Ministerstvo školstva: Prvé výsledky medzinárodného výskumu čitateľskej gramotnosti žiakov štvrtého ročníka základných škôl – PIRLS 2016

0
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SK (Autor: minedu.sk)

Priemerný vek testovaných žiakov bol 10,4 roka. Slovenskí žiaci dosiahli lepší výsledok (535 bodov), ako je priemer škály PIRLS (500 bodov), výsledok SR je porovnateľný s priemerom krajín EÚ (540 bodov), ale zároveň nižší ako priemer krajín OECD (541 bodov). Predmetom výskumu boli aj faktory, ktoré ovplyvňujú školskú úspešnosť žiakov v čitateľskej gramotnosti. 

Slovenskí žiaci 4. ročníka základných škôl dosiahli v čítanívýznamne lepší výsledok než je priemer škály PIRLS (500 bodov). V čítanídosiahli 10-roční žiaci na Slovensku (535 bodov) porovnateľné výsledky s priemerom zúčastnených krajín EÚ (540 bodov), avšak významne nižšie ako je priemer krajín OECD (541 bodov). Porovnateľný výkon ako žiaci SR dosiahli aj žiaci z Rakúska, Nemecka, Izraela a Portugalska. Na štúdii PIRLS 2016 sa zúčastnilo 24 krajín EÚ a 28 krajín OECD.

TRENDY vo výkone slovenských žiakov v predchádzajúcich cykloch štúdie PIRLS

Trend úrovnečitateľskej gramotnosti slovenských žiakov je pozitívny – rastúci v porovnaní s prvým cyklom v roku 2001. V priebehu pätnástich rokov (2001 – 2016) sme sa na škále PIRLS posunuli o 17 bodov, čo je štatisticky významný nárast. Najvýraznejší nárast (13 bodov) nastal medzi testovaním v roku 2001 a 2006. V roku 2016 dosiahli slovenskí žiaci zhodný počet bodov ako v roku 2011 (535 bodov). Výsledky našich žiakov v čítaní sa v posledných troch realizovaných cykloch PIRLS 2016, 2011 a 2006 významne nemenia a zostávajú navzájom porovnateľné.

Kým v rokoch 2006 a 2011 dosiahli naši žiaci výkon na úrovni priemerného výkonu krajín EÚ a OECD, v roku 2016 zostáva výkon našich žiakov porovnateľný s priemerných výkonom krajín EÚ, avšak v porovnaní s priemerným výkonom krajín OECD je významne nižší. Hoci výkon Slovenska zostáva oproti predchádzajúcim cyklom rovnaký, priemerný výkon žiakov v krajinách EÚ aj OECD v porovnaní s predchádzajúcim cyklom v roku 2011 vzrástol (EÚ o 6 bodov, OECD o 3 body).

Za rizikovú skupinu sú považovaní žiaci, ktorí v danom cykle štúdie nedosiahli priemernú úroveň v čítaní. Na Slovensku predstavuje rizikovú skupinu v čítaní (žiaci s nízkou úrovňou výkonu a žiaci nedosahujúci ani nízku úroveň výkonu) približne 19 % žiakov 4. ročníka základnej školy (v PIRLS 2011 to bolo 18 % žiakov). V priemere krajín EÚ a OECD tvorí túto skupinu 18 % žiakov 4. ročníka základných škôl.

Najvyššiu úroveňv čítaní v PIRLS 2016 dosiahlo u nás 10 % žiakov, čo je v porovnaní s ostatnými cyklami významný nárast (8 % PIRLS 2011). Nedosahujeme však hranicu 12 % priemeru krajín EÚ a OECD v tejto úrovni.

Z hľadiska porovnania výsledkov chlapcov a dievčat môžeme konštatovať, že tak ako vo väčšine zúčastnených krajín, aj u nás dievčatá dosiahli významne lepší výsledok v čítaní v každom cykle štúdie PIRLS v porovnaní s chlapcami. Na Slovensku dosahujú dievčatá o 9 bodov vyššie skóre ako chlapci.

Čo ovplyvňuje výsledky žiakov?

Socioekonomické a kultúrne zázemie žiakov

Aj v PIRLS 2016 sa potvrdila silná spojitosť medzi výkonom žiaka a sociálnym, ekonomickým a kultúrnym kapitálom jeho rodiny (socioekonomický index). Vo všetkých krajinách bol zistený veľký rozdiel vo výkone žiakov v jednotlivých kategóriách indexu (veľa zdrojov, priemerne zdrojov, málo zdrojov). Hoci priemerný výkon slovenských žiakov zostáva medzi cyklami 2011 a 2016 nezmenený (535 bodov), výkon žiakov z rodín s málo zdrojmi sa oproti roku 2011 výrazne znížil zo 466 na 397 bodov. V tejto kategórii žiaci SR dosahujú najnižší výkon spomedzi zúčastnených krajín EÚ/OECD. Nižšiu hodnotu socioekonomického indexu v porovnaní so Slovenskom dosiahli 3 krajiny EÚ/OECD (Čile, Taliansko, Bulharsko). Žiaci Talianska a Bulharska aj napriek tomuto nižšiemu socioekonomickému indexu dosiahli významne vyšší výkon v čítaní ako slovenskí žiaci.

Domáce a školské prostredie žiakov

V PIRLS 2016 sa potvrdzuje, že na výsledky žiakov v čitateľskej gramotnosti pozitívne vplývajú predškolské stimulujúce čitateľské aktivity v rodine. Výkon žiakov,  ktorých rodičia v dotazníku uviedli, že so svojím dieťaťom robili často rozvíjajúce aktivity, bol významne vyšší v porovnaní so žiakmi, ktorých rodičia uviedli, že takéto aktivity robili niekedy, príp. nikdy, či takmer nikdy ich nerobili. Výsledky tiež ukazujú na pozitívnu súvislosť medzi vzťahom k čítaniu rodičov a ich detí. Vzťah rodičov k čítaniu má súvislosť aj s výkonom ich detí v čítaní. 

Opakovane sa v štúdii PIRLS potvrdzuje pozitívna súvislosť medzi dĺžkou navštevovania predškolského zariadenia a výkonom žiakov v čítaní. Čím dlhšie deti navštevovali predškolské zariadenie (3 roky a viac), tým lepšie výsledky v čítaní dosiahli. V porovnaní s predchádzajúcim cyklom sme zaznamenali najvýraznejšie zhoršenie výsledkov v teste u žiakov, ktorí vôbec nenavštevovali predškolské zariadenie.

V štúdii PIRLS sa skúmal aj vplyv prítomnosti žiakov na vyučovaní na ich výsledky v testovaní. Potvrdilo sa, že zvyšovanie frekvencie absencií je vo veľkej miere spojené so znížením výkonu žiakov v čítaní. Iba 43 % slovenských žiakov uviedlo, že nikdy alebo takmer nikdy nechýba na vyučovaní v porovnaní s priemerom krajín EÚ a OECD, kde nechýba v škole 72 % resp. 71 % žiakov. Nechcené prvenstvo dosahujú naši žiaci v počte absencií raz za týždeň, kde do tejto skupiny spadá 14 % slovenských žiakov s výkonom 476 bodov oproti priemeru krajín EÚ/OECD, kde chýba raz za týždeň iba 6 %, resp. 7 % žiakov s výkonom 486/487 bodov.

Priama súvislosť bola zistená medzi výkonom žiakov a frekvenciou pocitu hladu pri ich príchode do školy. V priemere krajín EÚ/OECD prichádza do školy hladných každý deň 12 %, resp. 13 % žiakov. Ich výkon je na úrovni 513/515 bodov v čítaní. Na Slovensku je hladných pri príchode do školy 14 % žiakov. Dosiahli výkon 508 bodov.

Štúdia PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study) – Pokrok v medzinárodnej úrovni čitateľskej gramotnosti sa od roku 2001 uskutočňuje v pravidelných päťročných cykloch pod záštitou IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) – Medzinárodnej asociácie pre hodnotenie výsledkov vzdelávania.

Štúdia PIRLS 2016 bola na Slovensku administrovaná 2. – 19. mája 2016. Národným koordinačným centrom štúdií pre Slovenskú republiku je Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM). 

Ďalšie informácie o výsledkoch slovenských žiakov v štúdii PIRLS 2016, prehľad výsledkov krajín, ukážky úloh, ktoré žiaci riešili a ďalšie materiály sú zverejnené na stránke http://special.nucem.sk/

 

- Reklama -