Posledný škandál pochádza od speváčky Katy Perryovej. Jej kolekcia topánok v deviatich rôznych farbách vraj mala byť odkazom na moderné umenie a surrealizmus.
Lenže, ako to už býva, na internete sa našla o poznanie iná interpretácia týchto topánok. Veľké oči, nos a hlavne veľké červené pery totiž niektorým kritikom pripomínali tzv. blackface.
First, #Gucci sweater, now #KatyPerry shoes. Racism, oblivious or ignorance? pic.twitter.com/O9PbMierjr
— J Blue (@BlueJaybee1025) February 12, 2019
Zdroj: Twitter / J Blue
Blackface je názov pre štýl mejkapu používaný hlavne v 19. a v 20. storočí v predstaveniach s karikatúrami černochov. Kombinácia čiernej farby a zvýraznených pier má evokovať stereotypné rysy, ktoré si ľudia s černochmi spájali.
Zdroj: ReproFoto YouTube
Vzhľadom na to, že predstavenia neboli autentické, teda podľa kritikov nesprávne prezentovali černošskú kultúru, upadol tzv. blackface do opovrhnutia a teraz sa považuje za prejav rasizmu.
Speváčka k obvineniu, že topánky sú „necitlivé“ voči černochom, poskytla vyhlásenie. Je vraj zarmútená z toho, že niekto dizajn topánok prirovnáva k „zraňujúcim obrazom“ blackface. „Naším zámerom nikdy nebolo pôsobiť bolesť. Okamžite sme ich stiahli,“ vyjadrila sa o topánkach, ktoré mali praktiku pripomínať. O jej slovách informovala britská BBC.
A nie je to jediný „kiks“, ktorého sa návrhári v poslednom čase dopustili. Značka luxusného oblečenia Gucci má pre zmenu na svedomí tento sveter.
Virginia: Every elected white male in the state has been in blackface at some point.
Gucci: Hold my bag, my belt, and my jeans. pic.twitter.com/mLj3x0LEXQ
— Tyler (@TyFromTheSky) February 7, 2019
Zdroj: Twitter / Tyler
Aj tu je viditeľný nápadný červený motív okolo úst, ktorý bol prirovnaný k mejkapu používanom na stvárnenie černocha. A aj tu na seba reakcia nenechala dlho čakať a firma Gucci s ospravedlnením stiahla sveter nielen z internetového, ale aj fyzického predaja. Informoval o tom The Washington Post. Firma vydala vyhlásenie, že sa hlboko ospravedlňuje a že rozmanitosť je hodnota, ktorú hodlá presadzovať a rešpektovať a je súčasťou každého ich rozhodnutia.
Niekto by si mohol povedať, že ide prevažne o americký fenomén. Ale už existujú iniciatívy, ktoré by podobné zobrazovanie mali potláčať aj v Európe. Jedna zo známejších je kampaň proti čiernemu Petrovi v Holandsku (v origináli Zwarte Piet). Podľa kritikov je tento čierny pomocník Sinterklaasa takisto ukážkou rasizmu v Európe. Je teda otázkou, kedy odpor k čertom s tvárami zamazanými od uhlia a hlavne proti „čiernemu vzadu“ v prípade troch kráľov dorazí aj k nám.