Obchvat Bratislavy môže byť predražený až o miliardu eur. Rozhodnutie vlády vyplývalo zo zmanipulovaných podkladov, tvrdí mimovládka

0
Mimovládka tvrdí, že výstavba obchvatu Bratislavy cez PPP projekt môže byť o miliardu predražená v porovnaní so štandardnou formou výstavby (Autor: INEKO)

Veľké očakávania spájané s projektom diaľničného obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty v smere na Dunajskú Stredu sa pravdepodobne nenaplnia. Kým prvé úseky R7 z Bratislavy po Šamorín môžu byť výrazným prínosom, pri D4 hrozí, že doprave v hlavnom meste pomôže len málo.

Hoci mierne odľahčí diaľnicu D1, jej kritické úseky (najmä Prístavný most) zostanú preťažené. Hrozí, že dopravné zápchy nezmiznú, iba sa presunú zo vstupov dovnútra mesta.

Problémy ostanú a vyžiadajú si ďalšie investície

Viacero ťažiskových komunikácií v meste je už teraz na hranici svojej kapacity. Vzostup individuálnej dopravy podporenej novou diaľnicou môže spôsobiť ďalšie zhoršenie. Žiaľ, ministerstvo neposúdilo iné možnosti riešenia ako diaľnicu. Neoverilo, či sa väčšie odľahčenie ciest nedá lacnejšie a skôr dosiahnuť inými opatreniami, najmä komplexným zatraktívnením verejnej dopravy. Naopak, vo vládnom materiáli neuviedlo, že aj po realizácii PPP projektu za miliardy eur problémy ostanú a vyžiadajú si ďalšie náročné investície. Tie budú musieť rešpektovať zásady udržateľného rozvoja mobility a nateraz chýbajúci multimodálny prístup.

Projekt bez kľúčových dát o doprave

Ministerstvo dopravy včas nezabezpečilo prieskumy dopravných vzťahov a dopravný model, ktorý by ukázal, nakoľko dokáže diaľnica D4 odľahčiť najviac preťažené úseky diaľnice D1 v hlavnom meste. Po realizácii takýchto prieskumov nepočkalo na ich vyhodnotenie a spustilo obstarávanie koncesionára bez overenia vplyvu obchvatu na prerozdelenie dopravy medzi diaľnice D1 a D4.

V procese prípravy a obstarávania PPP projektu D4 a R7 sa vedenie ministerstva dopravy dopustilo a stále sa aj dopúšťa ďalších pochybení, o ktorých podrobne informuje dnes zverejnená analýza. K najvážnejším patrí skresľovanie vstupných údajov do povinného testu výhodnosti variantov obstarania úsekov D4 a R7, ktorým ministerstvo zmenilo (otočilo) jeho výsledok v prospech PPP.

Práve takto vyfabulovaný výsledok pritom ministerstvo i vláda SR používajú na obhajovanie preferovaného PPP riešenia.  Podľa Jána Kovalčíka z INEKO prijal rezort dopravy rozhodnutie o výstavbe obchvatu cez PPP projekt bez kľúčových dát o doprave. „Dodnes ministerstvo nevie, akú časť dopravy z preťažených úsekov D1 v Bratislave dokáže diaľnica D4 prevziať na seba,“ upozornil.

Zaplatia to súčasní aj budúci daňoví poplatníci

Opravou chýb a skreslení vo výpočte INEKO zistilo, že PPP variant v porovnaní s tradičným obstarávaním nie je výhodnejší o vyše 300 miliónov eur, ale naopak nevýhodnejší o vyše 500 miliónov eur, a to aj po zohľadnení všetkých sociálno-ekonomických prínosov zo skoršej realizácie v prípade PPP. „Je tam veľký počet skreslení, ktoré zvýhodňujú variant PPP,” povedal Marian Jánoš z INEKO.

Keďže ekonomický rast a stúpajúci výber daní viedol tento rok k opakovanému zvyšovaniu očakávaných príjmov štátu spolu o vyše 1,9 miliardy eur (za tri roky), je zjavné, že vláda by mohla a mala hľadať zdroje na financovanie úsekov R7 a D4 zo štátneho rozpočtu už v najbližších rokoch. Ak sa porovnajú celkové náklady na realizáciu navrhovaných úsekov D4 a R7 v rovnakom harmonograme ako v prípade PPP, avšak formou verejnej zákazky, predstavuje rozdiel enormných bezmála 1,4 miliardy eur. Vyjadruje predraženie, ktoré Slovensko (súčasní i budúci daňovníci) zaplatí za dočasné nezapočítanie nákladov na realizáciu projektu do deficitu verejných financií a štátneho dlhu.

Mimovládka vyzýva rezort na stopnutie obstarávania

Z doteraz dostupných informácií sa teda variant PPP pre projekt D4 a R7 javí ako výrazne predražený a pre Slovensko veľmi nevýhodný. Preto INEKO vyzýva ministerstvo dopravy a vládu SR nepokračovať v jeho obstarávaní až do riadneho a neskresleného posúdenia prínosov a nákladov, ako aj možností financovania úsekov D4 a R7 zo štátneho rozpočtu či z tzv. Junckerovho fondu pre strategické investície.

Rezort dopravy vníma obvinenia mimovládky len ako politický útok

„Každý, kto tvrdí, že veľký bratislavský obchvat nie je potrebný a bolo by lepšie jeho výstavbu odložiť do budúceho desaťročia, by mal svoje názory konfrontovať s vodičmi denne stojacimi v zápchach na Prístavnom moste alebo príjazdových cestách od Šamorína,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.  
„Aj bývalá vláda, v ktorej Ján Kovalčík pôsobil ako hlavný stratég Jána Figeľa, plánovala výstavbu tejto cesty formou PPP. Ide totiž o jedinú reálnu alternatívu, ako začať s výstavbou už teraz,“ pripomenul.
 
K nákladom na tento projekt sa rezort dopravy vyjadrí až v momente, kedy budú poznať najlepšiu ponuku z prebiehajúcej súťaže. Po jej skončení sa najlepšia ponuka znova vyhodnotí a až následne vláda rozhodne o jej výhodnosti. „Kým nebude známa táto suma, vnímame akúkoľvek kritiku výhodnosti či nevýhodnosti len ako politický útok pred prichádzajúcimi parlamentnými voľbami. Podľa nášho názoru by sa malo o výstavbe diaľnic rozhodovať odborne a na základe potrieb ľudí v regióne, a nie politicky,“ uzavrel Kóňa.

- Reklama -