Duka: Potrebujeme vzburu slušných a rozumných ľudí. Každé sťahovanie národov prinieslo krvavý konflikt a úpadok. Kardinál debatoval o konci Európy

    0
    Kardinál Dominik Duka (Autor: TASR)

    Príspevky oboch rečníkov sa v počiatku niesli skôr vo všeobecnom filozofickom duchu. Až ku koncu debaty došlo aj na konkrétnu kritiku. Zaznela aj pomerne ostrá kritika Európskej únie.

    Európska únia ako nový komunizmus a nová despocia

    Moderátor Václav David Duku aj Legutka upozornil na to, že kazašský katolícky biskup Athanasius Schneider, ktorý sám so svojou rodinou zažil prenasledovanie komunistickým režimom, povedal, že Európska únia sa podobá Sovietskemu zväzu a je horšia ako komunizmus.

    Legutko vidí analógiu medzi Európskou úniou a komunizmom, pokiaľ ide napríklad o médiá. Ak v čase komunistického režimu niekto nesúhlasil s jeho myšlienkami, jeho názory nemohli vychádzať v médiách. Je to dnes inak?spýtal sa Legutko. Médiá podľa neho dnes publikujú len politicky korektné názory, nie polemiky, sú neskutočne jednostranné, publikujú lži a polopravdy a neexistuje možnosť opravy. Určitým riešením sú alternatívne médiá, ktoré pomohli k moci i súčasnej pravicovo-patriotickej vláde v Poľsku.

    V Európskej únii je podľa Legutka dusná atmosféra a EÚ označil za nový druh despocie – všetky vlastnosti despocie sú podľa neho v EÚ prítomné. Podľa Legutka dnes diskusia neexistuje. Predtým ľudí zatvárali, dnes sú takíto ľudia za svoje politicky nekorektné názory ostrakizovaní. Podľa neho by sa ale ľudia nemali báť. Je nutné demaskovať podvod liberálov, ktorí tvrdia, že obhajujú slobodu. Tí, ktorí s nimi nesúhlasia, musia držať hubu,“ povedal Legutko. V Európskom parlamente podľa neho všetci hovoria o pluralizme, ale zároveň všetci hlásajú to isté a idú v pluralitnom“ jednotnom šíku politickej korektnosti.

    Podľa Legutka je kľúčovou inštitúciou rodina. Nielen biologickou a ekonomickou, ale aj pokiaľ ide o posúvanie hodnôt ďalším generáciám a socializáciu jedinca. Dnes máme spoločnosť osamotených jedincov, ktorí hľadajú únik v zábave či u psychológa. To je znakom toho, že sa pri socializácii ľudí v rodine urobilo niečo zle,“ povedal Legutko.

    Vzbura slušných a rozumných ľudí alebo cesta do záhuby

    Podľa Duku je nutné opustiť politickú korektnosť. Mali by sme mať odvahu a odložiť to, čomu sa hovorí politická korektnosť v tom najširšom slova zmysle,“ povedal. Ale v debate a dialógu s ideovými súpermi je podľa neho nutné vystupovať slušne a analogicky podľa toho, čo hovorí sv. Augustín, je nutné odlišovať hriech a hriešnika. Odsudzovať hriech a milovať hriešnika. Teda odsúdiť ideológiu, ale rešpektovať jej nositeľa. Správať sa rytiersky.

    Duka povedal, že v čase referenda presviedčal veriacich, aby sme vstúpili do EÚ, ale vidí množstvo problémov. Demokraciu podľa neho nemožno aplikovať do všetkých oblastí ľudského života, je to len nástroj, ako umožniť ľuďom podieľať sa na rozhodovaní. Keby sa volil primár, tak by si sestričky zvolili toho najmladšieho a najkrajšieho lekára, ale potom to bude v lekárstve podľa toho vyzerať. V armáde tiež vojaci nemôžu prehlasovať veliteľa. Podľa nášho vysokoškolského zákona môže byť dekanom aj upratovačka. Tým nechcem nikoho urážať. Ale ide o otázku kompetencie,“ povedal Duka.

    Pokiaľ ide o vystúpenie z EÚ, je podľa neho rozdiel, keď vystúpi Veľká Británia alebo ČR: Vo Veľkej Británii je 40 percent vojenského potenciálu EÚ. Situácia francúzskej armády je veľmi komplikovaná pre mnohé etniká. Pokiaľ ide o nemeckú armádu, generalita NATO je presvedčená, že to nie sú vojaci, to sú civilisti v uniformách.

    Európska únia musí plniť základný princíp, ktorým je subsidiarita, a až potom solidarita. Ona nemôže zasahovať do vecí. Keď sme boli v Krakove na stretnutí s pápežom, tak jednotlivé národy mali svoje štátne alebo regionálne vlajky. Nikto tam neniesol vlajku Európskej únie,“ povedal Duka.

    Keď urobíme určitú vzburu slušných a rozumných ľudí, môžeme dôjsť k potrebnej reforme. Situácia súčasnej Európy k tomu speje. Vidíme, že veľká časť inštitúcií EÚ nerešpektovala autonómiu a suverenitu jednotlivých krajín a išli cestou sociálneho inžinierstva. To je podľa mňa cesta do záhuby,“ povedal Duka.

    Európa zmizla

    Pokiaľ ide o tému debaty Koniec Európy, podľa profesora Legutka sa väčšina predpovedí v minulosti mýlila – nie však všetky. Z určitého hľadiska je podľa Legutka už dnes možné povedať, že Európa zmizla. Európa definovaná antickou filozofiou, rímskym právom a kresťanstvom. Dnes je čím ďalej menší záujem o európske dedičstvo, tradície a hodnoty. V školách sa o týchto veciach už takmer neučí a podľa väčšiny politikov EÚ sa dejiny Európy začínajú založením Európskej únie.

    Odmietanie historických tradícií Európy pochádza od elít. Opustenie európskych duchovných tradícií má široké dôsledky – od legislatívy po spoločnosť. Kanonické princípy rímskeho práva prestávajú platiť. Kánon velikánov európskej literatúry, ako bol Homér či Shakespeare, je opustený. Metafyzické princípy spoločnosti a práva sú vylúčené na okraj. Preto Európska únia pranieruje tie štáty, ktoré si do ústavy dali, že manželstvo je zväzkom muža a ženy.

    Noví sociálni inžinieri hovoria, že je možné robiť všetko bez ohľadu na tradície a pevné princípy a že svet je miestom pre ich experimenty. Podobné veci sa diali aj v dobe nadvlády komunistických režimov. Aj teraz prebiehajú v EÚ experimenty na tradičnej rodine, ktorá je spochybňovaná. V európskej tradícii bolo vždy vedomie toho, že prekračovanie pravidiel je zlo a pýcha – hybris. Dnes je dovolené všetko. Teda len všetko, čo nie je tradičné. V súčasnosti u európskych elít vidíme rokovania proti poriadku sveta. EÚ o sebe hlása, že je Európou. Ocitli sme sa na určitej deliacej čiare, ktorú dúfam, že neprekročíme,“ povedal Legutko.

    Egalitárstvo sa dnes stalo jedným z hlavných princípov Európy. Je to ale Otesánek, ktorý čím viac toho pojedá, tým väčší má hlad, a nikdy nie je uspokojený. Teraz bola ,bohužiaľ, v mene rovnostárstva zrušená hierarchia a rozdiel medzi pravdou a lžou, krásou a škaredosťou, nebom a peklom, dobrom a zlom. Rovnosť hlásaná egalitarizmom je ale podľa neho zdanlivá, pretože v praxi je to tak, že niektorí sú si rovnejší. Správne názory sú dnes len tie politicky korektné. Bez hierarchie hodnôt a hierarchie spoločnosti nemôže nič fungovať ako systém.

    Pokiaľ ide o možnosť obrodenia Európy, Legutko si myslí, že situácia je teraz veľmi zúfalá. Čaká nás veľa prekvapení. Keby som tvrdil, že vec je stratená a prehraná, bol by to prejav pýchy,“ povedal Legutko. Podľa neho je potrebné konať a ako všetko dopadne, je na Bohu. To Roman Joch glosoval myšlienkou amerického konzervatívca, že je potrebné, aby sa ľudia modlili tak, akoby všetko záležalo len na Bohu, a aby pracovali tak, akoby všetko záležalo len na nich.

    Každé sťahovanie národov priviedlo krvavý konflikt a kultúrny úpadok

    Dominik Duka pripomenul myšlienku TGM, že štáty žijú z ideí, na ktorých boli založené. Každý štát je podľa neho založený na rodine, ktorá odovzdáva hodnoty ďalším generáciám. Každé sťahovania národov podľa neho priviedlo krvavý konflikt a kultúrny úpadok. Napriek tomu sa pri sťahovaní národov, ktoré vyvrátilo Rímsku ríšu, podarilo zachovať princípy rímskeho práva, antiky a barbari“ prebrali kresťanstvo a tieto princípy.

    Duchovné dejiny Európy sa vyvinuli tým smerom, že teológ bol nahradený filozofom, ten básnikom a básnik politickým ideológom. Ideológia hovorí o novom človeku“ a chce pretvárať svet i človeka. Kultúra skôr ospevovala krásu ženy, chrabrosť muža, krásu rodiny. Dnes ale podľa gender studies máme až osem pohlaví. Namiesto matky a otca máme rodiča A a rodiča B.

    Z krízy rodiny a hodnôt vyplýva aj demografická kríza a vymieranie Európanov. Kríza podľa neho zasiahla všetky odbory aj všetky oblasti spoločnosti. Spomenul neomaristickú frankfurtskú školu. Dnes už nie je túžba po poznaní a tom, čo je pravda, ale človek je skôr definovaný ako bytosť emotívna, ovládaná pocitmi a vášňami, a vládne pocit, že žiadna pravda nie je.

    Vytráca sa rozum. Pripomenul, že západná civilizácia vyrástla na princípe Fides et Ratio – viera a rozum. Tieto princípy sa nevylučujú, ale navzájom podmieňujú a dopĺňajú. Pripomenul myšlienku Alberta Einsteina, že vedec bez náboženstva je ako človek, ktorý kríva, a náboženstvo bez vedy je ako slepec.

    Návrat k viere, rozumu a rodine

    Kríza prichádza z univerzitného vzdelania. Pripomenul, že komunistickí vodcovia Ho či Min a Pol Pot mali vzdelanie zo Sorbonny. Vzdelanie, ktoré oddelilo kultúru od kultu, podľa Duku kríva. Spomenul pozitívny prínos sociálneho zabezpečenia, ale podľa neho musíme mať na pamäti biblické: Kto nechce pracovať, nech ani neje!“ (2. list sv. Pavla Solúnčanom). Roman Joch pripomenul paradoxnú myšlienku, že poslednými obhajcami rozumu sú dnes predstavitelia náboženstiev.

    Duka zmienil pozitívnu úlohu tradície a akéhosi zdravého sedliackeho rozumu, prirodzeného rozumu, ktorým je od Boha obdarený každý. Existujú univerzálne princípy dané Bohom, ktoré majú všetky kultúry a náboženstvá. Spomenul počiatok Evanjelia podľa svätého Jána (ktoré sa číta vždy na konci tradičnej tridentskej omše), že na počiatku bolo Slovo (Logos). Logos je Rozum. Boh je najvyššia inteligencia a ním dané princípy nie sú proti rozumu, práve naopak.

    Podľa Duku je skepsa ako nástroj na hľadanie pravdy potrebná. A používa ju aj Tomáš Akvinský, ktorý vo svojom diele spomenul už všetky námietky proti existencii Boha, ktoré sa objavujú aj dnes. Rozumovými argumentmi ich však vyvrátil. Skepsa teda môže byť nástrojom na hľadanie pravdy, ale nie základným princípom. Nesmie byť princípom, ktorý pravdu a poznanie popiera. Takýto druh skepsy vedie k iracionalizmu a relativizmu. Duka pripomenul, že Martin Luther nazval rozum neviestkou diablovou.

    Keď poprieme rodinu, poprieme aj svoju náboženskú vieru. Vzťah človeka s matkou a otcom je veľmi intímny, osobný a blízky – rovnako ako s Bohom. Potom by sme nemohli nazývať Boha svojím Otcom a modliť sa Otčenáš a nazývať Pannu Máriu a cirkev svojou matkou. Duka pripomenul, že už Komunistický manifest chcel rozvrátiť rodinu a robí tak každý totalitný systém, pretože atomizovaní a osamotení jedinci bez sociálnych väzieb a opory rodiny sú lepšie ovládateľní a manipulovateľní. Byť odtrhnutý od rodiny je údelom otroka.

    - Reklama -