Pellegrini: Mali by sme sa snažiť, aby nová Hodvábna cesta išla aj cez Slovensko

    0
    Peter Pellegrini (Autor: TASR)

    “Pre Slovensko je vo vzťahu k Číne dôležité dokončiť proces certifikovania našich potravinárskych výrobkov, aby sme mohli vyvážať na čínsky trh naše mliečne a mäsové výrobky, o ktoré je tam veľký záujem,” povedal premiér. 

    Poukázal, že Slovensko je i krajinou tranzitu ropy a plynu a bol by rád, keby “zostalo aj tepnou pre tranzit tovarov”. Spomína projekt novej Hodvábnej cesty.

    “Obchodná výmena medzi východom a západom je veľmi dynamická, naberá na intenzite, dochádza k presunu dopravy z kontajnerovej lodnej dopravy na železničnú. Hovoríme o veľkom projekte Hodvábnej cesty a tu by sme mali robiť všetko pre to, aby do toho Slovensko prispelo nielen administratívnymi úkonmi, ale aj fyzicky tým, že Hodvábna cesta bude prechádzať slovenským územím,” priblížil Pellegrini, podľa ktorého by z toho mohlo Slovensko mať benefit napríklad vznikom logistických centier.

    Hodvábnu cestu nie je podľa premiéra správne vnímať ako jednosmernú, teda že by tovary prúdili len z východu do Európskej únie. “Rovnakým spôsobom je prognózované, že výrazne môže vzrásť aj vývoz tovarov z EÚ smerom na východné trhy. Projekt Hodvábnej cesty by sme preto mali vnímať obojsmerne, teda nielen zvýšiť dovoz tovaru z východu k nám, ale aj otvoriť si tak cesty na jednoduchší dovoz tovaru tam. To by malo byť aj naším záujmom a jednou z našich podmienok pokračovať v tomto projekte,” doplnil premiér.

    O obchodných slovensko-čínskych vzťahoch hovoril šéf kabinetu na nedávnom rokovaní parlamentného výboru pre európske záležitosti. Tému otvoril predseda výboru Ľuboš Blaha (Smer-SD), podľa ktorého by sa Slovensko malo viac snažiť o spoluprácu s Čínou. Táto veľmoc podľa jeho slov predstavuje “obrovské možnosti”. 

    Problematikou novej Hodvábnej cesty by sa mala zaoberať aj konferencia, ktorá sa má na prelome októbra a novembra konať v čínskej provincii Chaj-nan.

    Čína predstavila svoj projekt novej Hodvábnej cesty v roku 2013. Jeho cieľom je prepojenie Číny na pevnine aj na mori s krajinami v juhovýchodnej Ázii, Strednej Ázii na Blízkom východe, v Európe a Afrike. Presnejšie by mala spojiť 65 krajín s približne 4,4 miliardami obyvateľov, ktoré sa podieľajú zhruba na 40 percentách výkonu globálnej ekonomiky.

    - Reklama -