Revolúcia v pohonoch áut Lexus

0
Zamaskované vozidlá sú ťažšie identifikovateľné ale majú nový systém pohonu. Foto: Lexus

Lepší výkon a vyššia jazdná dynamika – týmito vlastnosťami sa budú vyznačovať vozidlá značky Lexus s novým systémom Direct4. Japonci ukázali prvé detaily a technické údaje nového pohonu 4×4, ktorým budú vybavené elektrické, ale aj hybridné vozidlá tejto značky. Čo môžeme očakávať?

Nový pohon Direct4

Japonci predstavili fungovanie systému v maskovanom prototype elektrického SUV. Lexus neprezradil, aký model auta sa skrýval pod kamuflážou. Vieme však, že auto bolo vybavené samostatnými motormi nad nápravami. Oba majú výkon 204 km (150 kW) a maximálny krútiaci moment 300 Nm. „Celý názov znie Direct4 Wheel Drive Force Control. Tento systém nám umožňuje ovplyvňovať pohyb vozidla nezávislým riadením krútiaceho momentu prechádzajúceho na každé zo štyroch kolies,” vysvetľuje Takashi Watanabe, hlavný inžinier zodpovedný za stratégiu Lexus Electrified. Zároveň zdôrazňuje, že použitím podobných riešení chce automobilka využiť vynikajúcu odozvu elektromotorov na zvýšenie jazdnej dynamiky auta pri zachovaní komfortu a úrovne riadenia zodpovedajúcim prémiovej triede.

Kombinácia nového elektrického pohonu a spaľovacieho motora nezabudla ani na hybridné modely. Foto: Lexus

Tajomstvo nového systém

Tajomstvom hybridu so systémom Direct4 je tzv. E-náprava ktorá spája diferenciál a elektromotor do jednej jednotky, ktorá priamo poháňa kolesá tejto nápravy. Zavedenie nového riešenia je o to ľahšie, že si nevyžaduje použitie prídavného hriadeľa prenášajúceho krútiaci moment zo spaľovacieho motora. K elektrickej jednotke stačí iba priviesť energiu. Lexus podobné usporiadanie využíva aj pri pohone E-Four vo svojich hybridných SUV. Nový systém je však ešte modernejší a umožňuje vyšší výkon. Použitie sedanu ako vývojového vozidla naznačuje, že bude k dispozícii vo viacerých modeloch. Systém Direct4 ponúka dva režimy pohonu 4×4. Krútiaci moment ide na obe nápravy v rovnakom pomere 50:50 alebo sa prenáša v pomere 80 % na zadné kolesá a 20 % na prednú nápravu, vďaka čomu sa z auta stáva vozidlo s takmer zadným pohonom. Kombinácia troch motorov predznamenáva aj vysokú dynamiku, aj keď Lexus zatiaľ neposkytol žiadne údaje o celkovom výkone systému.

Nový pohon zaručuje vozidlám vyššiu dynamiku. Foto: Lexus

Nezabudlo sa ani na hybridy

Výhody nového pohonu budú môcť využívať aj zákazníci, ktorí si kúpia niektorý z pripravovaných hybridov Lexusu. Japonci predstavili fungovanie systému v ďalšom maskovanom aute. Išlo o hybridný sedan, pravdepodobne model ES. Automobil bol vybavený spaľovacím motorom s výkonom 177 koní, krútiacim momentom 220 Nm a dvomi elektromotormi. Oba majú výkon 109 km, ale líšia sa maximálnym krútiacim momentom – predný poskytuje 330 Nm a zadný 240 Nm.

Elektrická ofenzíva Lexusu

Vývoj nového systému je iba časťou rozsiahlej stratégie Lexus Electrified, v rámci ktorej chce značka poskytnúť množstvo nových modelov a riešení využívajúcich výhody elektrického pohonu. Napokon, výrobca z krajiny vychádzajúceho slnka má v tejto oblasti bohaté skúsenosti. Lexus bol prvou prémiovou značkou, ktorá v roku 2005 uviedla na trh auto so spaľovacím elektrickým pohonom. V súčasnosti hybridy predstavujú až 96 % predaja spoločnosti v západnej Európe.

- Reklama -