Škripek zostra: Kotleba nie je môj pápež, aby ma zaväzoval vo svedomí. ĽSNS je strana bitkárov a krikľúňov

0
Branislav Škripek (Autor: Facebook/ Branislav Škripek)
Čo si myslíte o zákone o interrupciách predloženom ĽSNS?
 
Môj postoj je taký, že podanie zákona nimi je vrcholne špekulatívne a účelové. Nemyslím si, že toto je nejaký úžasný zákon, ktorý treba za každú cenu podporiť, ako niektorí tvrdili v debate, ktorú to vyvolalo v pro-life komunite. Videli sme aj vyjadrenie morálneho teológa pána Víglaša, ktorý jasne hovorí a polemizuje o tom, či je naozaj nutné, aby toto podporil každý veriaci človek, len preto, že ide o snahu znížiť počet potratov.
 
Priatelia, ale zákon o potratoch je špekulácia zo strany kotlebovcov a nie snaha znižovať potraty. Vzali si len takú politickú prikrývku, aby boli akceptovanejší, pretože dobre vedia, ako hlboko sú odmietaní, že majú len nejakú vzdoro-voličskú skupinu a nemajú reálne a zdravé politické ciele. Pre mňa je to fašizujúca skupina. Predovšetkým je jasné, že sa v NR ohľadne hlasov poslancov ani len nepribližujeme možnosti, že by bol podporený celkový zákaz potratov, ale s výnimkami, ktoré tam oni dali, a ešte aj dôvodenie tých výnimiek je neakceptovateľné. 
 
Po druhé, Kotleba nie je môj pápež, aby ma zaväzoval vo svedomí. Po tretie, celý ten návrh zákona je zle postavený. Už len preto, že nie som zástancom toho, aby sme vyhlasovali všeobecné zákazy potratov vtedy, keď sa s tým v spoločnosti ani nedá prísť, a vyvoláva to len hnev a vášne, pretože tomu má predchádzať veľmi dlhá spoločenská aj politická debata, ktorá u nás vôbec nie je dosiahnutá.
 
K čomu by táto debata mala podľa vás viesť?
 
Táto debata má jednoznačne viesť k vysvetleniu postoja nás pro-life zástancov, prečo je potrebné a prospešné pre spoločnosť a chceme, aby sa potraty nerobili. Zároveň treba posunúť pro-life hnutie spôsobom, aby preukazovalo svoju schopnosť pomáhať k tomu, že počet potratov budeme znižovať. To vidím predovšetkým v celkovej,  omnoho vyššej podpore žien, ktoré taký úmysel majú.
 
Prečo ale ako zástanca pro-life postojov odmietate návrh z dielne kotlebovcov?
 
Chce mi niekto tvrdiť, že Kotleba ĽS NS je nejaká pro-life strana? Veď to je strana bitkárov a krikľúňov. Žiadnym spôsobom nemôžu preukázať, že by robili nejaký pro-life program. Viete niekto o tom, že by viedli ľudí k pro-life mysleniu, majú semináre kde učia ľudí, ako správne pristupovať k sexualite, alebo ako správne vychovávať deti? Majú nejaké pro-life poradne? Veľkú figu majú, pretože nič také nerobia.
 
Predovšetkým si nikto z politických komentátorov ani analytikov nevšimol, že kotlebovci toto znova mieria na Rómov. Tvrdia totiž, že potraty sú povolené v prípade znásilnenia, incestu a v prípade ťažkého poškodenia plodu, čiže ak bude plod poškodený, tak ho môžeme odstrániť. Ja sa ale pýtam, či to dieťa, ktoré je počaté zo znásilnenia, alebo je trvalo poškodené, nemá právo na život?
 
Oni tento zákon pravdepodobne okopírovali z Poľska, lenže už má 30 rokov. Spôsob diagnostiky bol však v tom čase oveľa horší ako dnes. Teraz už vieme diagnostikovať aj to, že dieťa bude mať istú deformáciu alebo chorobu, možno leukémiu a už to bude dôvod, aby došlo k potratu. Každé dieťa, nech sa narodí akýmkoľvek spôsobom, je človekom s ľudskou hodnotou.
 
 
Prečo, ale myslíte, že je tento zákon mierený na Rómov?
 
Incesty, znásilnenia a narodenia poškodených plodov sa dejú predovšetkým medzi rómskym etnikom, čiže v tomto kotlebovci znovu iba prejavujú svoj fašizujúci prístup k mysleniu. Oni chcú dokázať ľuďom, že toto je správne, ale nie je to správne. Je to špekulatívny zákon, ktorý nepodáva žiadne pro-life hnutie. Nespolupracujú so žiadnym takým hnutím, nie je o tom známosť, medzi pro-life hnutím a Kotleba ĽS NS. Keby som bol poslancom parlamentu, tak by som sa na hlasovaní o takomto zákone ani len neukázal. Mrzí ma, že vôbec dokázali udržiavať túto tému tak dlho a mrzia ma aj všetci pro-liferi, ktorí tvrdili, že tento zákon treba podporiť.
 
Prečo vás to mrzí?
 
My ako pro-life hnutie sme mali a máme viesť debatu týmto smerom a dokázať ju udržiavať vo verejnom diskurze, ale to nie je iba o podávaní zákonov. Ani pri predchádzajúcom zákone od p. Št. Kuffu a Kvasnicku (o potratoch) sa mi nepáčil spôsob, akým bol podaný, lebo mal byť podaný v spolupráci s pro-life hnutím a teraz zase jeden alebo dvaja politici vyhlásili, že si pripravia svoj zákon, ktorý podajú. Toto ale nie je spolupráca s občianskou spoločnosťou, takto by to nemalo vyzerať.
 
Ak teda prišli kotlebovci podľa vás s týmto zákonom len preto, že ide o populárnu tému, ktorú využili na populistické účely, tak prečo sa o tejto téme nezačala širšia spoločenská diskusia už v minulosti?
 
To, že ide o populizmus, potvrdili už na samotnej tlačovke k návrhu zákona, kde povedali, že sa viac sa staráme o zvieratá ako o ochranu detí. To je veľká lož. Kde vzali, že sa nič nerobí? Ako si dovolí takto trieskať dve na tri? Robilo sa a robí sa stále veľa, treba sa ale pozrieť na prácu tých, čo sa záchrane detí a poradenstvu matkám v núdzi venujú. Nech sa ĽS NS pozrie na to, čo robí pro-life hnutie. Len tak podávať návrhy do národnej rady a vykrikovať: „Poďme to zakázať“, to nie je zmysluplné. Pro-life hnutie všade vo svete je omnoho prepracovanejšie a rozumnejšie v tom, ako k tejto otázke pristupovať. Nemôžem to zužovať na otázku úplného zákazu interrupcií, alebo ponechania súčasného stavu.
 
Ako teda podľa vás k tejto otázke pristupovať?
 
Pro-life hnutie na Slovensku je silné a treba ho podporovať. Politici majú pravidelne spolupracovať s týmito ľuďmi. Stretávať sa s nimi, vytvárať cestu a spoločne rozmýšľať nad tým, čo urobiť, lebo ja som sa zúčastnil vždy iba napätých diskusií o tom, či teda zakážeme potraty alebo nie.
 
V samotnom pro-life hnutí sú dva tábory, ktoré chcú k tejto tematike pristupovať rôznymi spôsobmi. Ja preferujem ten tábor, ktorý má svojich výborných odborníkov a hovorí, že potrebujeme túto tému podávať iným spôsobom a nie 20 rokov starým heslom: „Poďme zakázať potraty“. Práca má byť širšia, výchova lepšia a pomoc ľuďom, ktorí majú problémy pri nečakaných tehotenstvách a podobne, väčšia.
 
A pozor, pro-life hnutie nie je o potratoch, ako niekto stále zužuje túto tému. Pro-life hnutie je hlavne o ochrane ľudského života, ale aj o otázkach o eutanázii, o otazkach užívania antikoncepcie, o dôstojnom zomieraní, o prirodzených metódach plánovania rodičovstva,  ale aj o tom, aby sme nepripustili náhradné materstvo, pretože je to vyrábanie detí pre homosexuálov (alebo aj pre bezdetné páry), ale je to hlavne umelé vyrábanie detí. Je tu potom tiež genetická manipulácia s DNA plodu, čo sú už hlboké a nebezpečné veci. Pro-life hnutie má predsa oveľa širší záber a nie upäté mletie dookola, že treba zakázať potraty za každú cenu.
 
- Reklama -