Gröhling (SaS): Chýbajú učebnice, nebude Monitor 5, nemáme dostatok asistentov

0
Branislav Gröhling (SaS) (Autor: archív B.G.)

„Nemáme dostatok učebníc, nebudeme vedieť, aké výsledky majú naši žiaci a nemáme dostatok asistentov učiteľov. To sú tri vážne nedostatky, ktoré ovplyvňujú tak školy, ako aj samotných pedagógov a študentov,“ uviedol poslanec za SaS.

Gröhling zdôraznil, že ministerstvo dodalo iba 41 % z objednaných učebníc. „Na aktuálny školský rok školy objednali 2 262 797 učebníc, no rezort školstva doposiaľ vyhovel objednávkam v počte sotva 925 000 kusov. Rodičia tak budú musieť opäť raz zaplatiť učebnice, ktoré ich deti nutne potrebujú. Považujem to za zlyhanie ministerstva školstva.“

Ďalším problémom je podľa experta SaS na školstvo, že tento rok sa neuskutoční overovanie a zisťovanie vedomostí žiakov, ktoré poznáme pod názvom Monitor 5, lebo organizácia patriaca pod ministerstvo školstva (NÚCEM) nedostala financie na testovanie piatakov základných škôl. „Doteraz ministerstvo na výsledky testovania vôbec nereagovalo, nepomáhalo školám a učiteľom a nerieši to, či sa naši žiaci zlepšujú alebo zhoršujú. Tentoraz zašla situácia až tak ďaleko, že na ministerstve výsledky nechcú už ani len poznať,“ poznamenal B. Gröhling.

Podľa Gröhlinga je alarmujúci stav, keď asistenta učiteľa dostala iba každá tretia škola, ktorá o neho požiadala. „Ministerstvo aktuálne vykrýva iba 34 % zo žiadaných úväzkov. V súčasnosti dosiahlo vykrytie asistentov historické minimum,“ povedal Gröhling.

Riešenia SaS

Poslanci za SaS na čele s B. Gröhlingom ešte v máji navrhovali vyriešiť problém s dodávaním učebníc tak, aby sa prestali obstarávať učebnice centrálne, keďže tento systém neustále zlyháva. „Keďže ministerstvo je neschopné zabezpečovať školám učebnice, malo by im priamo posielať peniaze v dostatočnej výške, aby si školy samy mohli učebnice objednať a kúpiť.“ Súčasťou návrhu bolo zvýšenie príspevku na učebnice na 3 roky či otvorenie trhu s učebnicami.

Monitor 5 sa neuskutoční najmä preto, že najviac finančne trpia paradoxne tie organizácie ministerstva školstva, ktoré sú najdôležitejšie. „Podporujeme Štátny pedagogický ústav (ŠPÚ), Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM) a Štátnu školskú inšpekciu (ŠŠI). V prípade ostatných 14 organizácií treba prehodnotiť ich činnosť. Úsporou by sme vedeli získať až 20 miliónov eur,“ hovorí Branislav Gröhling a dodáva, že vykrytie asistentov učiteľov sa nerieši, lebo „už tri týždne riadil školstvo pán Danko a aj keď to znie absurdne: on je de facto v súčasnosti minister, a tak to aj vyzerá.“

- Reklama -