Automobilový priemysel na Slovensku láme rekordy. Ľudí je však nedostatok. Zaplnia naše výrobné haly pracovníci z tretích krajín?

    0
    Ilustračné foto: Výroba áut na Slovensku (Autor: SITA)

    Automobilovej výrobe na Slovensku sa v roku 2016 darilo ako nikdy predtým. Závody v Žiline, v Bratislave a pri Trnave vyrobili spolu 1 040 000 nových osobných automobilov. Ako si to vysvetľujete a čo toto číslo znamená pre slovenské hospodárstvo, napríklad z pohľadu hrubého domáceho produktu?

    Automobilový priemysel tvorí viac ako 12 % HDP Slovenskej republiky. Keď sa darí výrobcom automobilov, darí sa aj dodávateľom dielov. Ak sa v roku 2015 vyrobilo 1 038 000 automobilov a v tomto roku sme prekročili 1 040 000, znamená to stabilitu vo vývoji nielen tohto odvetvia, ale aj celého hospodárstva.

    Ktorý trh bol z pohľadu celkovej výroby na Slovensku pre nás najdôležitejší?

    Každá z u nás pôsobiacich automobiliek má rôzne rozdelenie trhov, lebo každá z nich oslovuje inú skupinu zákazníkov. Výrobky Volkswagenu Slovakia sú jedinečné, vyrábajú sa jedine na Slovensku a sú vyrábané pre celý svet. Aj ostatní slovenskí výrobcovia pôsobia v globálnych podmienkach a pružne reagujú na zmeny na jednotlivých trhoch tak, že presmerujú svoje aktivity na iné trhy. Tak sa stalo napríklad pri výpadku ruského trhu, keď museli naši výrobcovia nájsť nových zákazníkov na iných trhoch a podľa výsledkov sa im to aj podarilo.

    Ktorá značka a ktorý typ vozidla najčastejšie vyšiel z výrobnej linky?

    V súčasnosti ešte nemáme oficiálne výsledky za rok 2016, ale v roku 2015 to bol nosný model automobilky v Trnave – Peugeot 208.

    Koľko ľudí dnes aktuálne pracuje v automobilovom priemysle u nás?

    Priama zamestnanosť v automobilovom priemysle je 127 000 pracovníkov. Celkovo automobilový priemysel ovplyvňuje tvorbu 250-tisíc pracovných miest.

    Ktorý typ vozidla zaznamenal najväčší výrobný vzostup v porovnaní s 2015?

    Ešte nevieme…

    V minulom roku sme zaznamenali aj ďalší rekord – predalo sa najviac nových osobných áut – a to 88-tisíc. Znamená to, že ľudia prestali odkladať takúto významnú investíciu a vracajú sa k spotrebe spred krízy?

    Je to určite známka toho, že obyvateľstvo a podnikatelia dôverujú budúcemu vývoju hospodárstva a dochádza k zvyšovaniu spotreby, obnove vozidlového parku.

    Výborné výsledky prinášajú aj zaujímavý efekt – automobilky nemajú dostatok kvalitnej pracovnej sily a začínajú ju hľadať v zahraničí. Počas najbližších troch rokov potrebujú až 14-tisíc zamestnancov, no zo škôl prichádza do úvahy len štyritisíc. Znamená to, že zvyšok budú zahraniční pracovníci alebo sa dostanú do hry napríklad rekvalifikovaní pracovníci?

    V našom záujme je v prvom rade rekvalifikovať pracovníkov, ktorí sú voľní na trhu práce. Musia byť, samozrejme, rekvalifikovateľní, teda majú chuť a záujem. Ide predovšetkým o takých pracovníkov, ktorí neodhadli situáciu a vyštudovali odbory, ktoré im nezaručujú uplatnenie. Na Slovensku je mnoho takýchto, predovšetkým mladých ľudí. Rekvalifikáciami dostanú príležitosť zamestnať sa v perspektívnom odvetví s nadštandardným ohodnotením. Je však veľmi pravdepodobné, že na špecifické projekty v prípade špeciálnych kvalifikácií a odborností bude potrebné riešiť aj otvorenie trhu práce pre pracovníkov z tretích krajín.

    Spolupracujete v tejto veci vy ako združenie s ministerstvom školstva? Ak áno, aká je táto spolupráca a čo by mohla priniesť?

    S ministerstvom spolupracujeme predovšetkým v projektoch transformácie školstva – stredného, ale aj vysokoškolského. To sú dlhodobé projekty na revitalizáciu vzdelávacieho systému a sú to systémové kroky, ktorých efekty sa prejavia až o niekoľko rokov. Rekvalifikácie sú projektom, ktorý má riešiť okamžitý nedostatok pracovnej sily a riešime ich v spolupráci s ministerstvom práce, sociálnych vecí a rodiny.

    Do toho všetkého ešte prichádza na trh Jaguar Land Rover. Je to ešte želaná investícia, keď tu pre neho nemá kto pracovať, respektíve, keď si začnú firmy navzájom preťahovať zamestnancov?

    Vôbec nespochybňujeme dôležitosť a potrebu investície Jaguar Land Rover. Ak chceme, aby ekonomika rástla, bez investícií to nejde. Je teda treba riešiť tú druhú stránku – dostatok kvalifikovanej pracovnej sily. ZAP SR dlhodobo poukazuje na nedostatočnú kvalitu a výkonnosť vzdelávacieho systému na Slovensku a preto naštartoval diskusie o jeho reforme. Prvý počin bola príprava zákona o odbornom vzdelávaní a príprave, ktorý zaviedol duálny systém vzdelávania.

    V súčasnosti sme v etape jeho implementácie a, našťastie, stále viac zamestnávateľov, ale aj rodičov a detí pochopilo prospešnosť a výhody tohto systému. V transformácii školstva musíme pokračovať, lebo dostatok kvalifikovanej pracovnej sily je jedným z pilierov konkurencieschopnosti. Výroby/priemysel budú do budúcna fungovať tam, kde budú ľudia, ktorí budú schopní v týchto výrobách pracovať. Okamžitý nedostatok bude potrebné riešiť tak, ako bolo spomínané, rekvalifikáciami a prípadným dovozom pracovnej sily.

    Pred pár rokmi, hlavne v čase hospodárskej krízy sa veľa hovorilo o nebezpečenstve silného zamerania našej ekonomiky práve na automobilový priemysel. Dá sa teraz povedať, že tieto obavy boli neopodstatnené alebo je takýto názor ešte aktuálny?

    Ohrozenia sú tu stále. Treba ich ale identifikovať, zmapovať slabé stránky a hľadať riešenia tak, aby sme ich eliminovali na maximálnu možnú mieru. My sme identifikovali tri základné piliere konkurencieschopnosti: dostatok kvalifikovanej pracovnej sily, aplikovaná veda a výskum predovšetkým na úrovni dodávateľov naprieč celým dodávateľským reťazcom a rozvoj dodávateľov – zvyšovanie efektívnosti a flexibility dodávateľských reťazcov prostredníctvom lokalizácie naprieč celým dodávateľským reťazcom.

    Ak poznáme cesty, ako predchádzať ohrozeniam, treba po nich ísť. Preto aktívne spolupracujeme s Ministerstvom školstva, vedy, výskumu a športu SR, vysvetľujeme potrebu transformácie vzdelávacieho systému podľa potrieb ekonomiky Slovenska. Preto hľadáme riešenia, ako dostať aplikovanú vedu a výskum do dodávateľských firiem a ich inovácií. Podobne presviedčame vládu, že cielený program rozvoja dodávateľov je spôsob, ako zastabilizovať priemysel na Slovensku.

    Top 10 najpredávanejšie osobné autá na Slovensku (2016)

    Značka Typ  Počet  predaných kusov
    Škoda Octavia 3 Combi 2801
    Škoda Fabia 3 2788
    Suzuki Vitara 2737
    Škoda Fabia 3 Combi  2593
    Hyundai Tucson 2187
    Škoda Octavia 3 2137
    Škoda Rapid Spaceback 1986
    Škoda Rapid 1911
    KIA Sportage 1571
    KIA Cee´d 1547

    Zdroj:  ZAP SR

    - Reklama -