Boli sme jediní v EÚ, ktorí nemali IC vlaky medzi dvomi metropolami. Exposlanec skritizoval železničnú dopravu na Slovensku

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: SITA)

    „Pred desiatimi rokmi mali pravidelní, ale aj občasní cestujúci tri alternatívy, ako cestovať medzi dvoma najväčšími mestami Bratislavou a Košicami,“ pripomína Matej. Ako hovorí – tí, ktorí si platili plné cestovné, manažéri či obchodní cestujúci mohli využívať pravidelné letecké či vlakové spojenie. Vtedy bolo cestovanie autom to najmenej pohodlné. „Dnes je realita presne opačná. Tí, ktorí sa stretávali na vlakovej stanici, prípadne na letisku v Bratislave, a smerovali do Košíc a späť, sa dnes stretávajú na čerpacích staniciach pozdĺž diaľnice D1 alebo rýchlostnej cesty R1,“ tvrdí Matej pre HNonline.sk.

    Podľa exposlanca sú možnosti dnešnej dopravy a tej spred desiatich rokov neporovnateľné. „Letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami bolo pred rokmi každý deň ráno a večer po jednej linke na oboch trasách. Dnes je síce pravidelné, ale len trikrát do týždňa (v zimnom období päťkrát).“ Matej hovorí, že na Slovensku chýbajú rýchle vlaky na úrovni IC. „To, čo nám dnes ponúka súkromný prevádzkovateľ, je len obyčajný rýchlik, ktorý zastavuje na menšom počte staníc, bez ambície skracovať dĺžku a zvyšovať kvalitu cestovania,“ dodáva. Ako ďalej tvrdí, na Slovensku sú cestujúci, ktorí by si za čistejšie vlaky a rýchlejšiu jazdu ochotne priplatili. Matej upozorňuje, že kvalita cestovania prudko klesá a podľa jeho slov RegioJet nedokázal v špičkách úplne nahradiť štátne vlaky.

    Ondrej Matej prípušťa, že Slovensko sa v osobnej verejnej doprave vydalo tým nesprávnym smerom. „Možnosti rýchleho a kvalitného cestovania na hlavnej trase sa znížili. Pôvodní plne platiaci cestujúci vlakovou a leteckou dopravou sú nútení presadnúť do áut a cestovať po nekompletnej diaľnici D1. Cesta autom sa stala najrýchlejšou a najpohodlnejšou formou prepravy medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku,“ hovorí.

    Problém vidí v skutočnosti, že prevádzkovatelia vlakovej dopravy nevyužívaju naplno maximálnu traťovú rýchlosť do 160 km/hod a ich hlavným zámerom už nie je skrátiť čas vo vlaku medzi Bratislavou a Košicami. „Uplynulý rok sme boli jediná krajina v EÚ, v ktorej sa neprevádzkovalo železničné spojenie na úrovni IC vlakov medzi dvoma najväčšími metropolami. Kompetentní konečne prijali rozhodnutie o ich návrate. Aj keď lepšia forma návratu IC vlakov by bola prostredníctvom verejnej súťaže o túto lukratívnu trať,“ uzatvára svoj komentár pre HN.

    Autor: luc

    - Reklama -