PRIESKUM: Dve pätiny 15-ročných žiakov nečítajú knihy pre potešenie

    0
    Ilustračná snímka (Autor: TASR)

    Riaditeľka NÚCEM Romana Kanovská uviedla, že čitateľská gramotnosť bola v štúdii PISA 2018 hlavnou sledovanou oblasťou, a preto zámerom podstatnej časti dotazníkových položiek bolo zistiť postoj žiakov k čítaniu a prepojiť získané údaje s výkonom žiakov.

    Poznamenala, že podobný dotazník robil NÚCEM aj v roku 2009, keď bola čitateľská gramotnosť tiež hlavnou doménou.

    “Zistili sme, že 35 percent žiakov takmer vôbec nečíta alebo len veľmi málo číta beletriu. A práve tá sa javí ako veľmi dôležitá literatúra, ktorá rozvíja čitateľskú gramotnosť a má vplyv aj na výsledky,” povedala Kanovská.

    Podobné percento žiakov nečíta nikdy literatúru faktu (35,6 percenta), noviny (28,5 percenta) či komiksy (52,6 percenta).

    V porovnaní s rokom 2009 je podľa Kanovskej pozitívne, že sa u tých žiakov, ktorí čítajú radi, zvýšil čas, ktorý trávia denne touto aktivitou.

    „Žiaci, ktorí čítajú beletriu niekoľkokrát za týždeň, dosiahli v čitateľskej gramotnosti významne vyššie skóre – až o 77,9 bodov, ako tí žiaci, ktorí sa vyjadrili, že beletriu nečítajú nikdy alebo takmer nikdy. Vo všeobecnosti môžeme konštatovať, že čítanie beletrie má na výkon žiakov v SR pozitívny vplyv,“ píše sa v Národnej správy PISA 2018.

    Zo správy vyplýva, že 23,2 percent žiakov sa nerado rozpráva o knihách s inými ľuďmi. Približne 30 percent žiakov v dotazníku uviedlo, že rozhodne súhlasí alebo súhlasí s tým, že čítanie je mrhaním času.

    “Negatívne postoje žiakov k čítaniu sa vo väčšine prípadov odrážajú aj v ich dosiahnutom skóre, ktoré je pre túto skupinu žiakov v danej otázke významne nižšie ako v skupine žiakov vyjadrujúcej k čítaniu pozitívnejší postoj,” uvádza sa v Národnej správe PISA 2018.

    V oblasti čitateľskej a prírodovednej gramotnosti zostal výkon slovenských žiakov pod priemerom krajín OECD.

    V matematickej gramotnosti bolo zaznamenané štatisticky významné zlepšenie výsledkov žiakov v porovnaní s predchádzajúcim cyklom. Výkon žiakov sa dostal na úroveň priemeru krajín OECD.

    Vyplýva to z výsledkov medzinárodnej štúdie OECD PISA 2018.

    - Reklama -