Marketingový ťah, ktorý ani nemyslel vážne. Exminister obrany Fedor hodnotí premiérove výroky na adresu moslimov. Pôjde Sieť so Smerom do vlády?

0
Martin Fedor (Autor: Archív: MF)

V Sieti vediete Stálu pracovnú skupinu venovanú vnútornej bezpečnosti. Aké reformy Slovensko potrebuje v tejto oblasti?

Sieť presadzuje fungujúci štát, ktorý zaručuje dobré služby ľuďom. A prvoradou službou štátu ľuďom musí byť zaručenie ich bezpečnosti a to bez neadekvátnych, neprimeraných zásahov do ich súkromia.

Za prioritné považujeme opatrenia, ktoré zvýšia akcieschopnosť polície, zvýšia jej dôveryhodnosť, zamedzia neustálym výmenám policajných funkcionárov a priblížia výkon práce policajtov občanom. Máme pripravené konkrétne riešenia na to, ako odpolitizovať políciu, znížiť vplyv politiky na jej výkon, zároveň chceme zabezpečiť jej väčšiu stabilitu, aby nedochádzalo po každých voľbách k personálnemu zemetraseniu na takmer všetkých úrovniach. Chceme silnú a kompetentnú políciu, ale tiež chceme zabezpečiť, aby ľudia vedeli, že sa ich sťažnosti budú riešiť spravodlivo a objektívne. Náš návrh na nezávislú inšpekciu bezpečnostných zborov získava stále väčšiu podporu. Máme pripravené aj opatrenia, ktoré viac priblížia policajtov ľuďom, aby neboli vnímaní len ako vyberači pokút.

Boli ste ministrom obrany. Prečo ste teda nedostali do pôsobnosti stálu pracovnú skupinu, ktorá sa venuje národnej obrane?

Dlhodobo sa venujem problematike bezpečnosti. Považujem ju za nedeliteľnú kategóriu a veľkou chybou je, že u nás pretrváva rezortizmus, že striktne oddeľujeme vnútro a obranu. Určite je pre fungujúci štát  dobré, keď oba rezorty efektívne spolupracujú. A tých oblastí možnej spolupráce je veľa.

Počas môjho pôsobenia v politike som sa venoval tak vonkajšej ako aj vnútornej bezpečnosti. Návrhy, ktoré predkladám, sa v poslednom období venovali najmä oblasti vnútra a spravodajských služieb. Vidím tam obrovský priestor na zlepšenie fungovania štátu. Inicioval som založenie stránky www.matepravo.sk, kde sa snažíme radiť občanom, aké sú ich práva a povinnosti v styku so štátnymi orgánmi, najmä políciou. Aj zo stoviek otázok a stoviek mailov viem, že ľudia sa veľmi živo zaujímajú o svoje práva aj o to, aké povinnosti majú vo vzťahu so štátnymi orgánmi. Zároveň vnímam, že máme veľa nespravodlivosti okolo seba. A napokon Rado Procházka ma požiadal, aby som pripravil program Siete pre túto oblasť. Myslím, že sa nám podarilo pripraviť dobré návrhy, ktoré na jednej strane naozaj rozviažu polícii ruky aj vo vzťahu k tzv. veľkej korupcii, ale zároveň posilnia kontrolu tak, aby nedochádzalo k neprávostiam. A keď aj dôjde, aby sa náležite a čo najobjektívnejšie prešetrili.

Ako by sa Slovensko a vôbec celá Európa mali postaviť k utečeneckej kríze?

Som presvedčený, že ide najmä o dôslednú ochranu vonkajších schengenských hraníc, dôrazný postup voči prevádzačom, ktorí sem migrantov prevážajú, a efektívnu spoluprácu spravodajských služieb medzi jednotlivými členskými štátmi EÚ. Ochrana hraníc a snaha o eliminovanie pašeráctva je podľa mňa jedným z kľúčov k zvládnutiu najvážnejšej krízy, ktorej Európa čelí. Európa si musí urobiť poriadok vo vnútri vlastných hraníc. Samozrejme, že aj snaha o riešenie situácie v krajinách, kde je koreň problému. Dôležité je uvedomiť si, že ani tému migrantov, ani problém terorizmu nevyrieši ani jedna krajina samostatne. Rozhodujúca je úzka spolupráca. Kríza sa dá zvládnuť nie izoláciou, ale práve väčšou spoluprácou medzi bezpečnostnými zložkami jednotlivých členských krajín. Migračnú krízu musí vyriešiť štát nie ľudia, lebo tí ju nespôsobili. Je psou povinnosťou štátu postarať sa o funkčné spravodajské služby, investovať do obrany a bezpečnosti. Lenže to mala vláda robiť už dávno, nie len teraz, v čase predvolebnej kampane.

Treba prijať tvrdšie zákony voči prevádzačom a nelegálnym imigrantom tak, ako to spravilo Maďarsko?

Áno, proti prevádzačom treba zakročiť oveľa tvrdšie, ide o obchodníkov s ľudským nešťastím. Nekontrolovaná migrácia je možná najmä pre existenciu organizovaných gangov pašerákov. Urobili si z nešťastia ľudí špinavý biznis a zároveň pomáhajú aj ľuďom, ktorí sú bezpečnostným rizikom, dostať sa do členských štátov EÚ. Také organizované pašovanie ľudí do Európy treba zastaviť a malo sa tak stať už dávno. Sám som na poslednej schôdzi NR SR v mene Siete navrhoval novelu Trestného zákona, ktorá by zásadne zvýšila trestné sadzby pre takých pašerákov. Boj proti pašeráckym gangom je jednou z najdôležitejších vecí, ktoré treba robiť na elimináciu tejto krízy.

Čo hovoríte na vyjadrenie Roberta Fica, že na Slovensku „monitorujeme všetkých moslimov“?

Ako marketingový výrok, ktorý ani sám nemyslel vážne. Neviem, čo si mám myslieť o tom, ako funguje táto vláda, keď predseda vlády tvrdí niečo také a následne si prečítam výrok policajného prezidenta, ktorý povedal, že vlastne v moslimskej komunite na Slovensku žiadne hrozby nie sú. Takže myslím, že aj samotný policajný prezident usvedčil predsedu vlády z toho, že riešenie migrantskej krízy nemyslí vážne, a rozpráva len to, čo sa mu práve hodí.

Ako hodnotíte skutočnosť, že vláda nepredložila nový zákon o spravodajských službách?

Ako zlyhanie štvorročnej činnosti vlády v tejto oblasti. Práve dobre fungujúce spravodajské služby sú rozhodujúce v prevencii boja proti terorizmu. Ony majú upozorňovať na hrozby, organizovanie nekalej či priam teroristickej činnosti. Tie naše fungujú podľa starých zákonov, potrebujú byť lepšie pripravené pre modernú dobu aj s účinnejšou kontrolou, aby zase nemohli byť zneužívané voči vlastným občanom.

Ak by vláda naozaj chcela chrániť Slovensko a nielen dnes strašiť, vytvárať paniku medzi ľuďmi, aby prekryla skutočné problémy a zlyhania štátu, tak by toto riešila už dávno (čo napokon aj sľúbila), nielen marketingovo v hektickom čase predvolebnej kampane.

Protiteroristický balíček

Môžete vymenovať negatíva a pozitíva protiteroristického balíčka prijatého Smerom, ako aj dôvod prečo Sieť túto legislatívu nepodporila?

Sieť tento návrh nepodporila preto, že nechce štát, ktorý bude liezť ľuďom do súkromia, priam až do ich kabeliek. Chceme bezpečné Slovensko, ale opatrenia, ktoré predstavila vláda vo svojich opatreniach, nepredstavujú boj proti teroristom ani nezvýšia bezpečnosť našich ľudí.

Zväčšujú sa však oprávnenia štátnych represívnych orgánov. Napriek tomu sa vláda jednej strany naďalej bráni posilneniu kontrolných mechanizmov, ktoré by mohli pomôcť k objektívnejšiemu a nezávislému posudzovaniu prípadných pochybení práve príslušníkov bezpečnostných zborov. Celý balíček predstavuje skôr kompilát rôznych čiastkových opatrení, ktoré majú aj dosah na to, čo si štátne orgány môžu dovoliť voči občanom.

Ohrozuje protiteroristický balíček prijatý Smerom slobodu Slovákov?

Tento tzv. protiteroristický balíček je rozhodne krokom späť. Bezpečnosť Slovákov nijako nezvýši, na druhej strane pod rúškom boja proti terorizmu obsahuje opatrenia, ktoré môžu pomaly a nebadane Slovensko posunúť k policajnému štátu. Napríklad po novom nestačí policajtovi nahliadnuť do kufra vášho auta, ale bude môcť prehľadať všetko z viacerých dôvodov, ako je to doteraz. Bude vás môcť zadržať, ak bude mať podozrenie, že hrozí teroristický čin. Štát (spravodajská služba) bude môcť vypnúť vašu webovú stránku, ak bude označená za takú, čo šíri politický extrémizmus.

Zväčšujú sa oprávnenia štátnych represívnych orgánov. Napriek tomu sa vláda jednej strany naďalej bráni posilneniu kontrolných mechanizmov, ktoré by mohli napomôcť objektívnejšie a nezávislé posudzovanie prípadných pochybení práve príslušníkov bezpečnostných zborov.

Čo hovoríte na to, že weby, ktoré sa znepáčia Slovenskej informačnej službe, bude môcť štát vypínať, a pritom zákon ani nedefinuje, čo je to napríklad „politický extrémizmus“.

Je to jeden z dôvodov, prečo sme tieto opatrenia nepodporili. Tento návrh nielenže ohrozuje slobodu slova, keďže nedefinuje vágny termín „politický extrémizmus“, ale je to opatrenie v boji proti terorizmu aj úplne absurdné. Odhliadnuc od toho, že naozaj neviem, ktorí teroristi používajú doménu .sk na presadzovanie svojich záujmov, až po to, že v dnešnom svete, keď vypnete doménu nejakých extrémistov na Slovensku, pokojne sa presunú na webové sídlo do inej krajiny. Takže to bude tiež skôr neúčinné opatrenie.

Sieť

Dúfate, že sa pri Sieti prejaví podobne, ako to bolo v prípade SDKÚ, efekt skrytého voliča?

Nebudem teraz špekulovať o skrytých voličoch ani o podobných veciach. To, čo je podstatné, o čo sa snažíme, je presvedčiť ľudí o našej vízii fungujúceho štátu, ktorého služby budú jednoduchšie i lepšie pre našich občanov. A využijeme všetky možnosti, ktoré máme, aby ľudia tento zámer podporili aj vo voľbách.

Existuje ešte nádej, že pravica bude vládnuť bez Smeru?

Posledné župné, prezidentské i komunálne voľby jasne ukázali, že všetky prognózy, hoci aj podporené prieskumami verejnej mienky, stoja na vode, ak sa raz ľudia rozhodnú inak. Aj teraz to majú v rukách len a len oni.

Naozaj neuvažujete v Sieti nad tým, že by ste so Smerom šli do vlády?

Sieť dlhodobo a konzistentne hovorí, že nemá právo udeľovať červené a zelené karty, to musia urobiť len občania vo voľbách. Ako som už povedal v predchádzajúcej odpovedi, chceme ľudí presvedčiť o našej vízii moderného Slovenska, zlepšiť služby štátu a vo verejnom živote zaviesť aj zásadu osobnej zodpovednosti za vlastný výkon. A ako uviedol aj náš predseda Rado Procházka, v postojoch Smeru v súčasnosti nevidíme nič, čo by svedčilo o tom, že by sa chcel na takom pláne podieľať. Teda našou hlavnou ambíciou je, aby #Sieť bola veľká a pevná strana, ktorá strednej vrstve na Slovensku zabezpečí silné zastúpenie v politike a občania uvidia v realite, že dokážeme posunúť Slovensko k lepšiemu a fungujúcemu štátu, ktorý im nebude na príťaž, ale naopak na službu.

- Reklama -