Vyhrážajú sa, dezinformujú, hovorí o vedení Volkswagenu odborár Smolinský

    0
    Predseda Moderných odborov VW Zoroslav Smolinský hovorí k zamestnancom automobilky (Autor: TASR)

    Rozdiel medzi návrhmi Moderných odborov Volkswagen (MOV) a vedenia automobilky Volkswagen Slovakia (VW SK) na zvyšovanie miezd je 120 eur za obdobie 19 mesiacov platnosti novej kolektívnej zmluvy, teda asi 6,30 eura mesačne. Informovala o tom dnes spoločnosť s tým, že odborári zavádzajú štrajkujúcich zamestnancov.

    Súčasťou ponuky zamestnávateľa je aj nový spôsob výpočtu dovolenkového a vianočného príspevku, teda 13. a 14. platu. Ďalej obsahuje novú metodiku, ktorá má pracovníkom zabezpečiť výrazné individuálne zvyšovanie tarifných tried.

    Vedenie tvrdí, že na podobnosť ponúk ho upozorňujú aj samotní zamestnanci, z ktorých mnohí usúdili, že pri takomto rozdiele sa im štrajkovať neoplatí. Firma vyčíslila, že zamestnanci každým dňom štrajku strácajú 75 eur, za štyri dni štrajku je to spolu 300 eur a ak pretrvá aj cez víkend, prídu o ďalších 150 eur.

    „Moderné odbory chcú dosiahnuť svoje percentá. Nám záleží na tom, čo zarobí náš pracovník. Každému zamestnancovi záleží na tom, čo mu príde na účet, odborom očividne záleží na percentách,“ konštatoval predseda predstavenstva VW SK Ralf Sacht.

    Štrajkujúci dnes pred závodom nestoja, víkend strávia doma s rodinami a v plnej sile chcú v prípade neúspešného vyjednávania pokračovať v pondelok. Priemerná hrubá mesačná mzda zamestnancov VW SK je 1 804 eur vrátane všetkých príspevkov, príplatkov a odmien bez zarátania platov manažmentu.

    Moderné odbory Volkswagen (MOV) už vyzvali vedenie automobilky Volkswagen Slovakia (VW SK) na ďalšie rokovanie, na odpoveď čakajú. Štrajkujúci budú cez víkend doma, v plnej sile chcú v prípade neúspešného vyjednávania pokračovať v pondelok.

    „Čo sa týka kolektívneho vyjednávania, určite sa nejako posunie dopredu, lebo obidve strany majú záujem rokovať,“ uviedol predseda MOV Zoroslav Smolinský pre TASR. Ani niekoľko hodín trvajúce 13. kolo kolektívneho vyjednávania vo štvrtok (22. 6.) neprinieslo dohodu medzi vedením automobilky a odbormi.

    Zamestnávateľ ponúka podľa odborárov zvýšenie tarifných tried o 4,5 % od 1. júna do 31. decembra tohto roka a o ďalších 4,5 % od 1. januára 2018 do konca budúceho roka. Zároveň ponúka jednorazovú platbu vo výške 350 eur a v auguste 2018 ďalších 200 eur.

    MOV zamestnávateľovi navrhli od 1. júna tohto do 31. mája budúceho roka nárast o 8,9 % a od 1. júna do 31. decembra 2018 o 5 %. Štrajkujúci zamestnanci sa vyjadrili, že odbory nemajú z požiadavky zvýšenia miezd upustiť.

    Podľa Smolinského počet štrajkujúcich mierne rastie, nový návrh má ušetriť peniaze

    Predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský uviedol, že vedenie sa snaží štrajk ovplyvňovať zavádzajúcimi informáciami. Pre PL.sk doplnil, že ide o miernejšie vyhrážky od nadriadených a isté dezinformácie. „Napríklad sem-tam príde esemeska či telefonát, že štrajk bude ukončený, zamestnávateľ ho ukončil, alebo: Potrebujem ťa na 2 dni v práci a potom štrajkuj ďalej,a tak,“ spresnil.

    Počet štrajkujúcich je podľa Smolinského zhruba konštantný, no odborári majú na rozdiel od vedenia Volkswagenu pocit, že ich skôr pribúda ako ubúda, hoci nie v stovkách ani tisíckach, ale v desiatkach. „Vieme to podľa toho, ako objednávame stravu,“ povedal.

    „My ako odbory vnímame, že tá situácia nevyhovuje nikomu, len, bohužiaľ, musíme využiť naše ústavné právo na štrajk, pokiaľ sa nevieme dohodnúť, takže to využívame,“ dôvodil Smolinský. Podľa jeho slov denne oslovujú vedenie so snahou o konštruktívny dialóg, teda o kolektívne vyjednávanie o podmienkach, aby sa čím skôr mohli začať venovať robote.

    „Aj dnes budeme mať ešte kolektívne vyjednávanie, keď bude potreba, sme tu k dispozícii aj zajtra, aj v nedeľu, takže robíme všetko pre to, aby sme sa dohodli,“ dodal.

    Ďalej uviedol, že v priemernom plate v hrubom 1 800 eur je zahrnutý dovolenkový plat, vianočný plat, bonus za hospodárske výsledky, preplatené nadčasy, zmenové príplatky a rizikové príplatky z celej fabriky. Označil to za fiktívne číslo používané na porovnanie ekonomických ukazovateľov jednotlivých odvetví, ako napríklad strojársky, hutnícky či sklársky priemysel. „Ale nie je to niečo, čo fyzicky tí ľudia dostávajú. Čiže aj keď je to pravda, je to svojím spôsobom viac-menej taký zavádzajúci aspekt pre ľudí, ktorí sa v týchto výpočtoch nevyznajú,“ vysvetlil.

    Reálne platy sa môžu podľa neho pohybovať v rozpätí od 680 do 1 300 až 1 500 eur mesačne, záleží na tom, akú prácu zamestnanec vykonáva, ako dlho pracuje a podobne.

    Smolinský zároveň uviedol, že majú pre fabriku pripravený ďalší návrh, vďaka ktorému podľa jeho slov Volkswagenu dokonca ušetria peniaze. 

    Zvýšenie taríf podľa Smolinského zabezpečí zamestnancom do budúcnosti pravidelnejší rast a istotu, pravdepodobne však zvýši mzdové náklady zamestnávateľa. Smolinský pripomína, že na začiatku rokovaní bol rozdiel medzi pozíciami vedenia a odborárov omnoho väčší a vkladá nádeje do nového návrhu MOV.

    - Reklama -