Vedenie chce určovať, či zamestnanec môže byť chorý. Takto vidí praktiky vo Volkswagene odborový predák. Hrozí štrajk?

20.4.2017 11:00

V bratislavskom Volkswagene to opäť začína vrieť. V hre sú platy a vyjednávanie medzi odborármi a vedením podniku. Zatiaľ nechce ani jedna strana ustúpiť. O čo ide odborárom? Koľko by chceli pridať a prečo, vysvetľuje predseda nových Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský.

Vedenie chce určovať, či zamestnanec môže byť chorý. Takto vidí praktiky vo Volkswagene odborový predák. Hrozí štrajk?
Foto: SITA
Popis: Volkswagen
V automobilke sa kolektívne vyjednávanie o pracovných a platových podmienkach zamestnancov obnovilo na konci marca po bezmála dvojmesačnom prerušení. Umožnilo to predbežné stanovisko rozhodcu v spore dvoch odborových organizácií o reprezentatívnosť v podniku. MOV zastupujú viac ako polovicu z celkového počtu 12 300 zamestnancov. Znamená to, že najskôr sa malo uzrejmiť, ktoré odbory sú na vyjednávanie oprávnené?

Po tom, ako nás OZ KOVO dalo do likvidácie, väčšina členskej základne prešla k nám. Pred tým, ako sme začali vyjednávať, sme mali 7 500 členov a keďže politika KOVO je zahmlievať o počtoch, muselo vedenie podniku vyzvať ministerstvo práce o zasiahnutie, o pozíciu rozhodcu. A to rozhodlo, ktorá odborová organizácia je majoritná. KOVO to zbrzdilo dva mesiace úplne zbytočne, lebo každý vedel, ktorá organizácia má väčšinu. Nakoniec rozhodca rozhodol v náš prospech a mohli sme obnoviť vyjednávanie. 

Podľa vás, Moderných odborov, vedenie VW SK postupuje v kolektívnom vyjednávaní s absolútnym nepochopením súčasnej situácie v podniku a stavu pracovných a platových podmienok zamestnancov. Čo tým presne myslíte?

Napríklad to, že všetci, teda odbory, vedenie, vieme, že budeme potrebovať nových zamestnancov. Vieme, že nás čakajú ťažké chvíle nábehov nových vozidiel, potrebujeme teda kvalifikovaných ľudí a vedenie sa tvári, že nechce ani pripustiť takéto naše potreby a viac-menej to vnímam ako infantilnú hru niektorých členov vedenia, lebo si neuvedomujú, čo môžu spôsobiť takýmto naťahovaním. Ale čo ma mrzí, je aj to, že sa v poslednom čase stretávam s diskrimináciou zamestnancov a nielen platovo, ale aj s nejakými podmienkami, keď si vedenie pomaly určuje, či napríklad zamestnanec vôbec môže byť chorý. A keď ochorie, nedáme mu osobné ohodnotenie. To sú vážne veci. 

Aké platové zvýšenie navrhuje vedenie?

Zatiaľ po dva a pol percenta, prvýkrát na rok 2017, druhýkrát začiatkom budúceho roku. 

Aký je dnes priemerný plat zamestnanca v bratislavskom Volkswagene?

Zhruba okolo 1790 až 1830 eur. Závisí to aj od toho, koľko nových zamestnancov sa naberá.

Vy navrhujete zvýšenie tarifných tried o 16 percent. Odkedy? Ak od začiatku roka 2017, ako to bude s doplácaním za prvé mesiace?

Môže sa to kompenzovať jednorazovou platbou alebo by sme to mohli vypýtať od KOVO, keď to vyjednávanie pribrzdili. 

Aké sú tendencie pri platoch v celom koncerne VW? Je tých vašich 16 percent niečo výnimočné?

Európska únia je Európska únia. To, že sme kedysi boli lacná pracovná sila, bol fakt. Ale dnes už nie sme. Sme kvalifikovaní, stabilní, flexibilní. Ľudia na Slovensku vytvárajú najväčší zisk pre celý koncern, mali by byť aj adekvátne ohodnotený. Vyrábame najdrahšie produkty, päť značiek. Aj to je jeden z dôvodov a uvedomujú si to aj ľudia v koncerne a držia nám palce. 

Keď si to premietneme na eurá, o akých požiadavkách hovoríme?

Pri niektorých triedach je to 150 až 200 eur.

Ak v najbližšom kole kolektívneho vyjednávania, ktoré sa uskutoční vo štvrtok, nenastane pozitívny posun v prospech zamestnancov, bude kolektívne vyjednávanie z vašej strany pozastavené. Čo to presne bude znamenať pre zamestnancov? Ostanú doma alebo...?

Nie, musíme postupovať podľa zákona o kolektívnom vyjednávaní, znova budeme musieť osloviť ministerstvo práce, ktoré pošle sprostredkovateľa, ten rozhodne, potom môže byť postup, že budeme rešpektovať jeho rozhodnutie alebo budeme trvať na svojich požiadavkách. A keď to príde až tam, hrozí ten štrajk. 

Časovo by to kedy prichádzalo do úvahy?

My chceme v každom prípade všetko ukončiť najneskôr do júna. 

Hovorili ste o potrebe nových zamestnancov, o nábehoch novej výroby. Zamestnávate aj pracovníkov zo zahraničia? Akú skúsenosť s nimi máte?

Nemáme problém, koncern funguje veľmi solidárne. Teraz napríklad máme 800 ľudí z Maďarska z Audi na výpomoc. Tam majú zníženú produkciu, my ich potrebujeme, tak sú u nás. Ale rozhodne to budeme musieť riešiť. Zaúčať nových zamestnancov počas nábehov sa prosto nedá, potrebujeme kvalifikovaných ľudí.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: Ľudovít Kusal
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Ďalšie články z rubriky

Škandál pred voľbou šéfa RTVS. Unikli mzdy topmanažérov!

18:40 Škandál pred voľbou šéfa RTVS. Unikli mzdy topmanažérov!

Niektoré redakcie slovenských médií dnes údajne obdržali informácie o mzdách a odmenách vrcholového …