SNS chce zrušiť vlaky zadarmo pre poslancov. Vyzeráme už ako nejakí trestanci. Ak by sme si nosili do parlamentu toaletný papier, ušetrili by sme viac, zaznelo

    0
    Predseda NR SR Andrej Danko dáva pokyn ministerovi dopravy Árpádovi Érsekovi, aby vypravil prvý vlak InterCity ZSSK do Košíc z Hlavnej železničnej stanice v Bratislave 11. 12. 2016 (Autor: TASR)

    Slovenská národná strana nesúhlasí s bezplatnou vlakovou dopravou pre poslancov Národnej rady (NR) SR. Bude trvať na tom, aby si každú cestu vlakom hradil každý poslanec z vlastného vrecka.

    „Nie je možné, aby poslanci využívali vlaky zadarmo. Musíme zrušiť takýto papalášizmus. Budú si riadne hradiť prepravu z vlastných peňaženiek ako každý občan Slovenskej republiky, ktorý má povinnosť si platiť cestovné. Poslanci SNS nikdy nebudú bezplatne používať prostriedky osobnej železničnej dopravy a nebudú zadarmo využívať žiadne dopravné služby. Sme aj zato, aby sa konečne urobil poriadok s odmeňovaním ústavných činiteľov či manažérov štátnych podnikov,“ vyjadril sa predseda poslaneckého klubu SNS Tibor Bernaťák.

    Národniari budú preto presadzovať, aby sa takéto „nenáležité“ výhody zo zákona odstránili a aby sa táto výnimka zrušila. Podľa platného zákona o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov môžu totiž v súčasnosti poslanci bezplatne využívať prostriedky osobnej železničnej dopravy.

    SNS v tejto súvislosti konštatuje, že si jej poslanci budú hradiť prepravu vlakom z vlastných peňaženiek, rovnako ako bežný občan, ktorý má povinnosť platiť si cestovné. „To znamená, že nikdy nebudú bezplatne používať prostriedky osobnej železničnej dopravy a nebudú zadarmo využívať žiadne dopravné služby,“ uvádza sa vo vyjadrení SNS.

    Číž: Ako poslanci nepotrebujeme zadarmo vlaky

    Podpredseda poslaneckého klubu Smer-SD Miroslav Číž si myslí, že návrh z dielne SNS nie je dostatočne konzistentný. „Ja som využil vlak jedinýkrát v živote a to do Košíc. Celý svoj život chodím inak zo Štiavnických Baní do práce autom. Zdá sa mi to však necitlivé vo vzťahu k poslancom z východu, ale aj tak 99 percent poslancov chodí autami. Za štyri roky najazdíte pracovne aj štyridsaťtisíc kilometrov, to sa však nespomína,“ povedal Číž s tým, že práca poslanca je podľa neho prácou vo verejnom záujme a preto by sa mali brať do úvahy aj osobitné charakteristiky s ňou spojené.

    „Náhrada cestovného je tradičná a je samozrejmá všade v okolitých krajinách, pričom ju nikto nespochybňuje. My ako poslanci nepotrebujeme zadarmo vlaky, ale pokiaľ niekto vykoná pracovnú cestu a predloží lístok, tak v takom prípade sa musíme rozprávať o jeho preplatení,“ uzavrel smerák Číž.

    Vyzeráme už ako nejakí trestanci, tvrdí Jakab

    Pre Eleméra Jakaba, ktorý je podpredsedom poslaneckého klubu Most-Híd, nie je problém, ak nebudú mať poslanci vlaky zadarmo. „Naposledy som išiel vlakom pred tridsiatimi rokmi, takže vlaky zadarmo som ako poslanec nevyužil ani raz a to platí aj pre autobusovú dopravu. Do parlamentu chodím autom na vlastné náklady,“ ozrejmil Jakab s tým, že ešte nevie, či by podporil spomínaný návrh SNS.

    Už sme zrušili aj priestupkovú imunitu a už vyzeráme, my poslanci, ako nejakí trestanci. Nikdy som nevyužil ani priestupkovú imunitu a ani vlaky zadarmo. Na druhej strane si myslím, že to nikomu neprekáža a iba pár poslancov to za život využije. Nemyslím si však, že by vlaky zadarmo pre poslancov boli paplášizmus, ako tvrdí SNS. Každý poslanec sa snaží robiť svoju robotu svedomite a dať do toho maximum. Výhody poslancov nie sú nejaké extra v porovnaní s inými štátmi,“ uzavrel Elemér Jakab z Mosta-Híd.

    Podpredseda SNS Jaroslav Paška však iniciatívu svojej strany obhajuje. „Myslím si, že je to celkom logický námet, pričom to budeme riešiť v súvislosti s odmeňovaním ústavných činiteľov. V rámci tých benefitov by bolo možno aj dobré nájsť mechanizmy na zdanenie paušálnych náhrad,“ uviedol Paška s tým, že on sám vlakom nejazdí.

    Kritiku opozície Paška odbil slovami: „Keď nikto z poslancov nechodí vlakom, tak je tento benefit nepotrebný. Z tohto pohľadu si preto myslíme, že ak by sa niekto cítil veľmi dotknutý, tak sa dá zvážiť jeho názor, ale je otázka, či majú železnice dopravovať poslancov zadarmo zo zákona, alebo si môžu poslanci uplatniť nárok za cestu cez paušálne náhrady.“

    Robiť okolo tejto témy nejaké mexické vlny je nepatričné, myslí si Galko

    Ľubomír Galko z najsilnejšej opozičnej strany SaS by nemal, ako vraví, problém s podporou zrušenia vlakov zadarmo, lebo ani nevedel, že takúto možnosť poslanci majú. „Tým, že som zo Stupavy, tak vlaky nevyužívam. Na druhej strane to vnímam od SNS ako snahu odkloniť pozornosť verejnosti od škandálov, v ktorých táto strana lieta, či už na ministerstve obrany, alebo inde. Robiť okolo tejto témy nejaké mexické vlny je nepatričné, zvlášť od strany, ktorá necháva kopec peňazí vyletieť hore komínom. Papalášizmus je niečo iné,“ uzavrel Galko.

    Líder Obyčajných ľudí Igor Matovič pripomenul, že OĽaNO rovnaký návrh už predkladalo pred pár rokmi. „Je to taká klasická ´dankovčina´. Samozrejme, že je to blbosť, aby mal poslanec vlak zadarmo a obávam sa, že ľuďom týmto iba zalepia oči a za pár mesiacov si zvýšia platy a popri tom ešte rozkradnú 1,2 miliardy na obrnené transportéry. Veľa hlúpych ľudí sa však bude vytešovať, ako to s nimi Danko dobre myslí,“ povedal Matovič.

    Ak by si poslanci nosili toaletný papier, ušetrili by sme viac, spustil Kollár

    Boris Kollár, šéf hnutia Sme rodina tvrdí, že nepozná poslanca, ktorý by chodil do práce vlakom. „Táto koaličná vláda štandardných politikov darovala vlaky zadarmo státisícom ľuďom a teraz zrazu predsedovi parlamentu prekáža, že nejaký poslanec môže ísť vlakom zadarmo. Bavíme sa tu pritom o zanedbateľnej sume, ak pár poslancov ide raz za rok vlakom. Očakával by som od SNS, že prinesie niečo zmysluplné, a nie takéto hlúposti,“ uviedol poslanec Kollár.

    Už očakávam len to, že povedia, že by si poslanci mali nosiť toaletný papier do parlamentu, pretože pri toaletnom papieri by pán Danko ušetril viacej peňazí ako pri zastavení vlakov pre poslancov. Ak si ľudia musia nosiť toaletný papier do nemocníc, tak som za to, aby si aj poslanci nosili svoj kotúčik, pretože to stojí národný rozpočet viacej ako vlaky pre poslancov,“ dodal ironicky Boris Kollár.

    Uhrík: Stačí sa prísť pozrieť do parlamentnej garáže, aké sú tam autá

    Poslanec ĽSNS Milan Uhrík je za podporu návrhu, ktorý by zrušil cestovanie vlakom zadarmo pre poslancov, ale aj podľa neho žiaden poslanec vlakom nechodí. „Ak nejaký poslanec ide aj vlakom, tak to len preto, aby sa ukázal. Reálne nikto vlakom nechodí. Stačí sa prísť pozrieť do parlamentnej garáže, aké sú tam autá. Je to populistický nezmysel,“ povedal o návrhu SNS Uhrík.

    Podľa politického analytika Jána Baránka ide skôr iba o symbolické gesto. „Nemá to žiaden priamy dosah na ekonomiku, pretože poslancov je 150 a nie každý chodí vlakom. Určite však vlak zadarmo nie je paplášizmus. Je to nadštandardné využívanie niektorých výhod a zastaviť papalášizmus by malo zmysel skôr vtedy, ak by sa napríklad ústavní činitelia nevozili v autách luxusných značiek,“ uzavrel analytik.

    - Reklama -