KDH: Vláda v školstve nekoná, preto musíme my. Programové priority KDH pre školstvo

0
KDH (Autor: KDH)

Podpredsedníčka KDH Miroslava Szitová povedala: “Slovenské školstvo je dlhodobo choré a vláda mohla za 4 roky začať proces ozdravovania. Sľúbila to v programovom vyhlásení, ktoré nenaplnila. Nezvýšila finančné prostriedky na odmeňovanie pedagógov, odborných zamestnancov a nepedagogických zamestnancov a rovnako nezvýšila status učiteľa. Aj preto sú učitelia už mesiac v ostrom štrajku. “

A. Gurria, generálny tajomník OECD na nedávnej návšteve Slovenska povedal:

“Teraz je ideálny čas vymedziť ten cieľ, koľko chcete dať do školstva a do ktorého sektoru školstva. Bývalý minister školstva Martin Fronc (KDH) už v návrhu rozpočtu na rok 2016 navrhoval zvýšenie finančných prostriedkov o 50 mil. Eur. Vláda a parlament však tento návrh neprijali.

Podľa podpredsedníčky KDH Miroslavy Szitovej, vláda zlyhala za 4 roky v týchto bodoch:

  • Rezort školstva rozdelila pod ministerstvá vnútra a školstva

  • Znížila koeficienty na financovanie školských zariadení a v prípade školských centier voľného času a školských klubov detí, je financovanie netransparentné

  • Hrubo zasiahla do samosprávy škôl odobraním kompetencie pri voľbe riaditeľa (dnes aj starosta bez vzdelania rozhoduje o pozícií riaditeľa školy, ktorá vychováva budúcu generáciu)

Kresťanskí demokrati v základnom dlhodobom i volebnom programe navrhujú koncepciu systému výchovy  a vzdelávania, ktorý by sa nemenil zmenou vlád. Rovnako navrhujú viac foriem vzdelávania na najbližších 15 až 20 rokov, ako je napr. domáce vzdelávanie, duálne vzdelávanie, komunitné vzdelávanie, firemné vzdelávanie.

Martin Kuruc, expert KDH pre regionálne školstvo pomenoval hlavné priority KDH pre najbližšie 4 roky v oblasti výchovy a vzdelávania, ktoré možno rozdeliť do 3 oblastí:

  1. Organizácia, financovanie a metodické vedenie škôl a šk. zariadení

  2. Spoločenské postavenie , odmeňovanie a podmienky pedagógov

  3. Sloboda a autonómia škôl a rodičov pri výbere vzdelávacej cesty ich detí

Financie:

Za kľúčové považujeme:

  • Zvýšenie rozpočtu rezortu školstva na priemer úrovne krajín OECD, teda z 4,4 na 6% HDP

  • Vrátenie všetkých kompetencií pod jeden rezort a to pod rezort školstva,

  • Zjednotenie normatívneho financovania, tak aby bol rovnaký bez rozdielu v tom, či ide o štátnu, súkromnú, či cirkevnú školu, alebo či ide o žiaka integrovaného alebo neintegrovaného.

  • Spustenie funkčného Rezortného informačného systému spojeného s uprataním štatistík vedených rezortom.

Spoločenské postavenie učiteľa

  • Postupná úprava platov učiteľov tak aby dosahoval priemerný zárobok absolventov vysokých škôl v iných povolaniach a tak aby absolventi pedagogických fakúlt mali záujem o povolanie učiteľa a neodchádzali nám do iných lepšie platených oblastí,

  • Výrazné odstránenie nadmerného administratívneho zaťaženia učiteľov – učiteľ má  učiť a tvoriť pre žiakov a nie vypĺňať výkazy.

  • Zrušiť obmedzenú platnosť kreditov a celkové zjednodušenie systému ďalšieho pedagógov. Zavedením len dvoch typov vzdelávania: rozširujúceho a prehlbujúceho.

  • Zavedením povinnosti riaditeľovi školy viazať určité percento z rozpočtu školy a školského zariadenia na ďalšie vzdelávanie zamestnancov.

Slobodné školy a školské zariadenia

Ide nám hlavne o to aby boli školy a školské zariadenia autonómne, samostatné a zodpovedné za svoju aktivitu. 

  • Zákonná úprava právnej identity škôl a školských zariadení s akcentom na ich väčšiu právnu autonómiu.

  • Stanovenie minimálnych výchovno-vzdelávacích štandardov a podporou možnosti využívania otvoreného kurikula.

  • Nahradenie povinnej školskej dochádzky, ktorá dnes už aj tak neexistuje, povinným vzdelávaním od 6 do 18 rokov s možnosťou využitia širšej škály foriem výchovy a vzdelávania (komunitné vzdelávanie, domáce vzdelávanie, firemné vzdelávanie atď.)

  • Otvorenie trhu s učebnicami a učebnými pomôckami.

  • Administratívne zjednodušíme proces experimentálneho overovania výchovno-vzdelávacích programov.

- Reklama -