Totálni idioti v Bruseli. Turecko drží európskych politikov za prirodzenie. Má v EÚ milióny Turkov a moslimov. Erdogan sa smeje Merkelovej. Prehovoril znalec

0
Lukáš Lhoťan (Autor: Archív Lukáša Lhoťana)

Ako sa dívate na udalosti z ostatných dní vo vzťahoch Turecka a Holandska a na konflikt okolo snahy tureckých ministrov vystúpiť na zhromaždeniach holandských Turkov?

Viete, neprekvapilo ma to. Skôr ma prekvapuje, že sú len také mierne. Myslím si, že ide o riadenú provokáciu z oboch strán. Nielen zo strany Turkov, ale aj Holanďanov, respektíve Nemcov. Ale myslím si, že stratégia holandskej vlády sa minula účinku a víťazmi sú zatiaľ turecký prezident Erdogan a Geert Wilders.

Holandská vláda si možno myslela, že svojím tvrdým postojom k tureckým politikom pred parlamentnými voľbami dokáže oslabiť volebné preferencie Geerta Wildersa a jeho Strany pre slobodu, ale myslím si, že sa mýlila. Tureckí politici podľa mňa presne takúto reakciu holandskej vlády čakali, a tak sa im ju podarilo využiť na väčšie nabudenie tureckých imigrantov v Holandsku pre potreby presadenia politiky tureckého prezidenta Erdogana.

A naopak, vyostrenie situácie pomohlo medializovať stav, keď súčasná politická reprezentácia vládnuca v Holandsku dovolila, aby sa státisíce Turkov presťahovali do Holandska, ponechali si turecké občianstvo a zároveň získali to holandské. Wilders na túto negatívnu rolu vládnucich politikov poukázal a myslím si, že voliči si to všimli. Wilders napríklad cez víkend o tisícoch demonštrujúcich Turkov v Holandsku povedal: „Majú náš pas, ale nepatria k nám. Nemajú tu čo robiť.“

Akú rolu v tom všetkom hrá Nemecko?

Myslím si, že Nemci hrajú rolu užitočných idiotov. Holandsko je pre tureckú vládu len nácvik, ako bude postupovať proti ostatným európskym krajinám. Myslím si, že Erdogan je taký silný súper, že nemá v súčasných vládach v rámci EÚ rovnocenného súpera, možno jedine premiér Maďarska Orbán alebo konzervatívna poľská vláda sú preňho rovnocenní súperi a partneri v rokovaniach. Ale takým vládam, ako je vláda Merkelovej, sa Erdogan len smeje a robí si s nimi, čo chce.

Pozrime sa napríklad na to, ako sa po udalostiach v Holandsku začala Merkelová a spol. vyhrážať Erdoganovi zastavením hospodárskej a finančnej pomoci. A Erdogan? Len sa im vysmial a pripomenul im, že stačí, keď prestane brániť približne trom miliónom utečencov, ktorí sú v Turecku, v ceste do Európy a oni vyrazia. Myslím si, že EÚ a Nemecko sú dnes v situácii, keď ich Erdogan drží za prirodzenie a oni nemôžu bez jeho súhlasu urobiť vôbec nič.

Myslíte si, že je to až také vážne?

Myslím, pretože ak nie sú v Bruseli totálni idioti alebo nie je ich cieľom pozvať si tie ďalšie milióny imigrantov z Turecka do Európy, tak si toto všetko musia uvedomovať. A musia si uvedomiť ďalšiu vec: len čo Turci tie milióny imigrantov zo svojho územia vypustia, a oni ich jedného dňa aj tak pustia, tak kto ich zastaví? Ťažko do nich budú grécki vojaci a pohraničníci strieľať, skôr si myslím, že Grécko opäť použije vlnu imigrantov na to, aby potrestalo Nemecko a Brusel za ekonomické zruinovanie gréckej ekonomiky, a nebude brániť imigrantom v ceste na Západ. Naopak, si myslím, že imigranti sa s pomocou neziskových organizácií vyhnú Maďarsku a pôjdu inými cestami za blahobytom v Nemecku, Švédsku a podobne.

Aký postoj k Európskej únii má turecký prezident Erdogan?

Asi ako kráľ Vizigótov Alarich, ktorý dobyl Rím. Hovorí sa, že keď Alarich stál pred Rímom, prišla k nemu delegácia z Ríma a povedala, aby odišiel. A on sa spýtal: „Prečo?“ „Pretože sme Rimania!“ odpovedali mu. A on im povedal: „A?“ Nemali totiž armádu ani moc mu vzdorovať. A presne v takej pozícii je dnešná EÚ. Sú slabí a bezbranní pred Erdoganom, ktorý má v Európe milióny Turkov verných Turecku a nie Európe.

Opakovane ste navštívili Turecko, ako by ste opísali svoje dojmy?

Asi to bude od bývalého moslima znieť divne, ale nemôžem sa na Turecko sťažovať. Naopak, som sa tam cítil bezpečnejšie, ako keď som bol v Paríži alebo niektorých štvrtiach Mníchova či Viedne. Medzi moslimami v Turecku som sa skrátka cítil bezpečne, či už som bol v turistických centrách, alebo cestoval po strednom Turecku.

Z toho, čo som osobne videl a zažil, si myslím, že je chyba démonizovať Turecko ako čisto islamský štát a Erdogana ako prototyp islamistu. Veď je to presne naopak. Erdogan najväčších skutočných islamistov pozatváral do väzenia pri čistkách po nevydarenom vojenskom puči. Iste, dnešné Turecko kladie dôraz na islam, ale úplne v inom kontexte, ako je to v Saudskej Arábii alebo Iráne. Ak je dnešné Turecko niekomu podobné, tak skôr Rusku a jeho dôrazu na kresťanstvo.

Podľa mňa je vývoj v dnešnom Turecku podobný skôr vývoju v Španielsku či Portugalsku na začiatku 20. storočia, keď sa tam etablovali vlády spájajúce nacionalizmus a náboženstvo. Presne to robí Erdogan aj v Turecku. Môžeme to vidieť na každom kroku v Turecku – vypätý nacionalizmus a hrdosť na turecký islam.

Turecký islam? Ako sa líši od klasického islamu?

Radikálne. Turecký islam je dosť ovplyvnený pravoslávnym kresťanstvom a byzantinizmom. Je to islam pozmenený v storočiach styku Turkov s Európou, a hlavne pravoslávnou cirkvou. Zvonku vyzerá ako islam, ale kto sa o islam viac zaujíma, ľahko uvidí ten rozdiel. V tureckom islame, hlavne na vidieku, nachádzame aj veľa zvykov a tradícií z čias pred islamom, keď boli Turci kočovníci. Turecko je vlastný civilizačný okruh, ktorý je odlišný aj od arabskej civilizácie, jediné, čo ich spája, je islam, a to len povrchne. Myslím si, že v tureckej spoločnosti prevažuje názor, ktorý prevážil aj v dnešnom Rusku, názor, že Európa síce dosiahla ekonomicky a kultúrne vyššiu úroveň ako oni, ale dlhodobo je za zenitom a budúce generácie už budú len svedkami jej úpadku. Preto tá sebaistota Rusov a Turkov. Oni vedia, že čas je na ich strane.

V akom smere si myslíte, že Európa je v úpadku?

V jednoduchom. Nielenže Európania nerodia dosť ľudí na to, aby prežili, ale nemajú ani žiadnu ideológiu, ktorú by dali imigrantom, ktorí idú do Európy. Naopak, hovoria moslimom: „Zostaňte moslimami.“ Európa tomu hovorí multikulturalizmus. A po desaťročiach multikultúrnej politiky má dnes milióny Turkov v Nemecku, Holandsku a ďalších krajinách. A moslimov a Afričanov sú dnes v Európe desiatky miliónov. A komu sú títo ľudia verní? Islamskému autokratovi Erdoganovi? Kultúre Afriky? Alebo európskym krajinám, ktoré pred ich očami upadajú a zanikajú?

Ale je to ešte horšie. Oni majú ideológiu – islam, ktorú nesú do Európy. Ako moslimovia sú vedení k tomu, že sú lepší, nadradení neveriacim Európanom. Sú vedení k tomu, že Európa vymiera a zavrhla svoju kresťanskú identitu. Takže migráciou nahrádzajú vymierajúcich Európanov a islam nahrádza u Európanov zavrhnuté kresťanstvo. Kolega Martin Janeček hovorí, že príroda nemá rada vákuum, a tak ho zapĺňa.

No predstavte si moslimských vládcov, nielen tureckého prezidenta Erdogana, ako vidia rastúce počty moslimov v Európe. Vidia ich podobne, ako videl Hitler sudetských Nemcov, ako piatu kolónu vnútri Európy. Vlastne si myslím, že Európe sa vracia to, čo urobila nám. Predhodili nás nacizmu a sami sú dnes predhodení islamu.

Myslíte si, že existuje nejaká šanca na záchranu Európy?

Myslím si, že keď chce človek uvažovať o záchrane, musí si najprv uvedomiť, že je v problémoch. Ale väčšina našich spoluobčanov, nielen politikov, ale aj bežných ľudí, si to neuvedomuje. Myslia si, že len strašíme, zveličujeme a vyvolávame zbytočnú paniku, keď varujeme pred tým, kam dnešná situácia speje. Napísal som o tom knihu „Eurabia – Mýtus nebo realita?“. A tam som to jasne dokázal faktami, ale reakcie mojich kritikov boli – presne, ako opisujem – bagatelizácia, zosmiešňovanie a tvrdenie, že islam a imigrácia z inej kultúry nie je problém.

Úprimne povedané, choďte povedať Indiánom do Ameriky, že imigrácia Európanov do Ameriky nebola pre ich civilizáciu problém a katastrofa. Ale jeden rozdiel tu je, európski imigranti prichádzali z vyspelej civilizácie a pozdvihli Ameriku, ale to, čo sa dnes deje, je imigrácia z civilizácie stojacej nižšie ako naša civilizácia a namiesto rozvoja nám prináša úpadok. Preto ani Erdogan nebude trpieť týchto imigrantov dlho. Čo prinášajú Turecku? Len problémy; keď nebudú pre tureckú politickú elitu potrební, vyženie ich. Buď do Európy, alebo tam, odkiaľ prišli, ale skôr do Európy, aby svojim rivalom v Európe škodili.

A môžeme teda ešte zachrániť Európu?

Ak si nepripustíme, že máme problém, tak nie. Ak si však pripustí aspoň malá časť našich spoluobčanov, že máme problém, tak máme aj šancu, ako zachovať aspoň niečo z našej civilizácie pre budúcnosť. Ťažko zachránime celú civilizáciu, pretože to by si väčšina musela uvedomiť, že má problém, a to sa asi, bohužiaľ, nestane.

Teda museli by sme si priznať, že bezbrehý liberalizmus je omyl, a namiesto toho sa vrátiť ku konzervatívnej tradícii. Podrobne o tom hovorí Konstantin Leontiev v diele Byzantinizmus a slovanstvo. Mali by sme presadiť uznanie kresťanstva a antickej tradície ako základu nášho štátu, zaviesť výučbu o kresťanstve a antike do škôl a začať požadovať, aby sa tí, ktorí sa sem sťahujú, podriadili našej vedúcej kultúre. Ale hlavne obmedziť imigráciu na minimum, zamerať sa na transformáciu ekonomiky tak, aby sa prispôsobila zmene populácie, a snažiť sa čo najviac podporiť pôrodnosť.

Na medzinárodnej scéne by sme mali opustiť nefunkčný systém OSN a začať opäť budovať skutočnú armádu. EÚ by sme mali zrušiť a nahradiť ju konfederáciou štátov, ktoré by spájali iba základné putá. Teda obrana, zjednodušenie pohybu osôb a zjednodušenie pohybu tovaru. Ale oveľa obmedzenejšie, ako dnes dovoľuje napríklad Schengen. Ľudí by sme mali začať vychovávať k vlastenectvu a ponechať si síce profesionálnu armádu, ale umožniť ľuďom aj dobrovoľnú službu v novovytvorenej národnej garde, ktorá by mala byť „víkendovou“ zábavou.

Globálna ekonomika narazila na svoje hranice a momentálne viac škodí, ako je prospešná. Obávam sa, že jedinou aspoň dočasnou cestou je návrat k lokálnym ekonomikám s prvkami korporatívneho štátu, ako to fungovalo v režime Salazara v Portugalsku. Skrátka jasné podmienky: „Chceš u nás predávať? Tak u nás budeš vyrábať!“

Viem, znie to šialene, ale keď sa pozrieme do budúcnosti a na vývoj civilizácií, už mnohokrát sa stalo, že kultúrne, sociálne a ekonomicky vyspelé spoločnosti a ríše zničili oveľa menej rozvinuté národy a dobyvatelia. Jedným z príkladov je Rímska ríša.

Lukáš Lhoťan je bývalý moslim a autor kníh Islám a islamismus v České republice, Ježíš Kristus a islám či Arménský holocaust – Sto let od plánované genocidy arménského národa 1915 – 2015. Vydal aj knihu Marek z Aviana – patron a štít Evropy: Životopis duchovního obránce Středoevropanů před islamizací. Predtým pôsobil ako redaktor kóšer finančného webu Shekel.cz. Teraz pracuje ako analytik pre Da Vinci Prague Institute, o. s. Od roku 1998 do roku 2010 bol spolupracovníkom predsedu českých moslimov Muneeba Hassana Alrawiho, do roku 2012 členom Moslimskej obce v Brne, absolventom vzdelávacích kurzov o islame saudskoarabskej World Assembly of Muslim Youth a absolventom študijného pobytu v USA The International Visitor Leadership Program (2010).

- Reklama -