PRIESKUM Až dve tretiny Slovákov si privyrábajú na brigádach a vedľajších úväzkoch

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: TASR)

    Najčastejšie si na brigádach privyrábajú ľudia vo veku 18 až 26 rokov (58 % respondentov) a vo veku 27 až 35 rokov (51 %).

    Absolútna väčšina volí skôr príležitostný zárobok formou nárazových brigád. Pravidelne si privyrábajú o niečo viac muži, pri príležitostných brigádach sa pomer prakticky vyrovnáva (50 % žien oproti 51 % mužov).

    Brigády sú pravidelným zárobkom pre viac než pätinu (21 %) obyvateľov Žilinského kraja, najmenej ľudí (11 %) si pravidelne privyrobí v Trnavskom kraji, kde si však zároveň najviac (58 %) ľudí privyrába príležitostne.

    “Brigády a ďalšie príležitostné alebo pravidelné zárobky sú dôležitým zdrojom financií pre značnú časť Slovákov v produktívnom veku.

    Spolovice ide o nárazové brigády, veľmi časté sú však aj vedľajšie pracovné pomery formou dohody o vykonaní práce. Veľa našich klientov si napríklad privyrába roznášaním novín či letákov, alebo rôznymi sezónnymi prácami, aby dokázali skôr splatiť svoje dlhy,” hovorí Markéta Kolářová zo spoločnosti KRUK.

    Hlavným dôvodom brigád a ďalších zárobkov je získanie financií na pokrytie základných životných potrieb (30 % respondentov s vedľajším príjmom).

    Nasledujú zárobky určené na koníčky a rôzne voľnočasové aktivity (19 %) a brigády s cieľom splácať dlhy (17 %). Na základné životné potreby si privyrábajú skôr ženy (32 % oproti 27 % mužov).

    V prípade brigád na financovanie koníčkov je pomer medzi ženami a mužmi opačný (15 % žien oproti 24 % mužov).

    Ďalší príjem pre naplnenie základných životných potrieb vyhľadávajú najviac obyvatelia Nitrianskeho kraja (43 %), najmenej ľudia z Bratislavského kraja (21 %).

    Rozhodujúcimi faktormi pri voľbe brigády sú najmä výška mzdy (33 % brigádnikov) a náplň práce (27 %). Ženy výrazne uprednostňujú mzdu (41 %), zatiaľ čo muži skôr náplň práce (26 %). Obsah práce zaujíma predovšetkým ľudí starších ako 45 rokov, vysokoškolákov a obyvateľov Bratislavy.

    - Reklama -