Ide o uhol pohľadu. Kto je za a kto proti otvoreniu škôl

0
Sčítanie obyvateľov, domov a bytov je pre spoločnosť a jej ďalšie smerovanie mimoriadne dôležité, zvlášť pre zlepšenie infraštruktúry, napríklad aj pre počet škôl a škôlok. Foto: TASR

Otvoriť, neotvoriť, iba čiastočne  a len niektoré ročníky… Od marca minulého roka sa  žiaci prakticky učia doma.  Po krátkom otvorení škôl sa znova museli prispôsobiť dištančnému štúdiu. Po otvorení škôl volali po celý čas rodičia, učitelia, psychológovia. Už to naozaj vrelo aj v domácnostiach, kde rodičia museli nahrádzať  učiteľov.  A keď prišlo to očakávané rozhodnutie, tak znova kritika a odmietanie.

Školy sa od pondelka (8. 2.) budú otvárať tak, ako to bolo dohodnuté s epidemiológmi i ministrom zdravotníctva Marekom Krajčím, potvrdil minister školstva Branislav Gröhling.

Od rozhodnutia sa však proti otváraniu postavili nielen zriaďovatelia škôl, ale aj samotní učitelia,  a dokonca aj premiér Igor Matovič, ktorý pred pár mesiacmi otvoril školu svojich dcér. Teraz dáva ruky preč, nesúhlasí a alibisticky pozoruje z diaľky, ako si s problémom poradia koaliční partneri. Sám sa vyjadril, že by školy a škôlky v tejto pandemickej situácii neotváral. Minister Gröhling povedal aj to, že sa spustí školský semafor, čo znamená, že sa otváranie škôl prispôsobí  situácii v okresoch.
     

 “Takže naozaj sa môže stať, že v pondelok, utorok alebo nasledujúce dni budú niektoré okresy, niektoré školy zatvorené. To je presne to, čo sme chceli, aby sme išli konečne aspoň v školstve na regionálne otváranie jednotlivých škôl a jednotlivých sektorov,” zdôraznil Gröhling.

A to sa práve teraz deje.

Mnohé školy zostanú v pondelok zatvorené, pretože za tak krátky čas sa nedokážu pripraviť. Takisto mestá a obce hlásia, že na testovanie rodičov, ktorí by chceli dať deti do školy, tiež neboli pripravené.

Navyše,je zvyšovanie mobility v tomto čase, keď je celé Slovensko označené čiernou farbou  v COVID automate a zúri tu britská mutácia koronavírusu, správny krok?

Systém regionálnych opatrení mnohí zriaďovatelia  pochopili a školy neotvoria.
Podľa prezidenta Únie miesta a obcí Richarda Rybníčka „primátorky a primátori nemajú inú možnosť, len zobrať tento chaos do vlastných rúk, a tým na seba prevziať aj plnú zodpovednosť“, vyjadril sa a dodal, že to nie fér, aby mestá a obce tápali v neistote.

Navyše je tu aj ďalší problém. Ak rodičia nebudú mať  negatívny test, nemôžu dať dieťa do školy. V tejto situácii, keď sa rozšírila panika okolo britskej mutácie sa aj mnohí boja dať dieťa do školy. Dokonca aj učitelia sa boja a žiadajú, aby boli zaočkovaní, kým budú učiť žiakov v triedach. Potom je tu ešte problém s pandemickým ošetrovným – ak dieťa, ktoré mohlo ísť do školy a nepríde, tak rodič stratí ošetrovné.

Celé zle. A dá rodič dieťa do školy, musí ísť do práce. Sú na to pripravené MHD a prímestská doprava? A to sa deje v čase, keď bez testu nemožno ísť ani do prírody.

Chcelo by to jednoznačné striktné a zrozumiteľné pravidlá, lebo táto nekoordinovaná, chaotická a frustrujúca situácia mnohých privádza k negatívnym postojom o schopnosti vlády rozhodovať správne a zodpovedne.
Doposiaľ sa preto napríklad v Košickom samosprávnom kraji rozhodli aj po 8. februári pokračovať v dištančnej forme štúdia.

„Podľa regionálneho COVID automatu sú všetky okresy v našom kraji v piatom stupni, okres Rožňava je dokonca v najhoršom šiestom stupni. Školy sme zatvárali 16. októbra, keď bolo v Košickom kraji len 2901 pozitívnych prípadov, dnes ich máme 31.882 pozitívnych, nemocnice sú preplnené,” vysvetľuje predseda KSK Rastislav Trnka.

Aj na západe krajiny rozmýšľajú rovnako.
Napríklad aj v Malackách bude dištančné vzdelávanie pokračovať a školy sa otvárať nebudú. Ich otváranie považuje primátor Malaciek Juraj Říha za absurdné. Aj preto, že už teraz nie sú v Malackách voľné termíny na testovanie, a teda rodičia nemôžu splniť štátom predpísanú podmienku. “Znepokojuje ma, že ani najvyšší predstavitelia štátu nemajú v tejto chvíli jasno v tom, či je otvorenie škôl na prospech veci,” dodal pre TASR s tým, že školy zostávajú zatvorené preto, aby rodičia malackých detí nestratili nárok na pandemickú OČR.
Podľa jeho slov budú naďalej v prevádzke iba školy pre deti rodičov zo strategickej infraštruktúry a tých, ktorí nemôžu pracovať formou home office.      

Primátor tiež zdôraznil, že v mestách sú síce zabezpečené odberové miesta, ale konkrétne v tom jeho jedno z dvoch mobilných odberových miest funguje iba počas pracovných dní.

Problémy s otvorením škôl od  8. 2. sú aj v ďalších mestách. Pomer pre a proti leží na bedrách zriaďovateľov. Pomer rodičov, ktorí sú pre a proti sa ukáže po otvorení škôl. Môj bývalý kolega, ktorý sa učí s prváčkou a ešte sa stará o trojročného syna a popri tom pracuje formou home office, by dal obe deti do starostlivosti učiteliek už dnes. Skrátka ide o uhol pohľadu.

- Reklama -