Nájdu sa aj takí, ktorí si lepia papierik s PIN-om priamo na kartu, hovorí klientský ombudsman. Toto by ste obsluhe nikdy nemali dovoliť

    0
    Ilustračná snímka (Autor: unsplash.com)

    Nielen na Slovensku je bežné, že ľudia si píšu PIN ku svojej platobnej karte na rôzne miesta.

    Debetnú alebo kreditnú kartu nespúšťajte z dohľadu

    Nájdu sa aj takí, ktorí si lepia papierik s PIN-om priamo na kartu alebo si ukladajú štvormiestny kód do mobilu pod názvom PIN, čo prípadným zlodejom mimoriadne vyhovuje.

    “Ak sa nechcete stať obeťou podvodníkov a nemať zbytočne pokazené sviatky, vo vlastnom záujme dodržiavajte aspoň tieto jednoduché pravidlá a to nikdy nehovorte svoj PIN cudziemu človeku, snažte sa si ho zapamätať a radšej si ho nikam naznačte a už vôbec nie na platobnú kartu,” radí ombudsman klientov spoločnosti Home Credit Miroslav Zborovský.

    Pri platbe kartou podľa neho v ktoromkoľvek kamennom obchode alebo reštaurácii prostredníctvom bežne rozšíreného POS terminálu, nikdy by jej majiteľ nemal spúšťať svoju debetnú alebo kreditnú kartu z dohľadu.

    Napríklad v reštaurácii sa môže stať, že čašník by chcel odísť s kartou niekam „dozadu“, kde majú platobný terminál. Podobná situácia sa môže stať aj v predajni.

    “Nič také v žiadnom prípade nepripusťte a s kartou obchodníkovi či obsluhe nedovoľte odísť nikam, kde nebudete mať svoju kartu plne pod kontrolou. Dotyčnému oznámte, že pôjdete osobne so svojou kartou priamo k terminálu a tam zaplatíte,” zdôrazňuje ombudsman.

    Nikdy nereagujte na emaily, ktoré vyzývajú k zmene hesiel

    Čoraz viac Slovákov v dnešnej dobe kupuje darčeky, ale aj bežný spotrebný tovar na internete. Aj tu sa ľahko môžu stať obeťou podvodníkov a prísť tak o peniaze. Odporúča sa nakupovať len v overených e-shopoch.

    Overiť si ich možno zadaním do bežne využívaného vyhľadávača a tam si pozrieť počet recenzií, ako aj hodnotenia e-shopu od užívateľov.

    Pokiaľ sa platí za objednaný tovar priamo na internetovej stránke (zadávate číslo karty, jej platnosť, držiteľa a CVC kód) je dobré skontrolovať si v prehliadači, či má stránka v adrese „https“ a či je tam aj ikonka s visiacim zámkom alebo kľúčom.

    To znamená, že ide o zabezpečenú platobnú bránu. Podvodníci nezriedka používajú aj tzv. phishing, kde sa snažia od ľudí vylákať citlivé údaje.

    “Nikdy preto nereagujte na emaily, ktoré vyzývajú k zmene alebo k prezradeniu prístupových kódov a hesiel, prípadne aj údajov z platobnej karty. Prevádzkovateľ kariet nikdy tieto praktiky nepoužíva. Zmeny je možné robiť iba v aplikáciách prevádzkovateľov alebo v bankomate, nikdy sa neposielajú mailom,” konštatuje ombudsman.

    - Reklama -