-palcový digitálny prístrojový panel. Vo výbave, ktorú sme testovali, je aj dvojzónová klimatizácia, núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, cúvacia kamera, adaptívny tempomat a výstražný systém upozorňujúci pri cúvaní na prekážku za vami. Radenie rýchlostí za vodiča urobí spoľahlivo osemstupňová automatická prevodovka. Miesta je v aute naozaj dostatok nielen na nohy ale i hlavu, a tak vyšší cestujúci nebudú mať žiadny problém so stiesnenosťou v kabíne. Sedadlá sú naozaj perfektné s dokonalým čalúnením i výplňou penou s vyššou hustotou. Nechýba im ani vykurovanie, odvetrávanie či dokonca masážna funkcia. Kabína je dokonale odhlučnená a vďaka povestnému francúzskemu šarmu aj príjemná. Podvozok využíva nový systém pruženia vozidla pomocou hydraulických dorazov. Nie je to síce vzduchové pruženie, ale ani tento systém nemá chybu a prispeje k pohodlnej a príjemnej jazde. Navyše k dispozícii sú tri druhy jazdného režimu. Nami testované auto malo k dispozícii aj čisto elektrický druh pohonu, ten je však limitovaný kapacitou batérie. Výrobca udáva dojazd 50 kilometrov, mne sa ho však nepodarilo dosiahnuť.

Motor

Základom pohonu je štvorvalcový benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 130 koní a k tomu treba ešte pripočítať elektromotor na prednej náprave dodávajúci ďalších 110 koní. Samozrejme, len krátkodobo a potom treba batériu s kapacitou 12,4 kWh dobiť alebo využiť spaľovaciu verziu. K dispozícii je štandardne nabíjačka s výkonom 3,7 kW, no nami testovaná hybridná verzia mala príplatkovú 7,4 kW nabíjačku, ktorou sa kapacita batérie nabije za 100 minút.

V zadnej časti auta sú netypicky dva spojlery, ktoré dokresľujú krásu Citroënu C5X. Foto: netcarshow.com

Jazda s týmto “dvojmotorovým” Citroënom bola nadmiernu pohodlná a príjemná. Nerovnosti terénu perfektne zvládal nový systém pruženia, motor bol pohotový a poskytoval dostatok sily. Zrýchlenie sme dosiahli z 0 na 100 km/h za necelých osem sekúnd. Spotrebu sme v benzínovom režime neprekročili v priemere cez 7,8 litra. Pri aktívnom hybridnom pohone sme namerali sotva poldruha litra. Škoda, že len tak krátko, necelých 45 kilometrov. Ale je to krok, akým sa uberá dnes väčšina súčasných výrobcov automobilov. Asi treba ešte počkať, kým elektrický pohon nahradí výraznejšie spaľovacie motory.

- Reklama -