Pavol Frešo: Župa šliape ako hodinky. Konkurentov nekomentujem. A doprava zdarma? Nie je to žiaden populistický ťah

0
Pavol Frešo (Autor: SITA)

Prečo ste sa znovu rozhodli kandidovať na post bratislavského župana?

Rozhodla asi história. Tým mám na mysli, že za osem rokov prešlo skoro každé jedno hlasovanie okrem piatich, ktoré som musel stiahnuť. V praxi to znamená, že prešlo takmer dvetisíc hlasovaní konsenzom, respektíve všetkými hlasmi.

Po druhé, my sme župu radikálne oddlžili. Zo 46 % klesol dlh župy na 27 % a v tabuľkách nezávislých analytikov sme (ako VÚC, pozn. PL.sk) opakovane na druhom mieste, čo sa týka finančného zdravia.

Dôvod, prečo sme „až“ druhí, je úplne jednoduchý – nemôžeme čerpať eurofondy. Keby sme ich mohli čerpať, tak do dvoch rokov sme na čele a hravo porazíme aj tú Nitru (Nitriansky samosprávny kraj, pozn. PL.sk), ktorá je pred nami.

No a ten tretí dôvod bolo priniesť tomuto mestu a regiónu nejakú veľmi silnú víziu, ktorá nás priblíži na úroveň Amsterdamu, Berlína či Viedne. No a z toho, čo si môžeme dovoliť, je to práve spomenutá doprava zdarma.

Prečo práve doprava zdarma, nie je to stratové?

Lebo to vygeneruje daňové príjmy a na rozdiel od svojich protikandidátov aj hovorím, z čoho zaplatím tieto svoje predstavy a idey. Práve toto považujem za zdroj, z ktorého to zafinancujeme.

Zámerom je totiž motivovať ľudí, ktorí žijú v Bratislavskom kraji, no nemajú tu trvalý pobytu, aby si ho sem prihlásili.

Na vašu adresu však zaznieva aj pomerne ostrá kritika, že župa za posledných osem rokov pod vaším vedením skôr prešľapuje na mieste a k progresu nedochádza, skôr naopak. Čím by ste vyvrátili tieto tvrdenia?

Veľmi jednoducho by som tieto tvrdenia vyvrátil. To, čo robíme v rámci našich plánov, robíme poctivo, pričom budeme robiť aj podrobný odpočet, kde ukážeme, že najlepší duálny systém je na našich stredných školách, ktorého autorom je župa.

Najviac, respektíve najširšie spektrum sociálnych služieb sa objednáva v Bratislavskom kraji, pričom autorom je opäť Bratislavská župa.

To, že sme finančne najzdravší, som už spomínal. Rovnako ako to, že máme najlepšie zastúpenie v Bruseli a aj v rámci vybavovania eurofondov pre BSK. O čom svedčí, mimochodom, aj to, že Bratislavská župa platila na korekciách (pokutách) len 0,3 promile. To je v praxi zhruba osemkrát menej, ako je povolená hranica. Inými slovami  nič.

A posledné, čo poviem, prečo župa naozaj šliape ako hodinky, je fakt, že kedykoľvek niečo potrebujeme a obrátime sa na starostov, tak opakovane v rôznych materiáloch sme pod naše projekty dostali podpisy od všetkých 90 starostov a primátorov.

Vaši kritici však k projektu Doprava zadarmo hovoria, že má ísť len o populistický predvolebný ťah, pričom sa pýtajú, prečo neprišlo na spomenutú víziu bezplatného mestského  a prímestského cestovania už skôr. Napokon v úrade ste už osem rokov…

Hlavne som povedal, že súčasných obyvateľov Bratislavskej župy, ktorí sú prihlásení, to nebude stáť ani cent.

Dane sa nezvýšia ani o cent, len ponúkneme ľuďom dopravu zdarma a cielime predovšetkým na tých, ktorí sú neprihlásení a ktorých tu žije možno až tretina v rámci celého kraja, čo je rečou čísel až možno 300-tisíc ľudí.

Z tohto množstva, keď sa na trvalý pobyt prihlási aspoň 60-tisíc ľudí, tak doprava zdarma bude realitou, pretože zaplatia (na podielových daniach  pozn. PL.sk) ten výpadok aj v meste, aj v celom  kraji.

A keď hovoríme o doprave zdarma, tak tým myslíme integrovanú dopravu, teda trolejbusy, električky, vlaky aj autobusy v rámci celého kraja. No a skôr sa to nedalo uskutočniť práve preto, lebo potrebujeme konsenzus aj s mestom a takéto päťročné obdobie nám dáva možnosť najprv vyhrať s touto témou na župe voľby a potom to, samozrejme, presadiť aj v meste.

Lebo každý kandidát na primátora, keď uvidí, že župa chce dopravu zadarmo, tak si uvedomí, že s tým dokážete vyhrať voľby, a samozrejme, že sa pridá (úsmev).

Takže populizmus to nie je už preto, že peniaze do rozpočtu tento krok prinesie, nie z neho odnesie. 

Čo sa týka samotných župných volieb, koho považujete za svojho najväčšieho súpera v boji o županské kreslo?

Úprimne a diplomaticky povedané, nekomentujem svojich konkurentov. A ak to mám povedať úplne ľudsky – nesledujem ich počínanie. Venujem sa svojmu zberu podpisov a svojej kampani. A keď som len okrajovo prišiel do kontaktu s ich predošlou prácou v oblasti dopravy, tak nejaký názor na nich mám.

Ale že by som ich riešil, to nie. Skôr budem rozdávať ľuďom svoje predvolebné noviny, ponúkať kávu a zbierať podpisy.

Som typ človeka, ktorý hovorí a predstavuje verejnosti svoj program. Keď mi ľudia dajú hlas a budem županom, tak super. Keď nie, v poriadku.

Ale že by som kalkuloval a vysedával po kaviarňach a nejakých politických šíbrov“ do toho ťahal, prípadne komentoval mojich súperov… To nehrozí.

- Reklama -