Nesrovnal priznáva: Budúci rok ideme meniť mesto. Ako hodnotí rok 2016? Čo sa mu podarilo a čo nie?

    0
    Primátor Ivo Nesrovnal (Autor: sita)
    Aký to bol rok z pohľadu primátora Bratislavy?
     
    Bol to rok plný výsledkov. Rok, keď sa nám podarilo opäť posunúť Bratislavu vpred. Rok, keď sa nám podarilo vrátiť život na spustnutú Štúrovu ulicu, otvoriť zrekonštruovaný Starý most či Dunajskú promenádu, opraviť 50 kilometrov ciest, zaviesť integrovanú dopravu, elektronizáciu služieb samosprávy a rôzne ďalšie veľké, ale aj menšie projekty.
     
    Končí sa rok, končí sa aj predsedníctvo Slovenska v Rade EÚ – ako hodnotíte rok 2016 z tohto pohľadu? 
     
    Bratislava sa na pol roka stala hlavným mestom Európy. Pre Bratislavu to bola obrovská výzva, ktorú sa podarilo bez problémov zvládnuť. Mesto Bratislava sme odprezentovali ako dynamické mladé mesto. Na rokovaniach počas predsedníctva sa v Bratislave riešilo množstvo ťažkých tém, ale základom akéhokoľvek riešenia je spolupráca a vzájomná komunikácia a som presvedčený, že v tomto ohľade sa to podarilo. Členské krajiny EÚ nemajú lepšiu alternatívu než spoluprácu, to si musíme povedať. A napriek možným chybám a nedostatkom je EÚ najlepším rámcom európskej spolupráce. Myslím si však, že potrebujeme viac sebavedomia a odvahy na zápas s egoizmom a populizmom.
     
    Predsedníctvo znamenalo pre Bratislavčanov z pohľadu obyčajných ľudí hlavne opravené cesty. Nakoniec sa len nerekonštruoval Most SNP tak, ako ste chceli. Ste spokojný s tým, ako sa v reále použili peniaze od vlády, ale aj tie, ktoré na tento rok vynaložil magistrát?
     
    V Bratislave sa nikdy neopravovali cesty tak masívne ako za posledné obdobie. To je nespochybniteľný fakt. Financie od vlády sme nedostali len tak, tvrdo a vytrvalo sme rokovali. A podarilo sa. Ale cesty sme neopravovali len z financií z dotácie od vlády, ale aj z vlastného rozpočtu. Veď tento rok sme v Bratislave opravili 50 kilometrov ciest! Navyše sme opravili aj viaceré zastávky MHD, spravili bezbariérové úpravy na chodníkoch a rôzne ďalšie. Týmto rokom sa takéto masívne opravy v Bratislave nekončia, práve naopak. Aj v budúcoročnom rozpočte máme vyčlenený dostatok financií na to, aby sme v takýchto opravách pokračovali. Lebo Bratislavčania si to po rokoch nezáujmu naozaj zaslúžia.
     
    Jedným z hlavných bodov celoročnej agendy bolo zrejme na záver roka rozhýbanie sa parkovacej politiky v meste, mám na mysli schválené VZN, ktoré hovorí o pravidlách parkovania pre Bratislavčanov. Ste s ním spokojný?
     
    Spoločne s mestskými poslancami, ktorí hlasovali za prijatie jednotných pravidiel v parkovaní, sa nám podarila revolučná vec. Prijatie všeobecne záväzného nariadenia o jednotnom parkovaní je prvým a veľmi dôležitým krokom k tomu, aby sme konečne spravili v doprave v našom meste poriadok. Nasledovať však musia aj ďalšie opatrenia, ktoré postupne robíme – stavať parkoviská a parkovacie domy, podporovať alternatívne druhy dopravy, akou je napríklad cyklodoprava a MHD, modernizovať vozový park mestskej hromadnej dopravy, zapojiť do prepravy železničnú dopravu a mnohé ďalšie.
     
    Aké opatrenia, rozhodnutia v tomto roku považujete ešte za úspechy?
     
    Najväčšími úspechmi tohto roka sú nepochybne otvorenie Starého mosta, spustenie električky do Petržalky a prijatie jednotnej parkovacej politiky. Ale aj rôzne malé projekty, ktoré zlepšujú náš každodenný život – natreté zábradlia, nové odpadkové koše, odstránenie trojnožiek a bilbordov, vyčistenie viacerých miest od grafiti a mnohé ďalšie.
     
    Čo naopak nevyšlo?
     
    V Bratislave je ešte veľa neriešených problémov. Veď na jeden vyriešený problém pripadá ďalších desať, ktoré ešte riešiť treba. Ale ideme postupne a postupne skvalitňujeme život pre nás všetkých v našom meste. A darí sa nám. To je hlavné.

    Vráťme sa k tomu parkovaniu. Viaceré mestá vo svete uvažujú, dokonca pristupujú k tomu, že zakážu do mesta vjazd autám s dízlovým motor. Uvažuje o niečom takom aj Bratislava?

    Je to, samozrejme, opodstatnená otázka. Takéto riešenia budú postupne zavádzať viaceré mestá. V tejto chvíli to však nie je prioritný problém – najskôr musíme spraviť vo verejných priestoroch základný poriadok a ľuďom musíme dať najskôr alternatívu. Tou je kvalitná verejná doprava, na čom pracujeme. Máme nové električky, chceme nakúpiť nové autobusy, v 2017 začneme modernizovať Karloveskú električkovú radiálu, následne Ružinovskú a Vajnorskú. Budeme mať parkovaciu politiku, budujeme cyklotrasy… To je cesta na najbližšie obdobie.

    Bratislava je stále viac preplnená autami a nepomáhajú ani čiastkové opatrenia. Nebolo by riešením napr. zakázať do Bratislavy vjazd autám s mimobratislavskými značkami? Prípadne zavedenie “mýtneho” pre cépečkárov?

    Najskôr sa musím ohradiť voči tomu pomenovaniu. Nemám ho rád a nemali by sme ho používať. Čo sa týka samotného problému, už tu boli viaceré koncepty, ale nikto z mojich predchodcov ich nedotiahol. My sme začali a výsledky máme. Parkovacia politika je predsa takýmto krokom. Verejné priestory musia opäť slúžiť nám všetkým. A parkovacia politika tomu môže výrazne pomôcť. Veď pravidlá, ktoré sme prijali, zvýhodňujú práve Bratislavčanov. A to bolo mojím cieľom.

    Prečo by mali mimobratislavskí vodiči zapchávať bratislavské cesty, keď tu neplatia dane a pre nich meškajú Bratislavčania-daňoví poplatníci do roboty, na stretnutia či prichádzajú neskoro domov?

    Bratislava je hlavným mestom celého Slovenska, všetkých Sloveniek a Slovákov. Som rád, že v Bratislave chcú žiť a pracovať. Svedčí o tom, že Bratislave sa darí a má čo ponúknuť. Ale keď chcú ľudia z iných kútov Slovenska v Bratislave naozaj dlhodobo žiť, mali by si do Bratislavy prihlásiť aj trvalý pobyt. Nejde len financie, vďaka ktorým by sme vedeli rozvíjať naše mesto ešte viac, ale vôbec o spravodlivosť a rovnaké pravidlá.

    Podľa odhadov prichádza Bratislava zhruba o 30 miliónov eur ročne len tým, že mnohí jej obyvatelia tu nemajú nahlásený trvalý pobyt. Ako to chcete zmeniť?

    Motiváciou – napríklad aj tým, že parkovacia politika zvýhodní Bratislavčanov. V tomto smere Bratislava schytáva údery jeden za druhým. Chybou zlého sčítania nám vypadlo približne 50 000 obyvateľov, navyše ďalšie desaťtisíce ľudí v Bratislave bývajú bez trvalého pobytu, Bratislava je vylúčená z čerpania väčšiny EÚ fondov… Pre financovanie Bratislavy, z ktorého financujeme jej rozvoj, je to veľmi zlé.

    S kultúrou v Bratislave sa roky spájali dve kultové miesta – PKO a Istropolis. PKO už je zrovnané so zemou a do Istropolisu je už mocne zahryznutý zub času, chátra, dožíva bez potrebných investícií… Čaká ho rovnaký osud ako PKO?

    V Bratislave sú viaceré miesta, ktoré v tejto podobe nedokážu reflektovať na také požiadavky občanov, aké na ne kladú. Ale keď sa chce, veci sa hýbu. To je príklad aj Dunajského nábrežia. Zdedili sme neriešiteľnú situáciu, ale vyrokovali sme pre Bratislavčanov maximum. Už toto leto mohli naši občania využívať revitalizované Dunajské nábrežie. Postupne ešte pribudnú verejné priestory, planetárium a mediatéka. Všetko sú to moderné projekty, ktoré sú bežné v západných mestách, ale Bratislave chýbali. Okolie Trnavského mýta sa tiež na budúci rok zmení. Po rokoch nečinnosti sme vyriešili aj tento problém a už na budúci rok sa podchod na Trnavskom mýte začne rekonštruovať. Tento priestor tak získa celkom nový rozmer.

    V podzemí Bratislavy tyká časovaná bomba – chemická skládka na hranici Vrakune a Ružinova, ktorá môže zamoriť zásobáreň pitnej vody pre celé Slovensko… Prečo sa táto vec nerieši ako najvyššia priorita? Veď nič nie je pre človeka cennejšie, ako voda – a zdravie…

    Aktívne komunikujeme s ministerstvom životného prostredia. Je to totiž najmä záležitosť štátnych orgánov, lebo Bratislava v tomto smere rozhodovacie kompetencie nemá. Sme ale od začiatku súčinní a aktívne tento problém riešime. 

    V rozpočte na rok 2017 je suma tri milióny eur na úhradu nájomného obyvateľom bytov v reštituovaných domoch, lebo Bratislava nestihla do konca roka 2016 odovzdať 580 nájomných bytov obyvateľom bytov v reštituovaných domoch. Rovnaké peniaze bude musieť Bratislava vynaložiť aj v roku 2018, lebo ani za ďalší rok mesto nepostaví 580 bytov. Nemyslíte, že tieto peniaze sú takpovediac vyhodené von oknom? Kto za to nesie zodpovednosť?

    To je dobrá otázka. Ja tento problém riešim aktívne hneď od svojho nástupu do funkcie. Žiaľ, v tomto smere sme našli vlastne prázdny stôl. Teda nič. Rokujeme však s vládou, resp. s ministerstvom dopravy tak, aby sme našli prijateľné riešenie. Pretože financie, ktoré musíme vynaložiť, aby sme riešili problém, ktorý na samosprávy prehodil štát, by mohli byť investované inak – do ďalšieho rozvoja nášho mesta. Ľuďom z reštituovaných bytov sa však nemôžeme obrátiť chrbtom.

    Aké plány si dávate na budúci rok? S čím budete spokojný?

    Meníme mesto. Už dnes je krajšie a čistejšie, ako bolo pred dvomi rokmi, keď som do úradu nastúpil. Ďalšie dva roky v úrade sa chcem venovať hlavne trom oblastiam: kvalite verejných priestorov, doprave a predovšetkým reforme postavenia, financovania a kompetencií hlavného mesta – nejakej forme Lex Bratislava. My, ako mesto, teda my, politici aj občania sme už urobili všetko, čo sme mohli, aby sme zabezpečili viac peňazí pre mesto. Teraz je na rade štát, dopriať hlavnému mestu krajiny viac prostriedkov na rozvoj. Preto ďalšou vecou, ktorú začneme riešiť aj s pomocou odborníkov, bude kompetenčná zmena. Dnes tu máme štyri úrovne riadenia – štát, župu, mesto a mestské časti. Nie je ani tak problém v počte týchto subjektov ako skôr v zlom rozdelení kompetencii, zodpovednosti a financií. Dnešný stav je neakceptovateľný – plastický príklad je katastrofálna vymožiteľnosť pri odstraňovaní vizuálneho smogu, kde má mesto problém aj s nelegálnymi reklamami na vlastných pozemkoch, lebo je závislé od rozhodnutia stavebných úradov v jednotlivých mestských častiach. Spokojný budem preto len vtedy, keď sa nám podarí Bratislave navrátiť status, aký jej patrí – status moderného mesta s jasnými a silnými kompetenciami a adekvátnym financovaním.

     

    - Reklama -