V NDS preverujú až 40 zmlúv neefektívnych pre štát. Hasím, čo sa dá, vraví nový šéf Auxt

    0
    Róbert Auxt (Autor: Archív R. A.)

    Nový dočasný generálny riaditeľ NDS Robert Auxt je vo svojej funkcii iba krátko, od odvolania bývalého riaditeľa Milana Gajdoša. „Som tu iba mesiac a hasím, čo sa dá. Snažíme sa dopátrať pravdy a chceme čo najskôr informovať verejnosť o našich zisteniach,“ vyjadril sa Auxt, ktorý považuje obvinenia za vážne, a preto k nim pristupuje zodpovedne.

    Minulý týždeň založil Auxt v NDS špeciálne oddelenie, ktoré „bude posudzovať zmluvy na základe value for money (hodnota za peniaze). Tu sa chceme sústrediť na hospodárnosť celej NDS vrátane investičných, ako aj prevádzkových nákladov,“ vyjadril sa Auxt a dodal, „vidíme tu nejaké nedostatky.“ Počas svojho šéfovania NDS chce v rámci právnych krokov dať do poriadku aj niektoré zmluvy.

    Ako informujú Aktuality.skgenerálny riaditeľ hovorí o tom, že situácia v NDS je na hrane krízového manažmentu. Vyžiadala si už dve personálne zmeny, keď zo svojich funkcií boli odvolaní šéf NDS a šéf ekonomického úseku. Dodáva, že: „Momentálne zadržiavam zhruba 40 zmlúv, ktoré môj tím analyzuje.“ Vysvetľuje, že ide o zmluvy, ktoré už prebehli, sú v realizácii, ale nachádzajú sa tam aj také, ktoré sú v plánovaní.

    Auxt ďalej uvádza, že „na dostavbu všetkých plánovaných úsekov rýchlostných ciest a diaľnic treba zhruba 20 miliárd eur“. Vláda však dala do programového vyhlásenia, že vystavia viacero rýchlostných komunikácií. V takomto prípade má NDS tri možnosti financovania. „Zo štátneho rozpočtu, eurofondov alebo cez PPP projekty. Z rozpočtu veľa peňazí nedostávame, eurofondy sú z veľkej časti už vyčerpané a zostávajú PPP projekty, ktoré vytvárajú dlh po dokončení daného projektu,“ približuje Auxt.

    Taktiež tvrdí, že peniaze chce investovať čo najefektívnejšie, „To znamená, aby sa stavali komunikácie tam, kde aj budú najviac využívané. Najväčšia dopravná intenzita je v okolí veľkých miest,“ vyjadril sa Auxt, ale rovnako dodáva, že nezabúda ani na okolie Prešova, „kde je zrejme najhoršia dopravná situácia na Slovensku“. K odľahčeniu dopravy v hlavnom meste by mohol pomôcť tunel popod Karpaty, ale tiež prepojenie Žiliny a Martina diaľnicou, pričom by vznikol významný priemyselný región.

    - Reklama -