Ústredie práce má problém. Ročne vydá vyše 1,5 miliardy eur, svojim zamestnancom však nedopraje

    1
    Na snímke generálny riaditeľ Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny Marián Valentovič (Autor: TASR)

    K významnejším nedostatkom v hospodárení ÚPSVR, na ktoré upozornila kontrola NKÚ SR, patrilo porušenie finančnej disciplíny v dvoch oblastiach, a to pri dodávkach služieb a pri odmenách za práce mimo pracovného pomeru.

    Problémom sú aj neoprávnene vyplatené odmeny

    Ústredie v siedmich prípadoch pochybilo, keď zaplatilo odmeny aj za činnosti, ktoré neboli súčasťou dohodnutej úlohy. Celkovo tak vyplatilo neoprávnene 23.200 eur, túto sumu však vrátilo do štátneho rozpočtu z vlastných prostriedkov ešte pred skončením kontroly.

    “Za spôsobenú škodu by malo vedenie ústredia vyvodiť osobnú zodpovednosť voči zamestnancom, ktorí pri svojom konaní nepostupovali v súlade so zákonom a zamestnávateľovi spôsobili finančnú škodu,” uvádza NKÚ.

    Podľa kontrolórov v súlade so zákonom neboli ani postupy pri základnej finančnej kontrole. Zamestnanci ju často vykonávali len formálne a do účtovníctva sa tak dostalo množstvo neúplných dokladov bez základných zákonných náležitostí.

    Porušenie zákona o účtovníctve zistili kontrolóri NKÚ aj pri inventarizácii dlhodobého majetku. V kontrolovanom období rokov 2016 až 2018 ÚPSVR nevykonalo dokladovú inventúru budov, stavieb a pozemkov a neoverilo, či stav majetku v účtovníctve zodpovedá skutočnosti.

    “Národní kontrolóri konštatujú, že zistené nedostatky nemajú zásadný a systémový charakter, a preto ich neodstúpia na ďalšie konanie. ÚPSVR v súčinnosti s rezortom práce však musí na základe odporúčaní kontrolného úradu prijať opatrenia, ktoré zabránia ich opakovaniu v budúcnosti,” doplnil NKÚ.

    Nedostatky našli aj pri verejnom obstarávaní

    V oblasti verejného obstarávania nemalo ÚPSVR splnenú povinnosť, ktorá súvisí s uzatvorením zmluvy o pristúpení do systému centrálneho verejného obstarávania s ministerstvom práce.

    Ministerstvo je pritom centrálnym obstarávateľom pre všetky organizácie v pôsobnosti rezortu. Kým obstarávanie zákaziek do 20.000 eur si zabezpečuje ústredie priamo, zákazky nad túto sumu môže obstarávať len ministerstvo práce.

    V reakcii na zistenia kontroly generálny riaditeľ ústredia požiadal ministerstvo práce o uzatvorenie zmluvy o centrálnom verejnom obstarávaní, a tiež vypracovalo nové vnútorné pravidlá verejného obstarávania.

    ÚPSVR prijalo na odstránenie zistených nedostatkov celkovo 14 opatrení, zameraných najmä na dohody o prácach mimo pracovného pomeru, verejné obstarávanie, vnútorný kontrolný systém, a tiež na inventarizáciu majetku a správu pohľadávok.

    Chýba väčšia transprentnosť pri kontrole hospodárenia

    Vnútorný odbor kontroly ÚPSVR vykonal priamo v ústredí za tri roky len štyri kontroly zamerané na hospodárenie s verejnými prostriedkami a s majetkom štátu, čo národná autorita pre oblasť externej kontroly považuje za nedostatočné.

    Ten istý odbor zabezpečuje súčasne agendu sťažností, petícií a podaní a aj správne konanie, čo NKÚ SR považuje za neštandardné vzhľadom na riziko konfliktu záujmov.

    Kontrolný úrad preto odporúča vedeniu ústredia vyčleniť agendu správneho konania z činnosti odboru kontroly do samostatného organizačného útvaru, čím by sa zabezpečila nielen väčšia nestrannosť, ale aj transparentnosť v celom procese konania.

    Ľudia s vyskoškolským titulom na úradoch zarábajú priemrne iba asi 800 eur

    ÚPSVR poskytuje podporu tisícom občanov Slovenska v rôznych životných situáciách. Najväčšiu časť bežných výdavkov ústredia, až 80 %, predstavujú výdavky na mzdy a odvody vrátane poistného.

    Z viac ako 9000 zamestnancov pôsobí až 70 % pracovníkov na 46 úradoch v regiónoch Slovenska.

    “Napriek tomu, že väčšina z nich má vysokoškolské vzdelanie, ich priemerná mesačná mzda je len približne 800 eur. Priemerný plat zamestnancov úradov práce a sociálnych vecí tak nedosahuje úroveň zamestnanca hospodárstva, ako ju uvádza Štatistický úrad SR,” upozorňuje NKÚ.

    Kontrolný úrad preto upozorňuje na rozpor medzi nárokmi na vysokokvalifikovanú pracovnú silu pre realizáciu jednej z kľúčových agend verejných politík štátu (zamestnanosti a sociálnej politiky) a značne nízkym mzdovým ohodnotením zamestnancov úradov práce.

    Národná autorita pre oblasť kontroly to vyhodnocuje ako nezanedbateľný rizikový faktor, ktorý ohrozuje odbornosť, kvalitu, ale i personálnu stabilitu jednej z významných štátnych inštitúcií.

    - Reklama -

    1 komentár

    Comments are closed.