História sa opakuje. Lobisti Smeru chcú opäť pretlačiť obrie PPP zákazky. Čo na to analýza?

    0
    Robert Fico, slovenský premiér (Autor: SITA)

    Prvá Ficova vláda tlačila súťažiacich v PPP tendri do nereálne krátkych termínov, dôsledkom čoho bolo navyšovanie ceny. Pred voľbami však vláda termíny upravila na priaznivejšie. K zníženiu ceny ale nedošlo, vláda s jej zvýšením súhlasila. Na históriu, ktorá sa teraz opakuje, upozornil vo svojom komentári v Denníku N Konštantín Čikovský.

    Ututlaná kauza

    Analytik Ján Kovalčík vtedy vysvetľoval, prečo je projekt taký drahý. Stovky miliónov eur totiž štát stráca tým, že PPP firmy si na stavbu požičiavajú drahšie ako štát. Drahé úroky v konečnom dôsledku napokon aj tak musí zaplatiť štát vo vyšších ročných splátkach za projekt.

    Keď bol ministrom dopravy Ján Figeľ, Kovalčíka prizval do užšieho tímu, aby sa prešetrilo, ako sa mohlo stať, že úradníci odporučili takú nevýhodnú stavbu. Hoci polícia prišla k zaujímavých záverom, škandál sa napokon ututlal. Za druhej Ficovej vlády. Zdokumentované pritom bolo, že ministerstvo dopravy dodalo vláde sfalšované výpočty výhodnosti kontraktov. Napriek tomu išiel život ďalej. Čikovský prináša vysvetlenie: „Keďže sa napokon nič nestavalo, nestala sa žiadna škoda a podvedenie vlády pri projekte za štyri miliardy eur nie je trestný čin.“

    Diaľnica zápcham nepomôže

    Absurdná situácia má však po niekoľkých rokoch pokračovanie. Pokusy lobistov Smeru v pretlačení obrých PPP zákaziek totiž podľa Čikovského neskončili. A opäť na zlé výpočty upozorňuje Kovalčík. Štát tlačí na riešenie, ktorého výsledkom budú vysoké úroky, pretože súkromnému koncesionárovi požičajú banky drahšie. „Opakuje sa, že štát tlačí na dokončenie obrej zákazky ešte pred voľbami,“ poukazuje na slovenské reálie Čikovský. Podľa Kovalčíka aj tentoraz ministerstvo ignoruje, že o pár rokov sa budú dokončovať veľké diaľničné projekty a ceny prác sa budú zvyšovať. Podobne ako pri prvej Ficovej vláde. Avšak s malým rozdielom. Kým 75 kilometrov diaľníc by bolo potrebných, bratislavský obchvat dopravnú situáciu nerieši.

    Ako pripomína Čikovský, hlavným problémom hlavného mesta je, že cez deň doň príde veľké množstvo áut, ale večer odídu. „Ak preto na hraniciach mesta pribudnú diaľnice, zápchy nezmiznú,  len sa presunú hlbšie do mesta,“ upozorňuje Čikovský.  Ak by sa niekomu nechcelo veriť, že s takýmto niečim projekt nepočíta, nech si prečíta Kovalčíkovu analýzu.
     

    - Reklama -