Vyhrá korupcia v Bratislave? Dnes poslanci rozhodujú o pochybnom výbere riaditeľov podnikov, ako aj o škandalóznej Bajanovej parkovacej zmluve

0
Starosta Petržalky a bratislavský poslanec Vladimír Bajan a Ivo Nesrovnal, primátor Bratislavy. (Autor: SITA)

V prvej polovici schôdze sa budú poslanci zaoberať schvaľovaním nových riaditeľov Dopravného podniku, OLO a Bratislavskej vodárenskej spoločnosti. Komisia vybrala z niekoľkých uchádzačov mená pre každý podnik. Na netransparentnosť, korupciu a klientelizmus upozornili poslanci Ján Hrčka a Dana Čahojová. Tí rozvírili politickú hladinu pred pár dňami, keď prišli s informáciou, že sa primátor snažil poslancov ovplyvňovať v snahe zmanipulovať výberové konania.

Poslanci sa dokonca rozhodli zverejniť nahrávku, ktorá má priamo dokazovať korupčné správanie poradcu primátora.

Navrhujú nehlasovať

Viacerí poslanci, ale aj poslanecké kluby sa primátorovi Ivovi Nesrovnalovi postavili. Dokonca aj jeho viceprimátor Ján Budaj, ktorý stojí na čele Bratislavského klubu, vyzval primátora, aby z rokovania zastupiteľstva stiahol bod o mestských podnikoch. „Priebeh a výsledok výberového konania na šéfov mestských akciových spoločností vzbudil podozrenie z vopred dohodnutého výsledku a vec začala vyšetrovať Národná kriminálna agentúra,“ znie reakcia klubu.

Rovnako postupuje aj predsedníctvo strany Sieť. „Zdieľame obavu, že proces výberu nominantov do vedenia mestských podnikov v Bratislave nebol v plnom súlade so záujmami obyvateľov hlavného mesta,“ uvádza strana a požaduje od svojich nominantov, aby sa na hlasovaní nezúčastnili.

Obavu z netransparentnosti výberu vyjadril aj bývalý primátor Milan Ftáčnik.

K zaujímavým poznatkom prišla aj Transparency International Slovensko, ktorú pozval na dozor pri výbere šéfov štyroch mestských podnikov sám primátor. Pozorovanie trvalo od júla. „Na základe vážnych nedostatkov výberového procesu preto poslancom mesta, ktorí budú o šéfoch firiem hlasovať, odporúčame dobre zvážiť, či sa vôbec budú riadiť odporúčaniami výberovej komisie,“ znelo v odporúčaní.

V máji tohto roku nás oslovil poradca primátora Holeš s ponukou možnosti dosadenia vlastného človeka do spoločnosti OLO a. s. výmenou za to, že budeme hlasovať za ich a iných kandidátov,“ prehovorili poslanci. „Nesúhlasíme s týmto prístupom pána primátora, a preto bola táto vec nahlásená polícii. Primátor Ivo Nesrovnal sa snaží verejnosti prezentovať voľbu riaditeľov mestských podnikov ako prvú transparentnú voľbu. Nie je to tak. Mená budúcich riaditeľov mestských podnikov sú dopredu známe. Odmietame sa podieľať na tomto prístupe. Aj keď vyšetrovanie prebieha od mája, až dnes verejne o ňom rozprávame, lebo dnes je verejnosti zrejmé a ľahko overiteľné, že výbery riaditeľov mestských podnikov boli zmanipulované,“ vyhlásili Hrčka s Čahojovou.

Bajanovo čudné parkovanie

V popoludňajších hodinách príde na pretras aj ďalšia kontroverzná časť programu. Starosta Petržalky Vladimír Bajan. Ten sa do povedomia verejnosti dostal pre škandál týkajúci sa novej parkovacej politiky na pravom brehu Dunaja.

Bajan totiž podpísal už v júni koncesnú zmluvu o prevádzke parkovacieho systému s bratislavskou firmou EEI, ktorá pôvodne vystupovala ako schránková firma z Cypru. Problematické už bolo samotné verejné obstarávanie. O kšeft za takmer päť miliónov totiž spoločnosť bojovala sama so sebou. Dve ďalšie firmy, Vinci Park Slovakia a Cinooc, boli vyradené vraj „pre formálne nesplnené kritériá“.

Zákazku zrejme prihrali vopred vybranej firme. A ešte aj samotná súťaž obišla zákon o verejnom obstaraní,“ vysvetľuje poslanec Vladimír Dolinay.

O euro

Obchádzanie zákona bolo podľa Dolinaya uskutočnené v tom, že suma, pri ktorej sa musí vypísať verejné obstarávanie, je stanovená na 5 miliónov eur. V tom prípade by platili oveľa tvrdšie pravidlá v súťaži. Starosta Bajan a spoločnosť EEI tak podliezli túto sumu o jediné euro, pretože si podali ruky pri sume 4 999 999 eur.

V utorok sa na pôde miestneho zastupiteľstva odohrala absurdná fraška dokonca za účasti niekoľkých desiatok občanov, ktorí na starostu a jeho zástupcov kričali: „Zrušiť zmluvu!, Petržalská gorila! Hanba a fuj!“ Bližšie situáciu opísal poslanec Dolinay.

Starosta si urobil z rokovania zastupiteľstva trhací kalendár. Stiahol bod parkovacia politika z rokovania zastupiteľstva. Následne sa teda k takej exponovanej téme nemalo vôbec diskutovať,“ opisuje tragikomickú situáciu, a preto navrhol 0. bod rokovania, kde mali vystúpiť obyvatelia. „Po vystúpení obyvateľov, starostu a exhibícii prednostu prihláseným poslancom starosta neudelil slovo a zrušil diskusiu,“ hovorí nahnevaný Dolinay pre PL.

Starosta svoje stiahnutie z rokovania obhajoval tým, že „materiál sa ešte musí dotiahnuť“. V podpise koncesnej zmluvy a ani v spustení absurdnej „informačnej“ kampane za 24-tisíc eur mu v tom však nebránilo.

Stopne to mesto?

Mestský poslanec Milan Vetrák tak dnes ráno presadil ako mimoriadny bod rokovania bratislavského mestského zastupiteľstva schvaľovanie, resp. neschvaľovanie petržalskej koncesnej zmluvy na prevádzkovanie parkovacieho systému.

Starosta Bajan sa dlhé mesiace tomuto vyhýbal a nedal miestnym poslancom v Petržalke zmluvu na schválenie a podpísal ju bez nášho vedomia,“ vysvetľuje kroky Dolinay. „Právnici z magistrátu však hovoria, že podľa Štatútu hl. mesta SR Bratislavy aj tak má akúkoľvek koncesnú zmluvu, aj z úrovní MČ schvaľovať mestské zastupiteľstvo,“ dopĺňa. A práve proti zaradeniu tohto bodu programu bol starosta Bajan a poslanci za Smer.

„Starosta má opakovaný problém s pochopením a akceptáciou toho čo je v právnych predpisoch napísané čierne na bielom. Veríme, že mestské zastupiteľstvo zmluvu odmietne a starosta Bajan pochopí, že najlepšie pre všetkých bude zopakovať celú súťaž ešte raz,” povedal pre PL petržalský poslanec Peter Cmorej.

Ak poslanci koncesnú zmluvu odmietnu, čaká Bajana poriadna tortúra. Ak bude trvať na zmluve, tak sa rebelujúci poslanci obrátia na prokuratúru. Ak bude akceptovať neschválenie zmluvy, bude otázkou, kto ponesie zodpovednosť a prípadne náklady na odstúpenie od zmluvy. A ako poznáme z praxe, spoločnosť EEI sa určite odškodného bude domáhať. Dva dni po podpise koncesnej zmluvy totiž Bajan s firmou EEI podpísal dodatok k zmluve o nárokovaní kompezačnej platby v prípade predčasného ukončenia zmluvy z dôvodov na strane objednávateľa (teda mestskej časti).

- Reklama -