Na cestách často zabíjajú mladí, ministerstvo vnútra chce zakročiť. Získať vodičák už zrejme nebude také jednoduché

14.9.2017 10:05

Každé tretie úmrtie na cestách spôsobia čerství vodiči do 25 rokov. Ministerstvo vnútra preto pripravuje novú legislatívu, ktorá má tento desivý trend zvrátiť. Získať vodičák už zrejme nebude také jednoduché.

Na cestách často zabíjajú mladí, ministerstvo vnútra chce zakročiť. Získať vodičák už zrejme nebude také jednoduché
Foto: TASR
Popis: Ilustračná foto.

Nová legislatíva z dielne rezortu vnútra má podľa informácií denníka Pravda zaviesť jednak psychotesty pre mladých ľudí ešte pred získaním vodičského preukazu, ale aj povinné preškolenia v prípade, že spáchajú vážny dopravný priestupok. Tie by sa vzťahovali na čerstvých vodičov, ktorí majú vodičské oprávnenie kratšie ako 2 roky.

Rovnaký systém preškoľovania po spáchaní priestupku majú mnohé európske krajiny vrátane susedného Rakúska. „S mladými vodičmi tam rozoberajú, prečo to urobili, ale aj nacvičujú správny spôsob jazdy, aby svoj priestupok už neopakovali. Rakúsko má až dvadsaťdňový výcvik. Vodičský tam nevrátia, ak šofér nepreukáže absolvovanie tohto výcviku,“ približuje dopravný psychológ Karol Kleinmann. U nás zatiaľ existuje iba jeden typ preškoľovania vodičov, a to pri priestupkoch súvisiacich s požitím alkoholu za volantom.

Dopravní analytici a ľudia z prostredia autoškôl by takéto zmeny privítali. Prízvukujú, že niekoľkodňové preškolenie, ktorého absolvovanie by podmieňovalo vrátenie vodičského preukazu po spáchaní vážneho priestupku, je podľa nich funkčnejšie a aj spravodlivejšie ako súčasné finančné tresty, ktoré mnohokrát, najmä pri bohatých, nespĺňajú svoj účel. Rovnako psychotesty na začiatku vodičského kurzu by ukázali veľa z charakteru a povahy človeka a dokázali by odhaliť, či zvláda krízové situácie, myslia si.

 

Ilustračná fotografia Autor: TASR

Za tretinou úmrtí sú mladí

Štatistiky nehodovosti ukazujú, že pochybenia mladých vodičov sú na cestách dlhodobým problémom. Napríklad len za leto 2017 viac ako tretinu smrteľných dopravných nehôd spôsobili práve vodiči do 25 rokov.

„Ukázalo sa, že prvé dva až päť rokov sú kritické, najmä prvé dva roky po získaní vodičského oprávnenia. Mladý vodič – v zmysle skúseností za volantom – spôsobuje najväčšie problémy. Treba s tým už skutočne niečo začať robiť,“ tvrdí psychológ.

Podľa hovorkyne rezortu vnútra ministerstvo práve preto pripravuje legislatívne zmeny zamerané predovšetkým na mladých vodičov vo veku od 18 do 25 rokov. Detaily pripravovaných zmien plánuje zverejniť až po dokončení návrhov.

Medzi možnosťami, ako zvýšiť bezpečnosť na slovenských cestách, ktoré ministerstvo zvažuje, má byť údajne aj obdobný bodový systém, aký využívajú v susednej Českej republike. Základ spočíva v tom, že vodič má na začiatku po vydaní vodičáku istý počet bodov. Každý priestupok potom vodiča stojí niekoľko bodov podľa závažnosti, a keď svoje body minie, príde o vodičské oprávnenie. Jednou z možností, ako získať stratené body späť, je potom opäť preškoľovanie.

Ste politik? Zverejnite bez redakčných úprav všetko, čo chcete. Zaregistrujte sa TU.
Ste čitateľ a chcete komunikovať s politikmi? Zaregistrujte sa TU.

autor: df
Diskusia obsahuje 0 príspevkov Vstúpiť do diskusie Vytlačiť

Ďalšie články z rubriky

Aj keď SNS stiahla chvost pri odvolávaní Richtera, chceme jej ponúknuť druhú šancu, hovorí Remišová. Ide im len o propagandistickú činnosť, kontruje Hrnko

16:30 Aj keď SNS stiahla chvost pri odvolávaní Richtera, chceme jej ponúknuť druhú šancu, hovorí Remišová. Ide im len o propagandistickú činnosť, kontruje Hrnko

Predseda koaličnej SNS Andrej Danko ešte v auguste vyhlásil, že jednou z priorít strany je zaviesť p…