Bezplatné zdravotníctvo neexistuje! Smer ho sľubuje 10 rokov a ľudia platia stále viac, tvrdí exposlanec Novotný

10.2.2017 6:00

ROZHOVOR Poplatok za ústavnú pohotovostnú službu bude 10 eur, pričom doteraz to bolo 1,99 eura. Zvýši sa aj poplatok za ambulantnú pohotovostnú službu (LSPP) zo súčasných 1,99 eura na dve eurá. Poslanci parlamentu budú o týchto návrhoch rezortu zdravotníctva hlasovať zrejme na aprílovej schôdzi. Návrh si už vyslúžil hlasnú kritiku, pričom jedným z najhlasnejších odporcov je predseda strany ŠANCA, bývalý predseda Výboru NR SR pre zdravotníctvo a poradca expremiérky Ivety Radičovej Viliam Novotný. Parlamentné listy sa ho spýtali, čo mu na návrhu prekáža najviac.

Bezplatné zdravotníctvo neexistuje! Smer ho sľubuje 10 rokov a ľudia platia stále viac, tvrdí exposlanec Novotný
Foto: Archív V.N.
Popis: Viliam Novotný, predseda strany Šanca

Najskôr si, prosím, ozrejmime pojmy: Aký je rozdiel medzi ústavnou pohotovostnou službou a ambulantnou pohotovostnou službou? Ambulantná je najviac na 4 hodiny denne?

Ambulantná pohotovostná služba alebo tiež lekárska služba prvej pomoci (LSPP) je poskytovaná po skončení ordinačných hodín všeobecných lekárov od 16.00 hod. do 7.00 hod. ráno. Je určená pre pacientov, u ktorých došlo k zhoršeniu zdravotného stavu, ktoré si vyžaduje ošetrenie a nevyčká do rána. Pacient je ošetrený všeobecným lekárom pre dospelých, resp. pre deti, alebo stomatológom. Lekári slúžia LSPP na základe určenia samosprávnym krajom. Pacient je ošetrený a poslaný domov. Ak však jeho stav vyžaduje hospitalizáciu, je odoslaný na urgentný príjem nemocnice, kde je v rámci ústavnej pohotovostnej služby (ÚPS) prijatý a liečený.

V čom sa ešte okrem toho, napríklad v rozsahu služieb, líšia?

Z definície vyplýva, že „ľahší“ pacienti by mali chodiť na ambulantnú pohotovosť (LSPP) a „vážnejší“ s predpokladom hospitalizácie do nemocnice (ÚPS). V nemocnici sú k dispozícii kompletné vyšetrovacie a liečebné možnosti. Kým na LSPP je to vlastne ambulancia všeobecného lekára, ako ju poznáme, ktorá je však otvorená popoludní a v noci.

Ústavná pohotovostná služba by mala podľa návrhu ministerstva zdravotníctva stáť 10 eur, pričom doteraz to bolo 1,99 eura, poplatok za ambulantnú pohotovostnú službu sa zdvihne zo súčasných 1,99 eura na dve eurá. Poplatok za pohotovosť sa má zvýšiť na 10 eur. Je to veľa? Nejde teraz o to, kto to navrhuje...

V súčasnosti, keď príde pacient na ambulantnú pohotovosť alebo urgentný príjem do nemocnice, zaplatí za ošetrenie 1,99 eura bez rozdielu. Pôvodne to bolo 60 Sk, po prepočte teda 1,99 eura. Úprava na 2 eurá je len kozmetická a potrebná záležitosť, ušetrí sestričke čas a problém s vydávaním centov. Zaujímavá je otázka 10-eurového poplatku, ak pacient „zneužije“ ústavnú pohotovosť. Týka sa to len urgentných príjmov v nemocnici, lebo na ambulantnej pohotovosti sa navrhuje nemenný poplatok 2 eurá. Svoju logiku to má. Fakt je, že pohotovosti treba riešiť, lebo sa zneužívajú. V praxi to však také jednoduché nebude. Široká verejnosť to bude vnímať ako nové a vysoké poplatky za neodkladnú starostlivosť a nebude to prijímané s nadšením. O to viac, že Smer viac než desaťročie poplatky tvrdošijne odmietal.

Budú za to pohotovosti podľa návrhu rezortu poskytovať niečo navyše?

Tak o tom sa v ministerskom návrhu nehovorí nič.

Môže toto Smer dohnať, že ako ľavicová strana, ktorá robí pre ľudí, zvyšuje cenu za službu v zdravotníctve, hoci odôvodnenie ministra je o potrebe presmerovať pacientov?

Nástup Roberta Fica k moci pred viac ako desaťročím sa nerozlučne spája s bojom proti zdravotníckej reforme Rudolfa Zajaca z rokov 2003 – 2005. Heslá ako „zdravie nie je tovar“ a „obchod so zdravím“ doslova zľudoveli. Jedným z prvých rozhodnutí Ficovej vlády po voľbách 2006 preto bolo zrušenie Zajacových dvadsaťkorunáčok (0,66 eura) a päťdesiatkorunáčok (1,66 eura) ako poplatkov v ambulanciách a nemocniciach. A aj keď „pololegálne“ poplatky v ambulanciách medzitým narastali, Smer odvtedy tvrdil, že zdravotníctvo je bezplatné. Pred poslednými voľbami bola už situácia neúnosná, a tak vláda niektoré poplatky zákonom zakázala, ale situáciu nevyriešila. Poplatkové eldorádo v zdravotníctve pokračuje ďalej. A do toho prichádza minister Drucker s novými poplatkami. Bude zaujímavé sledovať, čo na to povedia ideológovia Smeru, a hlavne ich voliči.

Podľa Novotného pokračuje v našom zdravotníctve poplatkové eldorádo. Zdroj: TASR

Aká suma by bola adekvátna podľa vás?

Najprv musíme v hlavách poraziť mýtus bezplatného zdravotníctva. Súčasné slovenské zdravotníctvo je nastavené tak, že na neobmedzenú spotrebu máme obmedzené zdroje, ktoré je potrebné účelne použiť. Poplatky sú nástroj na reguláciu plytvania a zvyšovanie zodpovednosti pacientov. Bezplatné zdravotníctvo neexistuje! Smer ho sľubuje 10 rokov a ľudia platia stále viac. Štát nemá určovať výšku poplatkov, nechajme to pokojne na samosprávne kraje, aj to len na maximálne výšky. Štát by mal určiť pravidlá, čo je plne hradené z verejného zdravotného poistenia a za čo možno vyberať poplatky. A tiež chrániť zraniteľné skupiny pred vysokými poplatkami. Je to vec spoločenskej dohody.

Päťdesiat až 60 % pacientov podľa výkazov veľkých nemocníc nepatrí na urgentné príjmy. Ako by sa mali presmerovať? Kto by to v nemocnici reálne vykonával?

Fakt je, že pohotovosti treba riešiť, lebo sa zneužívajú. Prečo? Pacient nemusí vedieť, či má ísť na ambulantnú pohotovosť, do nemocnice alebo si zavolať záchranku. Necíti sa dobre, tak hľadá pomoc. Ak by v tom bol väčší poriadok – napr. call centrum, ktoré vás nasmeruje, určite by to odľahčilo pohotovosti od zbytočných návštev. Najväčším problémom sú však pacienti, ktorí radšej prídu v noci, ako by celý deň vysedávali v čakárňach ambulancií. Podľa nedávno zverejneného medzinárodného porovnania európskych krajín (EHCI) sa u nás čaká skoro tri hodiny na vyšetrenie v ambulancii a na niektorých špecialistov aj 7,5 týždňa. Po zrušení poplatkov za prednostné vyšetrenia sa situácia pre pacientov ešte zhoršila. Časenky na určitý čas, motivácia lekárov vyššími platbami od poisťovní za skrátenie čakania pacientov, posilnenie nároku pacienta (koľko máte čakať a koľko doplácať) – to sú riešenia dlhého čakania na zdravotnú starostlivosť. Pacienti by potom mali menšiu motiváciu vyhľadávať pohotovosť. Riešením ministra Druckera sú však len doplnkové ordinačné hodiny za 15- až 30-eurový poplatok. To rieši situáciu pre bohatých, ale nie pre rady čakajúcich. Prepáčte, ale neplatíme si poistenie preto, aby sme museli ísť k zmluvnému lekárovi našej zdravotnej poisťovne za hotovosť!

Pohotovostí je 2,5-násobne viac, ako vyžaduje zákon. Akým kľúčom by sa mali riediť?

No ministerstvo zdravotníctva ich chce tendrovať, aby ich zostala len päťdesiatka. Obávam sa najhoršieho, tender na záchranky z roku 2009 z čias ministrovania Rašiho (Smer) doteraz riešia súdy. Nemáme s tým najlepšie skúsenosti. Otázne je, aké budú kritériá, lebo to najdôležitejšie je dostupnosť pre pacientov. Ak sa ambulantná pohotovosť zavrie, pacienti od 16.00 hod. zahltia urgentný príjem najbližšej nemocnice s teplotami, kŕčovými stavmi či bolesťami zubov a o tom nemocnica nemá byť. Ani prevádzkovanie niektorých ambulantných pohotovostí len na 4 hodiny popoludní nebude zrejme prijímané verejnosťou s nadšením. Nie každý má auto na nočné cestovanie do okresnej nemocnice.

Trebišovská nemocnica Svet zdravia. Zdroj: TASR

Myslíte si, že na to bude reálne politická vôľa?

Som veľmi zvedavý, či Smer pripustí, že pred viac ako desaťročím sa mýlil a bez poplatkov to nejde.

Pohotovosti sú plné agresívnych podnapitých ľudí. Takýmto by mali lekári vysvetľovať zvýšenie z dvoch eur na 10. Nepovedie to k tomu, že nemocnice budú musieť zvýšiť rozpočet na strážnu službu?

Minister Drucker ešte neslúžil na urgentnom príjme v nemocnici. Takže netuší, že oznámiť podnapitým rodinným príslušníkom rómskeho chlapčeka, že so soplíkom mohli počkať do rána na svojho detského lekára, a teda platia 10 eur, je pomerne náročné. Podľa mňa to lekári ani nebudú vyberať.

Ministerstvo chce návrhom rozšíriť okruh osôb, ktoré vôbec nebudú platiť poplatok, čo predstavuje absolútnu väčšinu pacientov, pre ktorých je určená ústavná pohotovostná služba. Spadá sem ošetrenie bezprostredne po vzniku úrazu, rovnako tak ide o poskytnutú zdravotnú starostlivosť v rámci ústavnej pohotovostnej služby v trvaní najmenej dve hodiny. Aký má toto zmysel? Jedna skupina nebude platiť nič, iná, možno aj pre nevedomosť, nielen z lenivosti, zaplatí 10 eur?

Posúdenie, kto má či nemá zaplatiť 2 eurá na urgentnom príjme v nemocnici, je podľa návrhu veľmi sporné. Budú aj takí pacienti, ktorí sa s lekárom budú o odpustenie prieť, resp. odmietnu zaplatiť. Myslím si, že v praxi to nakoniec bude vyzerať úplne inak. Na ambulantnej aj nemocničnej pohotovosti sa bude vyberať od pacientov po 2 eurá, kto nebude mať, tak nezaplatí ako dnes. Pacienti, ktorí budú prijatí do nemocnice, nebudú platiť nič. A 10 eur bude len ako strašiak pre chronických zneužívateľov nemocničných pohotovostí.

Niektoré poplatky u lekárov Smer pred rokom zakázal. Lekári to však obchádzajú. Bolo by lepšie sa zamerať na takúto svojvôľu lekárov v ambulanciách?

Žijeme v právnom štáte, čo nie je zakázané, je dovolené. Zákon určuje, že je možné vyberať poplatky za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré vymenúva, a nič viac. Nezakazuje ani neupravuje iné poplatky. Vláda sa preto roky tvári, že zdravotníctvo je bezplatné. Padla však do vlastnej pasce. Keďže odmietala regulovať „neexistujúce“ poplatky, tie začali lekári kreatívne vytvárať a vyberať. Za podanie lieku, vypísanie žiadanky, skúmavku na krv, ihlu na odber, očkovanie, založenie karty, poskytnutie telefónneho čísla lekára, klimatizáciu... zoznam je dôkazom silnej ľudovej tvorivosti. Pred voľbami 2016 to bolo už neúnosné, a tak vláda niektoré poplatky zakázala. Peniaze od pacientov sa však vyberajú ďalej, poplatky sa len premenovali. Zoznam poplatkov, ktoré možno vyberať, a regulácia ich výšky, ochranný limit na poplatky (tak ako funguje pri liekoch predpísaných na recept) a možnosť neplatiť u lekára vôbec (nechať to na zdravotnú poisťovňu) – to sú riešenia súčasného poplatkového eldoráda. O tom ale ministerstvo zdravotníctva neuvažuje.

Ste lekár košickej nemocnice. Spýtam sa na inú tému. Ako vnímate fakt, že nemocnice môžu mať na začiatku druhého polroka problém s pokrytím zákonom stanoveného nárastu platov lekárov či sestier?

Už minulý rok chýbalo na krytie zákonného zvýšenia miezd lekárov, sestier, ale aj ostatných zdravotníkov a nezdravotníckych pracovníkov 95 miliónov eur. Vláda síce na posledné mesiace roku 2016 pridala do rezortu nejaké peniaze, ale kryla tým len vyššie výpadky príjmov poisťovní. Schválený štátny rozpočet na rok 2017 je pre zdravotníctvo o 100 miliónov eur nižší ako ten predchádzajúci. Zvýšenie miezd tak pôjde na vrub ďalšieho zadlžovania nemocníc.

U vás je situácia aká?

V štátnych nemocniciach pri celkovom dlhu nad 500 miliónov eur to akosi nikomu neprekáža. Čaká sa na avizované oddlženie. Ale stredné a menšie nemocnice môžu mať s nekrytým zvyšovaním miezd existenčné problémy.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Generál Šedivý jasne: EÚ spravila necitlivé kroky. Ukrajinu sme si predstavovali ako štát, do ktorého môžeme invertovať naše predstavy o riadení spoločnosti

18:00 Generál Šedivý jasne: EÚ spravila necitlivé kroky. Ukrajinu sme si predstavovali ako štát, do ktorého môžeme invertovať naše predstavy o riadení spoločnosti

ROZHOVOR „Predstavili sme si Ukrajinu ako štát, do ktorého môžeme invertovať naše predstavy o riaden…