Učiteľka z Viedne o deťoch prisťahovalcov: Nevedia používať nožnice alebo lepidlo. Nemajú ani jednu knihu, nikdy nevideli slimáka

    0
    Sýrsky chlapec s malou sestrou čakajú v tranzitnom tábore v Macedónsku na prevoz do Rakúska (Autor: SITA)

    Učiteľka z viedenskej školy poskytla pod prísľubom anonymity rozhovor rakúskej televízii, v ktorom sa sťažuje na nedostatky v rakúskom školstve. V Rakúsku žije asi 8,6 milióna obyvateľov, pričom podľa odhadov tvoria moslimovia takmer desať percent. Medzi deťmi v škôlkach a na školách je potom zastúpenie moslimských prisťahovalcov ešte vyššie. Mnoho detí však nehovorí po nemecky ani doma s rodičmi, a tak sú ich vyhliadky na štúdium a uplatnenie sa na pracovnom trhu mizivé.

    O tejto problematike hovorila spomínaná viedenská učiteľka pre televíziu ORF. „Tretina študentov vôbec nie je schopná sledovať moju výučbu, pretože jednoducho nevie po nemecky. Ďalším problémom sú neospravedlnené hodiny. Keby to bolo na mne, stanovila by som hranicu počtu neospravedlnených hodín a po jej prekročení by som rodinám týchto detí odobrala sociálnu podporu,“ navrhuje pedagogička, ktorá si z profesijných dôvodov nepriala zverejniť svoje meno.

    Ako konštatuje denník Kronen Zeitung, prípad viedenskej učiteľky nie je v krajine vôbec ojedinelý. „Podľa nedávno uverejnenej správy nemôže tretina študentov a žiakov naplniť svoj vzdelávací potenciál, pretože ich rodičia majú nízke vzdelanie alebo vôbec nehovoria po nemecky,“ uvádza rakúsky denník a cituje učiteľku, ktorá sa sťažuje aj na nedostatočnú podporu zo strany sociálnych pracovníkov.

    „Problematické nie sú len deti z prisťahovaleckých rodín, ale aj deti, ktoré sa už narodili v Rakúsku. A drvivá väčšina z nich pochádza z tureckých rodín. Nielenže nehovoria po nemecky, ale ich rodičia sa ani nesnažia, aby sa to zlepšilo. A tým deťom často chýbajú aj základné zručnosti. Niektoré ani nevedia používať nožnice alebo lepidlo. Mnohé z nich nemajú ani jednu knihu, nikdy nehrali klasické školské hry a nevideli na vlastné oči napríklad slimáka.“

    V závere rozhovoru zasadila nemenovaná učiteľka z Viedne štátnemu školskému systému tvrdý úder. Poradila rodičom, aby dali radšej svoje ratolesti na súkromnú školu. „Ak sú vaše deti nadané alebo aspoň ,štandardné‘ a chcú sa ďalej rozvíjať, radšej ich dajte na súkromnú školu. Ja osobne im vo svojej triede v súčasnej situácii, bohužiaľ, nemôžem ponúknuť adekvátnu výučbu.“

    - Reklama -