Cestovka požiadala o ochranu pred veriteľmi. Ekonóm Šebo: Je to prvá lastovička. Bude ich viac. V riziku sú všetci klienti, ktorí akceptovali poukazy na budúce zájazdy

2
Ján Šebo, ekonóm, analytik. Foto: umb.sk

A je to tu! Zaregistrovali sme, že minulý týždeň podala na súd návrh na ochranu pred veriteľmi cestovná kancelária, ktorá dokonca ani nepatrí k tým najmenším. „Je to prvá lastovička, ktorá ukončí leto. Bude ich viacej,” hovorí pre ParlamentneListy.sk ekonóm Ján Šebo. A upozorňuje, že riziku sú vystavení všetci klienti cestoviek, ktorí akceptovali poukazy na budúce zájazdy.

Cestovná kancelária Sunflower tours podala na súd v Trnave návrh na ochranu pred veriteľmi. Pokladáte to za výnimočný úkaz alebo naopak ukážku toho, čo  nás čaká?  

Problém je, že táto cestovka patrí do prvej dvadsiatky tour operátorov, takže je to veľká spoločnosť, nie nejaká maličká. Minulý rok mali tržby okolo šesť miliónov eur, takže keď si  zoberiete, že jeden zájazd na jedného stojí priemerne 500 až 600 eur, tak sa bavíme principiálne o desaťtisícoch klientov, ktorí budú mať problém. Keď padne taká veľká cestovka, to už aj veritelia, aj  poisťovne v rámci poistenia budú mať problém. 

Vy ste už v minulosti upozorňovali, že cestovky vláda nemala podržať odkladom  zájazdov do budúcnosti, lebo ide o oblasť, ktorá je z pohľadu biznisu dlhodobo neperspektívna a problémy by mali mnohí bez ohľadu na pandémiu. Skúsme si objasniť, čo sa deje tým, že pomerne veľká cestovka požiadala súd o ochranu?

To, že požiadala o ochranu pred veriteľmi taká veľká cestovka, je dôkazom, že to finančné zdravie v tomto odvetví je na mizernej úrovni. Vystavuje to riziku všetkých klientov, ktorí akceptovali tie poukazy na budúce zájazdy, že sa nedostanú ani k službe a neviem, do akej miery budú úspešní pri vymáhaní si nárokov v rámci konkurzu u úpadcu, pretože je to dosť na hrane vymôcť plnenie z takéhoto prísľubu, ktorý máte na papieri, a nie ste ani  veriteľom spoločnosti, ktorá upadá.

To je ten problém, na ktorý ste od začiatku vy osobne aj pre ParlamentneListy.sk upozorňovali, že vláda vmanévrovala odkladom plnenia povinností cestoviek ľudí do pozície, že nie sú ani len veriteľmi cestoviek, do ktorých vložili peniaze. 

Nie sú. Majú len papier s nejakým prísľubom, že im niekedy v budúcnosti bude služba poskytnutá. Aj Európska komisia upozornila Slovenskú republiku, že toto nie je typ ochrany spotrebiteľov, ktorý je komformný s právom EÚ. Veľmi by som sa pozrel na to, ako na toto upozornenie Slovensko zareagovalo.

Leto ešte pritom ani neskončilo, je predpoklad, že do konca roka skončí  cestovných kancelárií viac. Čo majú ľudia vlastne robiť?

Minimálne by som sa obrátil na nejaké spotrebiteľské združenie, aby im poradili, či je lepšie pre nich akceptovať ten poukaz, povedzme, že bezcenný papier na budúce služby alebo sa pustiť do boja, ako to európska legislatíva požaduje, teda že klient má byť chránený oveľa lepšie ako odpinknutím, že niekedy v budúcnosti dostanete službu v hodnote toho, čo ste si už voľakedy zaplatili.  

To vybavila vláda, povedzme si na rovinu, nie je teda vláda tá, čo by to mala riešiť?

No to nemyslíte asi vážne, že ja ako daňový poplatník s tým mám niečo mať? Že vláda odo mňa zoberie ešte viacej daní, aby som ja sanoval niekoho, kto si zaplatil dovolenku a nie je schopný alebo ochotný domôcť sa svojich práv, lebo akceptoval nejaký papier? To je to isté ako s nebankovkami. 

Je tu rozdiel, tu štát, vláda navrhli občanom a majiteľom cestovných kancelárií, aby sa to riešilo cez prísľubové papiere. Vlastne sa ukazuje, že riešeniam najvyšších funkcionárov nemožno veriť, respektíve môžu vyjsť dosť draho.  

Noo… Ale zrejme to bolo zlé riešenie. Štát mal klientov donútiť, aby sa stali majiteľmi tých cestovných kancelárií alebo veriteľmi cestovných kancelárií. Azda sa to neurobí tak, že štát bude sanovať cestovné kancelárie a prehodí to bremeno na všetkých ľudí, ktorí si ani nechceli alebo nemohli dovoliť zaplatiť dovolenky. Rozumiete, to by išlo z daní nás všetkých. Preto hovorím, že odkladanie problému do budúcna, čo vláda urobila, vytvorí iba zložitejší problém.

Aký očakávate ďalší vývoj? Je naivné si myslieť, že Sunflower tours sa to končí, predpokladám. 

Osobne si myslím,  že je to prvá lastovička, ktorá ukončí leto. Bude ich viacej. Viac cestovných kancelárií začne padať a možno až potom si niektorí klienti uvedomia, že akceptovanie toho poukazu nie je zrovna najšťastnejšie riešenie, a som zvedavý, či sa rozmnožia žaloby na cestovné kancelárie. 

Pozrime sa na problém teraz trošku v širších súvislostiach… Cestovné kancelárie nie sú jediné postavené na odklade problému do budúcnosti. Ten istý problém môže mať štát s kurzarbeitom…  Vidíte tu paralely?

Kurzarbeit, presne, nie je nič iné ako odklad problému do budúcnosti. A keďže nefunguje také niečo pri cestovných kanceláriách – že veď sa k tomu dostanete v budúcnosti – tak ani to, o čom je kurzarbeit, že odložíme prepúšťanie do budúcnosti, hádam bude ekonomika na tom lepšie, fungovať asi nebude.  

Analógia je tu zjavná. Odložíme problém cestoviek tým, že donútime klientov nevybrať si teraz peniaze… Neumožníme zamestnávateľom prepúšťať teraz, ale  odložíme prepúšťanie prostredníctvom kurzarbeitu do budúcnosti a azda sa to nejako vyrieši?

No, nevyrieši. Zamestnávatelia budú  prepúšťať, pretože budú chcieť udržať aspoň ostatných zamestnancov, to  znamená, že logika je, že musia ísť najmenej produktívni alebo tí pred dôchodkom preč, aby tí ostatní, ktorí sú živiteľmi rodín, mohli ostať v ako-tak fungujúcej fabrike alebo organizácii.  

Toto sa ale veľmi zle počúva. Skutočne môžu byť vládne kroky také krátkozraké? 

Myslím si, že určite sa snažia o vyriešenie problému, ale aj vláda si asi musí uvedomiť, že nedokáže vyriešiť všetky problémy. A tí ľudia si ich musia vyriešiť sami. Brať potom ako  rukojemníkov ďalších ľudí tým, že im zdvihnete dane, však už dnes máme 64-percentné  daňové zaťaženie, takže vláda berie dve tretiny, no, asi nie všetko dokáže vláda vyriešiť. Asi treba povedať, od tohto dávame ruky preč, vyriešte si to sami. Niekoho to bude bolieť,  nuž ale taký je život.

Ono, povedzme si pravdu, človek má občas pocit napriek tomu, že minister financií nariadil desaťpercentné šetrenie v rezortoch, že sa tu rozdáva na všetky svetové strany…

Podstata je, či je vláda na to, aby zachraňovala všetkých podnikateľov alebo každý skrachovaný biznis model, aj keď je pravda, že sčasti ho vytvorila ona uzatvorením ekonomiky. Otázka potom ale znie, či to má brať znova ľuďom, aby sanovali takéto niečo,  aby sa všetci ľudia skladali na zlé hospodárenie jedného podniku? Stále verím, že tie pokusy vlády sú, a sú možno aj dláždené nejakými šľachetnými úmyslami, ale to sa nedá…  Nedá sa zo zdrojov našich detí, lebo štát si na to musí požičať, zachrániť všetko. Tá očista bude musieť skôr či neskôr prísť.

Kedy konkrétne tá očista príde? Možno pri tvorbe štátneho rozpočtu? 

Myslím, že tá jeseň, keď si budú musieť sadnúť za jeden stôl a priznať pravdu, a ukázať to v číslach do budúceho štátneho rozpočtu, že tam to bude veľmi “krvavé”. To budú veľmi ostré hádky. Podľa mňa tá jeseň týkajúca sa transparentnosti a priznania, na čo Slováci majú a na čo nie, ako veľmi tá ekonomika spomalila v dôsledku uzatvárania ekonomiky, tak to bude, myslím, veľmi bolestivé čítanie tých čísel.  

girl, sea, beach
Ilustračné foto: Ana_J, Pixabay

Aké je stanovisko cestovnej kancelárie Sunflower Tours k aktuálnej situácii?

Naša cestovná kancelária SUNFLOWER TOURS požiadala o ochranu pred veriteľmi ako preventívne opatrenie s ohľadom na situáciu, ktorú obmedzenia súvisiace s koronavírusom vyvolali v oblasti cestovného ruchu. Predaje zájazdov CK SUNFLOWER TOURS v apríli 2020 boli v medziročnom porovnaní s aprílom 2019 reálne nižšie o takmer 100% percent, pričom ani nasledujúce mesiace nepriniesli očakávané zlepšenie, zrejme aj s ohľadom na neustále sa meniace opatrenia štátu vo vzťahu k cestovaniu do zahraničia. Chápeme preto opatrnosť klientov cestovných kancelárií pri kúpe zájazdov, z rovnakého dôvodu však žiadame o pochopenie situácie cestovných kancelárií zo strany verejnosti, ktorej vyústením je aj žiadosť našej cestovnej kancelárie o ochranu pred veriteľmi.

- Reklama -

2 KOMENTÁRE

  1. Roky pracujem v cestovnom ruchu a tento názov počujem po prvý krát. Radšej preverte veľkosť skôr ako napíšete takýto hoax. Je to ako hodiť tehlu do piesku a tvrdiť že sa zrútil veľký hrubý múr.

  2. Cestujúci sa môžu poradiť bezplatne vrámci služby Spotrebiteľská Poradňa:
    – telefonicky 0696850850
    – online na https://spotrebitelskaporadna.sk
    – osobne v kanceláriach Spotrebiteľskej Poradne

Comments are closed.