V boji proti kartelom ide doslova o milióny. Prvý exkluzívny rozhovor šéfa protimonopolného úradu

0
Tibor Menyhart (Autor: Miroslava Spodniaková)

Začnime úplne laicky, čo je úlohou protimonopolného úradu?

Úlohou PMÚ je chrániť a podporovať hospodársku súťaž a vytvárať podmienky pre jej ďalší rozvoj. PMÚ zasahuje voči praktikám, ktoré obmedzujú zdravú súťaž, to znamená najmä voči podnikateľom, ktorí uzavreli medzi sebou kartelovú dohodu alebo podnikateľom, ktorí zneužili svoje dominantné postavenie. PMÚ tiež posudzuje koncentrácie a od 1. 1. 2016 je aj koordinátorom štátnej pomoci. Ak by som to mal ale laicky vyjadriť, tak by som povedal, že úlohou PMÚ je chrániť hospodársku súťaž, aby spotrebitelia dostali čo najlepšiu kvalitu za čo najnižšiu cenu.

Darí sa vám to? Zmenila sa hospodárska súťaž na Slovensku za ostatné roky?

Som presvedčený, že napriek obmedzeným finančným zdrojom sa nám darí plniť našu úlohu. Hospodárska súťaž prešla za ostatné roky viacerými zmenami. Došlo k liberalizácii niektorých sektorov ekonomiky a k nárastu konkurencie. Úrad sa vo svojej činnosti zameral na najťažšie porušenia súťažného práva, v dôsledku čoho došlo aj k výraznému nárastu počtu šetrení a konaní v kartelových veciach. Najväčší „boom“, ktorý teraz zažívame, sa týka počtu podnetov a šetrení týkajúcich sa kartelov vo verejnom obstarávaní – najmä tých, ktoré sa financovali z eurofondov. Zároveň sa úrad snaží aj formou tzv. súťažnej advokácie, teda bez ukladania sankcií, pôsobiť na relevantné subjekty a orgány – s cieľom rozvíjať hospodársku súťaž v oblastiach, kde vidíme jej deficit.

Ako sa vlastne uskutočňujú vaše kontroly? Rôznych súťaží je obrovské množstvo, ako sa dostanete k niektorým konkrétnym? Niekto prípad nahlási, niekoho udá alebo sami máte nejaké podozrenie?

Tých možností je viac. Sú sektory, na ktoré sa sústreďujeme z vlastnej iniciatívy. Tu vychádzame z vlastných analýz trhu. Veľa podnetov k nám chodí zo štátnych inštitúcií, ako je Úrad vlády SR, ministerstvá…

S cieľom vtiahnuť do odhaľovania kartelov aj širšiu verejnosť sme novelou zákona zaviedli možnosť finančnej odmeny pre fyzické osoby, ktoré predložia dôkaz o karteli. V snahe vyhnúť sa pokute, respektíve ju znížiť, majú podnikatelia možnosť sami predložiť dôkazy o karteli, ktorého boli účastníkom.

Ako vyzerá zásah PMÚ? Vtrhnete do budovy, beriete počítače a podobne? Pripomína to v niečom prácu kriminalistov?

Určite nevtrhneme do budovy. Pri vstupe do prevádzky podnikateľa sa naši zamestnanci riadne preukážu svojím služobným preukazom a poverením na výkon inšpekcie. Po zabezpečení prevádzky sa uskutoční prezeranie papierovej dokumentácie alebo elektronických zariadení, ako sú počítače, tablety, mobilné telefóny… Celý proces má svoj zákonný rámec, ktorý sa prísne dodržuje. V niečom takáto inšpekcia môže pripomínať zásah kriminalistov, oprávnenia našich zamestnancov však nie sú také rozsiahle.

Máte nejaký odhad, aké percento súťaží je na Slovensku manipulovaných?

Takúto štatistiku nemáme. Môžem len potvrdiť, že počet podnetov od štátnych inštitúcií výrazne narástol.

Keby sme si zobrali napríklad posledné dva roky, v akej sume ste udelili dohromady pokuty?

Je potrebné rozlišovať medzi pokutami, ktoré PMÚ udelí za daný rok prvostupňovým rozhodnutím a pokutami, ktoré reálne vymôže po tom, ako rozhodnutia PMÚ aj potvrdil súd. V oboch prípadoch ide o sumy, ktoré prevyšujú 10 miliónov eur.

Kam putujú tieto peniaze?

Pokuty, vymožené od podnikateľov, sú príjmom štátneho rozpočtu.

Konáte niekedy aj na základe medializovaných podozrení alebo potrebujete konkrétne podanie?

PMÚ koná vždy ex offo. Niekedy môžu byť dôvodom na začatie šetrenia aj medializované informácie. Nie je potrebný konkrétny podnet.

Slovenskom aktuálne otriasa škandál kartelu gastrolístkových spoločností. Dá sa niekoľkými vetami vysvetliť, o čo ide?

PMÚ, odbor kartelov, udelil pokutu piatim podnikateľom za to, že uzavreli kartelovú dohodu spočívajúcu v rozdelení trhu a kartelovú dohodu spočívajúcu v limitácii maximálneho počtu gastrolístkov prijímaných v obchodných reťazcoch. Zámerom bolo udržať si stabilné úrovne trhových podielov a maximalizovať svoje provízie.

Ako dlho tento kartel trval, koľko súťaží bolo zmanipulovaných?

Podľa zistení predmetného odboru trval kartel, spočívajúci v rozdelení trhu, päť rokov. Kartel, spočívajúci v limitácii počtu gastrolístkov, trval tri roky. Analyzovalo sa približne 300 súťaží.

Koľko na tom mohli firmy zarobiť, takpovediac, navyše?

Odbor kartelov presne nevyčísľoval, o koľko sa obohatili emitenti poukážok týmto svojím konaním.

Je po takýchto zisteniach vôbec možná reforma systému gastrolístkov alebo je cestou ich zrušenie?

Podľa zistení PMÚ spôsob, akým funguje trh emitovania, distribúcie a predaja gastrolístkov, je náchylný na kartelové dohody. PMÚ navrhol riešenia, ktoré by zo súťažného hľadiska pomohli tomuto trhu.

Ministerstvo ich však zrušiť nechce, ako si to vysvetľujete?

Uvedomujeme si, že ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny má vo svojej kompetencii spravodlivú sociálnu politiku a rešpektujeme, že okrem súťažného hľadiska musí zohľadniť viacero faktorov. Vnímame to tak, že tieto ostatné faktory prevážili naše zistenia.

Pri čítaní o odhalení gastrolístkového kartelu sme narazili aj na informáciu, ako ste rozšifrovali komunikáciu, ktorú si medzi sebou firmy posielali. Má na to PMÚ nejakých špecialistov, využívate pri svojej práci aj služby externých firiem?

Technická stránka veci je veľmi dôležitá. V súčasnosti už prevažuje elektronická komunikácia. Z tohto dôvodu máme na úrade odborníkov v tejto oblasti a neustále posilňujeme naše forenzné laboratórium. Spolupracujeme tiež napríklad s organizáciou Computer Security Incident Response Team Slovakia – CSIRT.SK.

Aký máte vzťah s vládnymi inštitúciami? Ste nominantom z čias Radičovej vlády, rešpektujú vás?

S vládnymi inštitúciami mám korektný vzťah. Nijako nepociťujem, že som bol nominovaný v čase predchádzajúcej vlády.

Vo verejnosti sa o PMÚ hovorí a vie veľmi málo. Nie je to problém, snažíte sa s tým niečo urobiť?

Sčasti je to asi spôsobené našou špecifickou činnosťou. Snažíme sa to zmeniť tým, že v maximálnej miere informujeme širokú, ako aj odbornú verejnosť o našich krokoch a zisteniach. Či už cestou našej novej internetovej stránky, prostredníctvom tlačových správ, tlačových konferencií a podobne. Zabezpečujeme odborné školenia pre samosprávy alebo iné subjekty, ktoré o to prejavia záujem. Začali sme tradíciu odbornej konferencie, ktorú organizujeme vždy v máji v spolupráci s Univerzitou Komenského v Bratislave. Tento rok to už bude jej štvrtý ročník.

V roku 2015 ste zriadili aj protikorupčnú linku, aby ľudia mohli hlásiť korupčné správanie vašich zamestnancov. Existovalo podozrenie, že môžu brať úplatky?

Doteraz sme nemali na tejto linke žiadny podnet.

Registrujete aj väčšie neúspechy PMÚ? Firmy sa proti vašim verdiktom zrejme bránia…

Áno, registrujeme aj neúspechy. To v prípade, keď sa nám nepodarí na súdoch potvrdiť naše rozhodnutia. Z takých najväčších prípadov by som spomenul konanie voči Slovak Telekomu. Zaujímavé je, že za veľmi podobné konanie sankcionovala Slovak Telekom aj Európska komisia.

A ktoré prípady pokladáte za najväčšie úlovky, čo sa počas vášho pôsobenia podarili?

Takých prípadov je viac. Je potrebné povedať, že niektoré prípady nie sú zaujímavé sumou pokuty, ale sú dôležité ako precedensy do budúcnosti. Z takých väčších prípadov by som spomenul prípad Slovnaft, ktorý bol prelomový z hľadiska použitia ekonomických dôkazov. Zároveň sa nám ho podarilo obhájiť na súdoch, vrátane Ústavného súdu SR.

Tibor Menyhart je predsedom Protimonopolného úradu SR od novembra 2011. Do úradu prišiel zo spoločnosti Transpetrol, a. s., kde bol riaditeľom právneho odboru a kontroly, neskôr riadil aj odbor pre prepravu a obchod. Súčasne bol členom dozornej rady Transpetrolu. Absolvoval Právnickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (2000, titul Mgr., 2002 titul JUDr.) Počas svojej profesionálnej praxe pôsobil tiež ako právnik v Stredisku cenných papierov (2002 – 2003) a v Agentúre na podporu regionálneho rozvoja pri Ministerstve výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky (2000 – 2002).
- Reklama -