Režisérka Nvotová: Slovensko je prehnité, slovenská politika má brutálne korene korupcie

    0
    Režisérka Tereza Nvotová (Autor: Reprofoto (HNonline))

    Na pietnom pochode v Bratislave za zastreleného novinára Jána Kuciaka a jeho priateľky sa Nvotová osobne zúčastnila. „Vždy som vedela, že na Slovensku nie je dokonalá demokracia, preto som točila aj film Mečiar. Nefunguje tam veľa vecí, ale že sa vrátime do čias, keď mafia rozhodne, že ukončí niečí život, pretože píše články, to mi nenapadlo,“ uviedla.

    Keď točila film o Mečiarovi, často sa jej ľudia pýtali, či sa nebojí. Vtedy si z toho podľa svojich slov robila srandu a hovorila, že nie sme predsa v deväťdesiatych rokoch. Bezpečnosť pri natáčaní nijako zásadne neriešila. „Nerobím ani veľkú investigatívu, ale tá dvojnásobná vražda bol pre mňa šok,“ povedala s tým, že bola veľmi optimistická a situácia je pritom oveľa horšia. „Slovensko je prehnité. Nikomu nenapadlo, že má slovenská politika také brutálne korene korupcie a je naviazaná na taliansku mafiu,“ dodala v rozhovore pre Lidové noviny.

    Sama sa vraj musí pýtať, čo by sa stalo, keby k týmto vraždám nedošlo. „Ľudia sú čoraz viac apatickí. Napríklad poradkyňa Fica Mária Trošková sa riešila v médiách už v minulosti, keď ako bývalá kráľovná krásy získala miesto za nejasných okolností a bez kvalifikácie,“ uviedla s tým, že ľudia na Slovensku vedia, že sa neustále diali podvody so štátnymi zákazkami a novinári odkrývali kauzy, v ktorých figurovala vládna strana Smer. Slováci vraj korupciu vnímajú, ale štát je podľa nich stabilný a Slovensko v EÚ.

    Ale Česi aj Slováci podľa jej slov len sedia pri pive a nadávajú na politiku namiesto toho, aby išli voliť. „Myslia si, že to bude samospádom fungovať aj bez nich,“ povedala s tým, že dúfa, že dvojnásobná vražda na Slovensku niečo zmení a otvorí ľuďom oči. A nie je to vraj vec, ktorá sa týka len Slovenska. „Sloboda slova je ohrozená aj tu,“ dodala.

    Film Mečiar získal cenu Trilobit a práve vstúpil do českých kín. Na jeho natáčanie vraj nebolo ťažké expremiéra Vladimíra Mečiara prehovoriť. „Nepresviedčala som ho, rozhodol sa sám. Zaujímalo ma, čo bolo medzi riadkami, ako sa správa, myslí, čím sa obklopuje,“ spresnila s tým, že film môže často všeličo v spoločnosti zmeniť.

    Než totiž išiel do kín film Mečiar, bol tu aj hraný film o únose syna niekdajšieho prezidenta Kováča, ktorý mala zjavne na svedomí tajná služba. „Film spustil demonštrácie, ktoré boli príčinou zrušenia Mečiarových amnestií, ktoré bránili prešetreniu prípadu. Pritom Fico dovtedy tvrdil, že ich zrušenie nie je možné, a zrazu to išlo,“ povedala režisérka, ktorá chce ľuďom dávať informácie, o ktorých možno ešte nevedeli. Preto robí témy, s ktorými má spoločnosť problém.

    Ďalej však poznamenala, že všetko funguje obmedzene. Debata, ktorá sa napríklad rozbehla na Slovensku okolo zákona o násilí páchanom na ženách, bola podľa režisérky nechutná. „Chcelo sa mi až zvracať, vraj útočí na naše tradície. Pritom Špinu, ktorá je o sexuálnom násilí, videlo v slovenských kinách päťdesiattisíc ľudí,“ doplnila návštevnosť svojho prvého hraného filmu, ktorý má osem nominácií na Českého leva vrátane kategórií najlepšia réžia a najlepší film. „Chcela som ľuďom ukázať, čo sa obeti znásilnenia deje, ukázať niečí príbeh zvnútra,“ dodala.

    Vo filmovej brandži sa sexuálne násilie riešilo najmä v rámci kampane #MeToo, podľa režisérky túto kampaň vnímali Česi na rozdiel od Američanov dosť odlišne. „V Amerike je ten pohľad iný, tu mám pocit, že sa žiadna kampaň neodohrala. Naša spoločnosť na takú diskusiu nemá,“ povedala Nvotová, podľa ktorej o tom svedčí aj obviňovanie obetí Mirkou Spáčilovou alebo tričko Je suis Weinstein, ktoré mal režisér Jiří Strach. „Túto hnusnú reakciu som nepochopila. Miestne médiá navyše celú kampaň banalizovali, počuť bola hlavne kritika, a tak nikto nevyšiel von so svojím príbehom,“ dodala.

    To, prečo boli uvedené reakcie na kampaň #MeToo také jednoznačné, si režisérka vysvetľuje tým, že v našich končinách ľudia väčšinou berú obťažovanie ako normálnu a legitímnu vec. „Chlapom v strednej Európe by malo dôjsť, že na oplzlé reči, tľapkanie po zadku a ešte horšie obťažovanie žiadnu ženu nezbalia,“ uzavrela režisérka.

    autor: nab

    - Reklama -