KOMENTÁR Prevtelené hyeny a supy potrebujú stále hrabať a hrabať. Krajina je v ťažkom kŕči a Slováci sú v depresii. Riešiť to môžeme už len takto

    0
    Ilustračná fotografia (Autor: Reprofoto: Youtube)
    Nemá veľa možností, pokiaľ sa v spoločnosti nevytvoria také podporné nástroje, akými sú napríklad nadácia Zastavme korupciu a im podobné. Som rád, že pracovníci takejto nadácie spolupracujú so špičkovými právnikmi na legislatívnych návrhoch, ktoré majú naozaj šancu obmedziť priestor pre korupciu, a sú mimoriadni aktívni. Zachraňujú nám občanom nemalé finančné prostriedky.
     
    Taktiež podpora investigatívnej žurnalistiky je jedným zo silných pilierov národa pri odhaľovaní korupcie a ja osobne som všetkým novinárom za to ako občan vďačný, pretože poznám ich náročnú prácu a prediskutoval som s nimi na túto tému už desiatky hodín. Takisto je tu tlak politikov, prirodzene, z opozície a taktiež ľudí z verejnosti na korupčné kauzy, ktorých je dosť, a hlavne, že také príbehy ako na Vojenskom spravodajstve, neoprávnené vyplatenie vratiek DPH pochybným firmám, kauzy v zdravotníctve a desiatky iných, sa síce potichu uzatvárajú, ale podľa médií ani zďaleka nie sú tak uzavreté, ako sa uzavrieť mali.
     

    Skončime s hladovkou. Je načase potrestať vinníkov

    Ony sa raz otvoria. Budú sa musieť otvoriť, pretože táto krajina je v ťažkom kŕči a jej obyvatelia sú z toho v depresii, je vážne chorá a bráni to jej vyliečeniu a ak už nie je východiska, nastane niečo nepredvídané. Hovorí sa, že 8-dňová hladovka človeka reštartuje imunitný systém. Nechcem byť zlým prorokom, ale myslím si, že ako krajina sme už v určitom štádiu niekoľkodňovej hladovky a ten hlad po objasnení týchto odporných káuz a potrestaní vinníkov je veľký. Ľudia si už od najstarších čias vytvárali určité systémy nepísaných alebo písaných noriem, ktoré chránili jednotlivých členov spoločenstva či celé spoločenstvo pred nebezpečnými javmi. Tieto právne normy v najrozličnejších podobách vždy pútali pozornosť nielen odborníkov, právnikov, ale aj obyčajných ľudí.
     
    Mimoriadnu pozornosť púta jeden z najstarších zákonníkov ľudstva, dielo starobabylonského panovníka Chammurapiho, ktorým si zaistil trvalé miesto v dejinách. Uvedomoval si, že je nevyhnutné vybudovať nový systém, a vyriešil veci tak, že ním vybudovaný štát fungoval po jeho smrti ešte 200 rokov. Obsah zákonníka a jeho záber je známy a je široký. Ide o povinnosti štátnych sudcov, ktorí majú riešiť súdne spory, ako aj ich zodpovednosť za vynesené rozsudky. Určite, že v súčasnosti nikto nechce, aby sa uplatňovali tresty smrti upálením, utopením alebo narazením na drevený kôl. Bojím sa, že po takom vážnom barbarstve a zhumpľovaní lesov v našej krajine by sme ani tie koly neboli schopní zabezpečiť pre toľkých lotrov. Nechcem ani čakať na inštitút ordálu – Božieho súdu. Nechcem uplatňovať ani právnu zásadu talio – odvetu „oko za oko, zub za zub“, hoci mnohí tým, aké škody na tejto krajine napáchali a ako okradli národ, by si nič iné ani nezaslúžili. Ale nemôžeme byť ako oni, prevtelené hyeny a supy, ktoré nemajú stále dosť a potrebujú stále hrabať a hrabať do „kapsy své“, ako sa spieva v jednej veľmi známej českej piesni. Našiel som liek, ktorý ak rýchlo nasadíme, prinesie nádherné výsledky a upokojí vášne.  

    Ako na to?

    Korupcia je na Slovensku vážnym problémom vo väčšine štátnych a verejných inštitúcií. Údaje nenaznačujú pokles jej miery a verejnosť prestáva tieto metastázy korupčnej rakoviny tolerovať. Podľa prieskumov verejnej mienky a ako som už aj spomenul, je korupcia najviac rozšírená v mnohých odvetviach štátnej správy, ako aj vo verejnom obstarávaní. Všetky vlády pri svojom nástupe si stanovujú boj proti korupcii za jednu zo svojich hlavných priorít, no rozkrádanie podľa médií stále viac a viac bujnie. Úrad vlády Slovenskej republiky nemá špecializovanú protikorupčnú inštitúciu, aj keď niektoré zložky polície a generálnej prokuratúry majú osobitné postavenie pre boj proti korupcii. Cieľom môjho návrhu je vytvoriť model určitého subjektu s jasne danými právomocami a poslaním, a hlavne jeho nezávislosť.
     
    Uvedomujem si, že je veľmi dôležité, aby došlo k spravodlivému zadosťučineniu, ktoré je v určitej kontradikcii s ľudskými právami a s prezumpciou neviny, ale Európsky súdny dvor dáva dostatočný mandát na to, aby došlo k zverejňovaniu určitých informácií, ktoré sú pre verejnosť potrebné a, dovolím si povedať, i postačujúce (úspechy v boji proti korupcii v Rumunsku za posledné roky, kde bolo odsúdených asi 15 ministrov, sedem sudcov, 13 prokurátorov a 30 poslancov). Vždy existuje cesta, ako vrátiť ľuďom dôveru v poctivú správu vecí verejných. Taktiež existuje spôsob, ako vrátiť krajine slušnosť a dôstojnosť, a čo je veľmi dôležité, existuje možnosť obnoviť vieru ľudí v demokraciu a spravodlivosť.
     
    V rámci trajektórie trestného konania na strane vyšetrovateľov, prokurátorov, ako aj sudcov vznikajú stovky bariér a úzkych miest, pretože všetci účastníci sú zvyknutí fungovať v určitom systéme. Je diskutabilné, že nejakými legislatívnymi opatreniami sa podarí tento problém odstrániť. Je najvyšší čas presvedčiť ľudí a dať im dôveru k vládnym politikom, pretože už neveria v nejaké zavádzajúce pravidlá a formálne legislatívne opatrenia. Je potrebné presvedčiť občanov Slovenskej republiky, že neexistujú 2 skupiny vyšetrovateľov, a to takých, že jedni vyšetrujú politické prípady a druhí tie ostatné. To isté platí i na prokurátorov, o ktorých si ľudia myslia, že polovica z nich je taká, u ktorých je vôľa prípady posunúť ďalej, len sa k nim nedostanú, a druhá polovica je taká, ktorá je stotožnená so skorumpovaným systémom.

    Chce to rumunskú cestu

    Taktiež ľudia už neveria v náhodné prideľovanie súdnych prípadov sudcom a celý tento proces vnímajú ako formálnu aktivitu nejakého futbalového zápasu, ktorý je len obyčajnou fraškou, pretože dohody s rozhodcom už boli vopred vykonané a výsledok je istý. Nezávislosť orgánov činných v trestnom konaní sa v očiach občanov zmenila na ich svojvoľnosť, a preto dôvera v politikov tejto krajiny klesá. Za tých 26 rokov nemáme v tejto krajine nielenže jediného verejného činiteľa, ktorý by bol odsúdený, ale ani len nestál nikto pred súdom, čo znamená, že v systéme je nejaká chyba, o ktorej všetci vieme, len sa tvárime, že ju nevidíme. Je jediný spôsob, ako sa s týmto všetkým vyrovnať, a to ísť napríklad už spomínanou rumunskou cestou boja proti korupcii.
     
    Preto podpornou barličkou tohto občanmi dlho očakávaného konania by mohlo byť vytvorenie špecializovaného útvaru boja proti korupcii s nebojácnymi ľuďmi odhodlanými ísť po spravodlivosti. Ľudí, ktorí by do toho išli, poznám dosť. Dosť je i tých, ktorí majú toho už plné zuby, ale nemôže sa takáto činnosť riešiť cez emócie.
     
    Myslím si, že je to v súčasnosti tá najakútnejšia úloha, ktorá nás v blízkej budúcnosti čaká. Ak chceme niečo v tomto smere dosiahnuť, nestačí len vymeniť ľudí na určitých miestach v štátnej správe, ale neustále ich kontrolovať a preventívnou činnosťou im doslova dýchať na chrbát. Je jasné, že interné predpisy zamerané na boj proti korupcii v štátnych subjektoch, v ktorých sú spravidla identifikované oblasti rizika korupcie, opatrenia na jej elimináciu, ako aj opatrenia legislatívneho charakteru, sa míňajú účinku. V tejto dobe, v ktorej sa už vyhrotil hnev občanov, je absolútne jedno, či napríklad Centrálny kontaktný útvar úradu vlády OLAF konštatuje kde sú a kde nie sú vypracované vlastné akčné plány zamerané na boj proti korupcii alebo čím sa odlišuje protikorupčný program novej vlády od tej predchádzajúcej. Ľudí to už jednoducho nezaujíma a chcú vidieť výsledky. Ak si niekto myslí, že pred tým ujde… ja hovorím, že nie.
     
    Autor: Juraj Zábojník, bezpečnostný analytik z praxe
     
    - Reklama -